رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان:
جلسه ای که به میزبانی نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی با حضور  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان،  معاون بهبود تولیدات دامی سازمان، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی، مدیر صنایع کشاورزی و مدیر روابط عمومی سازمان برگزار  شد.
کد خبر: ۹۱۷۸۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱ 20 November 2020
به گزارش خبرنگار تابناک در کردستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، محمد فرید سپری در جلسه ای که به میزبانی نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی با حضور  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان،  معاون بهبود تولیدات دامی سازمان، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی، مدیر صنایع کشاورزی و مدیر روابط عمومی سازمان برگزار  شد اظهار کرد: کشاورزی در استان کردستان به عنوان محور تولید و توسعه، نقش پر اهمیتی در اشتغال و توسعه افتصادی استان ايفا می کند.
وی افزود :: استان کردستان با مساحت ۲۹۱۳۷ کیلومترمربع، و یک میلیون هفتصد و پنجاه هزار هکتار از اراضی زیر کشت در بخش  کشاورزی سالانه حدود هفتصد و پنجاه هزار هکتار آن  جزو بخش زراعت، و حدود چهل وهفت هزار هکتار آن به عنوان باغات استفاده می شود از مقدار عنوان شده این اراضی هشتاد و هشت درصد دیم، و دوازده درصد آبی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت
استان کردستان با سه درصد بارندگی کشور، و سرحوزه  پنج حوزه آبریز وآبخیزداری از هفت درصد روان آب کشور بهرمند است که   سالانه حدود چهار  و هشت دهم میلیارد متر مکعب منابع آبی تجدید پذیر دارد. براین اساس  با توجه به پناسیل آب در استان  تنها دوازده درصد از سهم  آب بهرمند هستیم.
وی با اشاره به طرح های پیشران کشاورزی در استان کردستان عنوان کرد: با توجه به طراحی سه طرح پیشران با توجیه بسیار بالای اشتغالزایی و اقتصادی در بخش کشاورزی، دامداری و آب، شهرهای استان و بخصوص سنندج،کامیاران در حوزه آب، و در بخش دام، دیواندره و، کامیاران  عملکرد بسیار مناسبی ایجادکرده است که می توان به صدهزار هکتار دیگر از اراضی استان که در آینده  به شبکه اراضی آبی متصل خواهد شد.
سپری یادآور شد : یک هکتار اراضی آبی در مقایسه با یک هکتار دیم حداقل ۱۰ برابر عملکرد بهتر و بیشتری دارد.
وی یادآور شد: با توجه به بارندگی‌های مناسب و خوب در حوزه آبی استان شرایط مناسبی برای پنجاه هزار هکتار اراضی باغی طراحی شده است که در بخش آبی شانزده هزار وچهارصد هکتار،  و سی و سی هزار هکتار جزو باغات دیم است. به طور متوسط حدود دو و نیم تا سه هکتار باغ دیم یک شغل پایدار و دائم و حدود یک و نیم هکتار از باغات آبی یک شغل پایدار و دایم  را ایجاد می کند.
وی خاطرنشان کرد :  با توجه به تولید بیست و هفت هزار و پانصد تن سالانه  گوشت  قرمز در استان، و با تحقق ۱۲ درصد برنامه پیشران ۱۳هزار تن گوشت قرمز طی سال گذشته، امروزه به تولید ۳۰ هزار تنی گوشت قرمز در کردستان رسیده‌ایم. و با تولید سالانه دو میلیون تن علوفه در استان اگر سرمایه لازم که ضرورت امر است، تحقق این مهم قطعی است و کردستان این موضوع را با عملکرد این مدت کوتاه به منصه ظهور رسانده است‌. اما در بخش تولید کنجاله سویا و ذرت هنوز دچار مشکل وکمبود  هستیم
وی ادامه داد: بر اساس نیاز  تحقیقاتی استان، در   تامین کود شیمیایی ما نیازمند صد و هشتاد هزار تن کود هستیم اما تنها  دریافتی ما  نود وپنج  هزار تن است  که این نیاز خصوصا در بخش کود اوره،  که بازخورد آن در هکتار با حداقل  صد و سی کیلو، موجب یک تن اقزایش عملکرد در گندم دیم بوده، روشان می‌سازد و میتوان گفت نیاز و کمبود  ما به کود اوره حدود سی هزار تن است. با توجه به نیاز شدید اراضی آبی استان به کود فسفاد که قیمت آن از هشتاد هزار تومان به چهارصد هزار تومان افزایش یافته، و کشاورزان ما توان خرید آن را ندارد، به دستور مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی درصدد تهیه کشاورز کارت با یارانه مربوطه جهت تامین سرمایه در گردش هستیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار