با تقدیر از فعالان حوزه کتابخانه‌های عمومی و مروجان کتابخوانی؛
در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، فعالان حوزه کتابخانه‌های عمومی و کتابداران برتر استان کردستان معرفی و تقدیر شدند.
کد خبر: ۹۱۷۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱ 18 November 2020
به گزارش خبرنگار تابناک در کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان کردستان عصر چهارشنبه، ۲۸ آبان ماه با حضور حجت الاسلام حاج شیخ عبدالرضا پورذهبی، نماینده، ولی فقیه در استان کردستان، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سید ابراهیم زارعی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری کردستان، عبید رستمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، غریب سجادی، رئیس شورای اسلامی شهر سنندج، رشید قربانی، مدیرکل آموزش و پرورش و نمایندگان برخی دستگاه‌های فرهنگی استان کردستان برگزار شد.
محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی، گفت: در حال حاضر استان کردستان دارای ۸۱ باب کتابخانه عمومی است که از این تعداد ۵۱ باب نهادی و بقیه مشارکتی هستند.
وی با اشاره به عضویت ۴۲ هزار در کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، اظهار داشت: همچنین بالغ بر ۸۰۲ هزار نسخه کتاب با موضوعات متنوع و گوناگون در کتابخانه‌های عمومی شهری و روستایی استان در دسترس علاقمندان قرار دارد.
مخدومی با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا بخش قابل توجهی از فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی در فضای مجازی انجام می‌شود، عنوان کرد: در این مدت برنامه‌های بسیاری به صورت مجازی و با مشارکت مطلوب علاقمندان برگزار شده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با تقدیر از حامیان حوزه کتاب، بیان کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه‌ای همگانی است و همه در هر جایگاهی باید در راستای نهادینه سازی این فرهنگ که زیربنای توسعه است تلاش کنند.
وی توجه به راه اندازی کتابخانه در مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین و همچنین روستا‌ها را از اولویت‌های این نهاد فرهنگی برشمرد و افزود: در این زمینه و به منظور ارتقای سطح دسترسی اقشار مختلف به کتاب، نیازمند همکاری و همراهی مسئولان و خیرین هستیم.
مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که در این مراسم از طریق اسکای روم در جلسه حضور یافت اظهار امیدواری کرد؛ شمیم و نسیم کتاب و کتابخوانی در کشور و به ویژه استان کردستان بیش از پیش بوزد.
وی مهم‌ترین عنصر در نهاد کتابخانه‌های عمومی را اعضاء توصیف کرد و گفت: وظیفه این نهاد عمومی و فرهنگی خدمت به تمامی اقشار جامعه است و در این راستا برنامه‌های مختلف و متنوعی اجرا می‌کند.
رمضانی با اشاره به بهره گیری نهاد کتابخانه‌های عمومی از فضای مجازی، تصریح کرد: با وجود شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های این نهاد متوقف نشد و و با همت کتابداران برنامه‌های مختلفی مانند جشنواره ها، پویش‌ها و مسابقات کتابخوانی را برگزار کرد که هر کدام به نوبه خود و در میان مخاطبان جریان ساز بوده اند.
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزاری جلسات تجلیل از فعالان کتاب و کتابخوان یا رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم ارزیابی کرد و گفت: این امر اهمیت کتاب را در جامعه نشان می‌دهد.
وی با اشاره به مشکلات معیشتی کتابداران کتابخانه‌های عمومی، عنوان کرد: اقدامات خوبی برای رفع این مشکل از طریق نمایندگان مجلس انجام شده است و امیدواریم این مسئله هر چه زوتر به سرانجام برسد.
رمضانی با اشاره به اینکه استان کردستان دارای اهمیت ویژه و اولیوت در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، گفت: هر پروژه کتابخانه‌ای در استان تکمیل شود نهاد کتابخانه‌ها بلافاصله با تخصیص بودجه لازم، آن را تجهیز خواهد کرد.
ابراهیم زارعی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان نیز در این مراسم با تقدیر از فعالیت کتابخانه‌های عمومی، عنوان کرد: کتابداران از اقشار زحمتکش در عرصه فرهنگ هستند که باید قدردان زحمات آن‌ها باشیم.
وی نقش قرآن را توسعه کتاب و کتابخوانی در تاریخ کشور مهم ارزیابی کرد و گفت: کتابت قرآن توسط خوشنویسان زمینه را برای توجه به مقوله کتاب و مطالعه بیشتر کرد و این امر حائز اهمیت است.
زارعی با ابراز تاسف از تیراژ پایین چاپ و انتشار کتاب، بیان کرد: کتاب عنصری غیرقابل جایگزین است و فضای مجازی و دیجتالی نمی‌تواند نقش آن را بر عهده بگیرد.
وی نقش خانواده را در ترویج کتاب مهم عنوان کرد و افزود: آموزش و پرورش و مراکز آموزشی، کتابداران کتابخانه ها، دولت، رسانه‌های گروهی، ناشران و کتابفروشی‌ها با عملکرد مطلوب می‌توانند در ترویج فرهنگ مطالعه اثرگذار باشند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان اضافه کرد: دولت با ایجاد زیرساخت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهر‌ها و روستا‌ها می‌تواند با راه اندازی کتابخانه به ارتقای سرانه مطالعه کمک کند.
در ادامه مراسم، علی اکبر ورمقانی، فرماندار شهرستان بیجار به عنوان یکی از روسای انجمن برتر از طریق مجازی در برنامه حضور یافت و گفت: کتاب و کتابخوانی در کشور مظلوم واقع شده است و وظیفه تمامی مسئولان تلاش در راستای ترویج فرهنگ مطالعه است.
وی با اشاره به تقدیر از ۲۰ نویسنده به مناسبت هفته کتاب در شهرستان بیجار، عنوان کرد: برگزاری این گونه برنامه‌ها در توجه به مقوله کتاب و همچنین ایجاد انگیزه در فعالان این حوزه نقش اساسی دارد.
ورمقانی با بیان اینکه به زودی کتابخانه عمومی در شهر‌های پیرتاج و توپ آغاج راه اندازی می‌شود، افزود: اقدامات لازم در این زمینه با همکاری شهرداری‌ها و آموزش و پرورش شهرستان انجام شده است و امیدورایم هر چه زودتر شاهد افتتاح آن‌ها باشیم.
فرماندار شهرستان بیجار در پایان سخنان خود با اشاره به فرهنگی بودن استان کردستان، بیان کرد: ایجاد کتابخانه در تمامی شهر‌های شهر‌ها و روستا‌های پرجمعیت شهرستان بیجار از اولویت‌های انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان است.
حسین الماسی، فرماندار شهرستان قروه نیز به عنوان یکی از روسای برتر انجمن کتابخانه‌های عمومی در استان کردستان از طریق فضای مجازی حضور یافت و ایجاد کتابخانه سیار را در این شهرستان از فعالیت‌های مهم برشمرد.
عبید رستمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز در این مراسم با اشاره به عملکرد این نهاد، اظهار داشت: در حال حاضر ۶۰ ناشر در استان فعال هستند که با وجود محدودیت‌های کرونایی و مشکلات اقتصادی در چاپ و انتشار کتاب عملکرد خوبی داشته اند.
وی عنوان کرد: در یک سال گذشته ۱۴۲ عنوان کتاب توسط ناشران استان چاپ و منتشر شده است که از این تعداد ۶۷ عنوان کتاب کُردی بوده است.
رستمی بیان کرد: خرید کتاب از ناشران و اهدای آن به مردم و مدارس، موفقیت در جام باشگاه‌های کتابخوانی و روستا‌های دوستدار کتاب در کشور و همچنین استفاده از فضای مجازی به منظور ترویج فرهنگ مطالعه برخی از اقدامات این نهاد فرهنگی بوده است.
حجت الاسلام حاج شیخ عبدالرضا پورذهبی، نماینده، ولی فقیه در استان کردستان نیز در مراسم تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی بر لزوم توجه به مقوله کتاب تاکید کرد و افزود: استفاده از زمان‌های فراغت به منظور مطالعه امری مهم در راستای ارتقای سرانه مطالعه است.
وی اضافه کرد: مسئولان باید به جای شعار دادن و اشاره مکرر به اینکه کردستان استانی فرهنگی است در عمل و با تلاش و اقدمات مفید و موثر این مهم را به اثبات برسانند.
گفتنی است، در پایان از برترین‌های حوزه کتابخانه‌های عمومی کردستان تقدیر شد. شرافت نظری کتابدار کتابخانه عمومی شهید مدرس شهرستان قروه، کتابدار برتر در حوزه فعالیت‌های ترویجی؛ سمیه کی منش و علی حیدر آقایی به عنوان فعالان در فضای مجازی معرفی و قدردانی شدند.
همچنین جمال ارشدی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دیواندره، حسین الماسی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان قروه و علی اکبر ورمقانی فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیجار به عنوان روسای انجمن‌های برتر تقدیر شدند.
کتابخانه عمومی مشارکتی مرحومه ژیلا حسینی از شهرستان سقز نیز به عنوان کتابخانه برتر مشارکتی استان معرفی و تجلیل شد.
همچنین از صدا و سیمای مرکز کردستان به عنوان دستگاه حامی برتر کتابخانه‌های عمومی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تجلیل شد.
در این مراسم همچنین از بهروز خیریه، یوسف خانی، ابراهیم زارعی، رضا رستمی و ماموستا عمر صالحی صاحب از نویسندگان استان کردستان تجلیل به عمل آمد.
رونمایی از کتاب «فرزند کردستان» که به قلم محمد علی صدر شیرازی نگاشته شده و مشتمل بر خاطرات حجت الاسلام نورالدین حیدری است بخش پایانی مراسم تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان کردستان بود که با همکاری کتابخانه‌های عمومی و حوزه هنری استان کردستان انجام شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار