معاونت هماهنگی و نیروی انسانی استانداری کردستان:
یکی از معیارهای جامعه پویای این است که نقدپذیر باشد و کسانی که نقد می کنند باید بدانید که اگر این موارد شفاف سازی بشود منفت جامعه را در بردارد یا زیان جامعه؟
کد خبر: ۹۱۰۸۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵ 21 October 2020
معاونت هماهنگی و نیروی انسانی استانداری کردستان در گفتگوی اختصاصی با تابناک گفت: در زمینه صنعت استان طرح‌های خاصی همچون پتروشیمی، لاستیک بارز، طلای قروه و معدن طلای سقز که اگر بیش از ۶۰ درصد طلای کشور در کردستان تولید می‌گردد.
خالد جعفری افزود: در بخش معدن طلای سقز فقط مشکل زمین تاسیس کارخانه بود که برطرف گردیده  و به زودی شاهد عملیات اجرایی این معدن هم خواهیم بود.
معاونت هماهنگی و نیروی انسانی استانداری کردستان بیان داشت: نحوه منفی خبررسانی موجب می‌گردد که سرمایه گذاران داخلی در استان حضور نداشته باشند و سرمایه گذاران خارجی از آمدن به استان خودداری می‌کنند. شاین ذکر است که: شاخص مذکور براساس ساختار تحقیق میدانی با تعدادی اشخاص بوده که به صورت راندمی و با نگاه خاص انتخاب شده اند و این نمی‌تواند بیان کننده وضع واقعی جامعه باشد. شاخص قبلی استان کردستان ۱۹ بود و سه استان دیگر که در رتبه‌های بالاتر از استان بودند ۷۵/۶ بودن و ماهم برابر با این استان‌ها بودیم بجز این مورد که ما سه پله سقوط کرده بودیم و چه ضرورتی داشت که این بحث تیتر بگردد؟
خالد جعفری اینگونه ادامه داد: بخش کشاورزی یکی از بخش‌های اصلی استان است ما هم اگر بتوانیم صنایع پسین و پیشین داشته باشیم عامل ایجاد اشتغال در استان است. برای نمونه می‌توان به بخش دام و طیور اشاره نمود که با حضور صنایع پیشین و پسین بستر اشتغال برای همشهریان فراهم شده است. در زمینه بحث زراعی که ما بیشتر در زمینه بحث نگهداری این محصولات از قبیل سیلو و سردخانه است.
وی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت بالای آب و خاک، رونق کشاورزی فرصتی مناسبی برای رسیدن استان به توسعه است.
معاونت هماهنگی و نیروی انسانی استانداری کردستان گفت: در حوزه کشاورزی به دنبال برنامه‌های درازمدت نیستیم بلکه باید با توجه به واقعیت‌های موجود نسخه بپیچیم؛ امروز جامعه مطالبه گر است و ما به راه حل نیاز داریم.
وی ادامه داد: از لحاظ سطح اراضی کشاورزی رتبه دوم کشور را داریم و در تولید ارقام مختلف گندم به خوبی عمل کرده‌ایم. بر اساس آمار‌های موجود، ۳۰ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است.
جعفری بیان داشت: اکثر کشور‌های جهان از کشاورزی به صنعت و توسعه رسیده‌اند؛ اما بسیاری از چالش‌های بخش کشاورزی ما نتیجه مشکلات امروز بوده و نداشتن پیشرفت‌های اقتصادی استان، نه به دلیل ناتوانی بلکه به دلیل مختلف است و در این سال‌ها تحریم‌ها کار را برای مسئولان استانی سخت‌تر کرده است.
معاونت هماهنگی و نیروی انسانی استانداری کردستان بیان داشت: ۲۷ درصد از تولید ناخالصی استان در بخش کشاورزی است؛ مجموعه جهادکشاورزی با تلاش و همراهی تولید کنندگان توانسته تاثیر توسعه‌ای بسزایی بر اقتصاد استان داشته است. توانسته ایم رتبه دوم تولید گندم کشور، رتبه نخست مکانیزاسیون، ونیز اقدامات شایانی در تولید گوشت قرمز، توسعه باغات و ... داشته باشیم.
وی افزود: در زمینه محصولات باغی امسال بیش از ۳۴۰ هزار تن برداشت داشته ایم در اصل اساس ما باید سردخانه داشته باشیم، اولین سردخانه ما ساینا بود که ۳۰۰۰ تن ظرفیت داشت و الان با پیگیری‌های لازمه در استان بیش از ۴۰ هزار تن ظرفیت سردخانه ایم د اریم
جعفری گفت: در زمینه سردخانه‌ای بحث تسهیلات کم بهره را داشته باشیم؛ و در زمینه فراورده میوه‌های استان، مثلا آقای مالک در آساوله و همین ایستک و... مشغول فعالیت هستند از سال گدشته انگور سیاه در کردستان زیر قیمت ۵۰۰۰ تومان فروخته نشود و این ثمره حضور بستر سردخانه‌ای است.
وی ادامه داد: در سال آینده هم بحث دیگری در زمینه رب گوچه فرنگی هم تاسیس می‌گردد و در زمینه توت فرنگی هم که، چون محصول لوکسی است و باید نصف آن برای مصرف روزانه برود و نصف دیگرش هم به صورت کارخانه‌ای در صنایع تبدیلی آماده و روانه بازار می‌گردد که این تسهیلات در استان به صورت تبصره ماده ۱۸ و یا اشتغال روستائی و... پرداخت گردیده است.
معاونت هماهنگی و نیروی انسانی استانداری کردستان اظهار داشت: با راه اندازی سامانه پرورش باغی سد آزاد موجب می‌گردد که در زمینه باغات و تولیدات باعی توسعه پیدا کنیم
جعفری ادمه داد: حضور مرز موجب گردیده که ما نگاهی ویژه‌ای به سمت صادارات داشته باشیم و الان تولید برای تولید کننده در استان خواهد مقرون به صرفه است باذکر اینکه حدود ۳۰ درصد جمعیت استان روستائی هستند

وی ادامه داد: در بحث سرمایه گذاری خارجی، بحث سنه سنتر و آربابا لند را داریم که به صورت خاصی در حال پیش روی است ما در زمینه صنعت استانی ضعیفی هستیم و باید به سمت جذب سرمایه خارجی برویم مثلا بحث سیگار سازی در سقز که سرمایه گذاری ترکیه‌ای دارد و به سمت خاصی در حرکت است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار