به ميزباني شرکت گاز استان کردستان؛
در روز سه شنبه مورخ پانزدهم مهر ماه سال جاري جلسه كارگروه بهينه سازي مصرف انرژي با حضور مهندس شهرام ملكي معاون امور عمراني استانداري كردستان ، مهندس احمد فعله گري مدير عامل شركت گاز استان كردستان و تعدادي از مديران كل ادارات استان و معاونين و كارشناسان بخش انرژي سازمان ها و ادارات دولتي در سالن جلسات شركت گاز استان كردستان برگزار گرديد.
کد خبر: ۹۰۶۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۸ 06 October 2020
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تابناک در کردستان و به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان مهندس احمد فعله گری در ابتدای جلسه کارگروه با اشاره به اهمیت رعایت مصرف بهینه گاز طبیعی در سازمان‌ها گفت: در آستانه شروع فصل سرما و افزایش روند مصرف گاز طبیعی هستیم و با شروع پیک مصرف انرژی بخصوص گاز طبیعی رعایت مصرف بهینه سوخت بعنوان یک ضرورت اساسی مطرح است.
وی رعایت توصیه ایمنی و مصرف بهینه منابع انرژی بخصوص گاز طبیعی در ادارات دولتی را ضروری دانست و ادامه داد: براساس ماده ۴۳ قانون بودجه سال ۹۹، ادارات و ارگان‌های دولتی مکلفند در سال جاری با راهکار‌های عملی ۱۰ درصد از مصرف گاز طبیعی را کاهش دهند و برای رصد این مصوبه شرکت گاز استان کردستان گروه پایش انرژی را تشکیل و از موتورخانه‌ها و سیستم‌های گرمایشی بازدید و موارد اشکال و عملکرد ضعیف سیستم‌های گرمایشی را برای رفع آن اطلاع رسانی خواهد کرد.
مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در ادامه سخنانش گفت: در بخش مصوبه شورای اقتصاد برای گازرسانی به واحد‌های صنعتی تاکنون ۱۱۱۳ واحد شناسایی گردیده که پایان شهریور ماه سال جاری ۵۷۰ واحد از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند گردیده که با توجه به مصرف سالانه ۴۸ میلیون لیتر سوخت مایع در بخش صنعت با گازرسانی به این تعداد واحد‌های صنعتی و تولیدی در مصرف سالانه ۳۸ میلیون لیتر سوخت مایع صرفه جویی شده است.
مهندس فعله گری در ادامه جلسه راهکار مفید و موثر در صرفه جوی در منابع انرژی بخصوص گازطبیعی را ارتقاء سیستم‌های گرمایشی دانست و بیان داشت: وظیفه کارگروه مصرف بهینه انرژی در این برهه زمانی بسیار حساس بوده و با تعریف اقدامات اصلاحی و بروزرسانی تاسیسات و تجهیزات گرمایشی در سطح موتورخانه ادارات و منازل مسکونی می‌توان گام بسیار بلندی در راستای تحقق اهداف استراتژیک کارگروه مصرف انرژی در جهت هدر رفت گاز طبیعی برداشت و با این اقدامات به سر مقصد نهایی که همان صرفه جویی دست یافت.
مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در ادامه در مورد طرح ملی اصلاح و بهینه سازی مصرف گاز موتورخانه‌ها در بخش‌های مسکونی و تجاری گفت: این طرح در شرکت ملی گاز ایران مصوب و ابلاغ گردیده و موتورخانه‌های منازل مسکونی و تجاری با رعایت شرایط و ثبت نام در سامانه به آدرس goc.nigc.ir می‌تواند با رفع موارد ایراد در موتورخانه‌ها از یارانه دولتی استفاده نمایند که از طریق صدا وسیما، جراید و فضای مجازی اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.
در ادامه این جلسه مهندس شهرام ملکی معاون امور عمرانی استانداری کردستان و رئیس کارگروه بهینه سازی مصرف انرژی ضمن تشکر از میزبانی شرکت گاز استان کردستان اظهارداشت: شرکت استان کردستان جزء دستگاه‌های اجرایی بسیار فعال است که از تمام ظرفیت‌های قانونی موجود برای ارائه خدمات استفاده می‌کند.
معاون امور عمرانی استانداری این گونه سخنان خود را ادامه داد: تحت پوشش قراردادن ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۳ درصد جمعیت روستایی در استان کردستان که از وضعیت جغرافیایی بسیار ویژه برخوردارست، کار ساده‌ای نیست و لوله گذاری در زمین‌های سنگی و عبور از مسیر‌های دشوار که کمتر در نقاط دیگر ایران مشاهده می‌شود علاوه بر سختی و صعب العبور بودن فقط در تخصص کارکنان و عوامل اجرایی شرکت گاز استان کردستان است که جزء تحسین و تشکر از این همه زحمات، کاری دیگری نمی‌توان انجام داد.
وی یادآور شد: برای استاندارد نمودن مصرف انرژی باید تجهیزات و امکانات ادارات دولتی، صنایع و منازل مسکونی به روز رسانی شده و مطابق با اصول و دستورالعمل‌های ایزو ۵۰۰۰۱ باشد.
مهندس ملکی در ادامه سخنانش به اهمیت صرفه جویی در منابع انرژی اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش تعداد مشترکین در بخش‌های مختلف مسکونی، صنعتی و تجاری و عدم دسترسی به سایر سوخت‌ها و پیش بینی میزان افزایش گاز طبیعی در سال جاری همه مکلف به استفاده از منابع انرژی هستیم و ادارات دولتی موظفند مواردی که از طریق کمیته بهینه سازی مصرف انرژی ابلاغ می‌گردد پیگیری نموده و صرفه جویی لازم محقق گردد.
این مقام مسئول از مردم شریف و عزیز استان کردستان درخواست کرد با شروع فصل سرما ضمن رعایت توصیه‌های ایمنی و بازرسی تاسیسات حرارتی و وسایل گاز سوز در زمینه مصارف بهینه گاز طبیعی برنامه ریزی اصولی داشته باشند.
در ادامه جلسه اعضای کارگروه نظرات و پیشنهادات را برای پیشبرد اهداف کارگروه بیان داشته و موارد برای پیگیری و نحوه انجام در دستور کار کارگروه قرار گرفت.
لازم به ذکر است شرکت گاز استان کردستان بعنوان دبیر کارگروه مصرف بهینه انرژی در سطح استان کردستان تنها دستگاهی است که نسبت به اخذ گواهی مدیریت مصرف انرژی Iso ۵۰۰۰۱ و معاینه فنی موتورخانه‌ها اداری اقدام نموده و همزمان بعنوان قطب آموزشی کاهش هدر رفت گاز طبیعی در سطح شرکت ملی گاز ایران فعالیت دارد.
منبع: تابناک
برچسب ها: شرکت گاز ، کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار