رئیس سازمان تعاونی روستایی کردستان:
دکتر پیمان اسکندری بیان کرد: در زمینه اقتصاد مقاومتی می‌توان گفت شرکت‌های تعاونی روستایی یک قرار گاه اقتصاد مقاومتی در منطقه می‌باشند.
کد خبر: ۹۰۰۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲ 16 September 2020
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تابناک در کردستان، دکتر پیمان اسکندری رئیس سازمان تعاون روستایی استان کردستان در جریان بازدید جمعی از خبرنگاران استان کردستان از خرید تضمینی گوجه فرنگی و خیار اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده در تاریخ ۶ شهریور ماه سال ۱۳۹۹، سازمان تعاون روستایی کشور با مباشرت دولت و وزارت جهاد کشاورزی خرید حمایتی گوجه فرنگی را شروع کرده است.
دکتر اسکندری ادامه داد: در زمینه خرید حمایتی گوجه فرنگی در استان تا کنون در کردستان ۲۱ هزار تن گوجه فرنگی از کشاورزان خریداری شده است؛ هر یک کیلو گوجه فرنگی به قیمت هزار تومان خریداری می‌شود که از این مبلغ ۸۰۰ صد تومان آن را کارخانه و مابقی قیمت را سازمان تعاونی روستایی پرداخت می‌نمایید.
رئیس سازمان تعاونی روستایی عنوان کرد: طبق پیش بینی‌های انجام شده توسط سازمان تعاون روستایی قیمت این محصول در روز‌های آینده افزایش می‌باید بنابراین این طرح تا ۳۱ شهریور ماه ۹۹ ادامه دارد؛ پس از آن اگر به حضور تعاونی روستایی احتیاج بود ما حضور داریم در غیر این صورت بازار به حالت بالانس و تعادل خواهد رسید و نیازی به حضور تعاونی روستایی نمی‌باشد.
دکتر اسکندری بیان کرد: کشاورز‌هایی که برای خرید حمایتی محصولاتشان توسط ما به تعاونی روستایی سر می‌زنند باید حتما ممعرفی نامه سازمان جهاد کشاورزی را داشته باشند و پس از آن سازمان تعاونی روستایی استان با این عزیزان قرار داد تنظیم می‌کند.
رئیس سازمان تعاونی روستایی استان در مورد کشت قرار دادی و کشاورزی قراردادی خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته یکی از مشکلات اساسی محصول خیار و خرید آن از کشاورزان بوده است، تعاونی تولید امسال با کشاورزان قراردادی را تنظیم کرد مبنی بر این که تعاونی روستایی موظف می‌شود بذر، سم و نهاده‌های تولید را در اختیار کشاورزان قرار دهد و در آخر محصول به عمل آمده نیز با تعهد سازمان تعاونی روستایی آن را خریداری می‌کند.
دکتر اسکندری افزود: برنامه‌ای که در سازمان تعاونی روستایی وجود دارد این است که به کشاورزی قراردادی ورود پیدا کنیم.
اسکندری افزود: تنها چیزی که می‌تواند کشاورز را نجات دهد کشاورزی قراردادی می‌باشد، باید کشاورزی را تقاضا محور کرد.
زیرا شرکت‌های تعاونی روستایی می‌تواند در این زمینه نقش بسزایی را ایفا کند.
دکتر پیمان اسکندری بیان کرد: در زمینه اقتصاد مقاومتی می‌توان گفت شرکت‌های تعاونی روستایی یک قرار گاه اقتصاد مقاومتی در منطقه می‌باشند، یعنی این شرکت‌ها می‌توانند اقتصاد کشاورزی را هدایت کنند و موجب توسعه کشاورزی و مناطق روستایی شوند.
با توجه به اوضاع تحریم‌ها کشور نیازمند ارز آوری است
معاون کنترل کیفیت کارخانه خرمدشت کردستان: با توجه به تحریم‌های علیه کشور و همچنین بازار ارز کشور نیاز به ارز آوری دارد.
رامیار عزیزی معاون کنترل کیفیت کارخانه خرمدشت کردستان در جریان این بازدید با گفتگو با خبرنگاران کردستان بیان کرد: گوجه فرنگی‌هایی که به کارخانه می‌آیند طی حداقل سه مرحله شستشو، شسته می‌شوند؛ تکنولوژیی که در این کارخانه به کارگرفته شده است تکنولوژی روز دنیا در کشور ایتالیا می‌باشد، در طی مراحل بخصوصی تولید صورت می‌گیرد و رب به بریکس ۳۶ و ۳۸ می‌رسد و این اعداد برای میزان غلظت محصول می‌باشد.
عزیزی معاون کنترل کیفیت کارخانه خرمدشت کردستان اضافه کرد: پس از مرحله تغلیظ فرایند استریل صورت می‌گیرد و این مرحله در دمای ۱۱۵ تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد صورت می‌گیرد و وارد دستگاه بسته بندی (ماکرو پک) می‌شود و خاصیت شرایط بسته بندی این است که در شرایط عادی می‌توان این محصول را به مدت ۲ سال نگهداری کرد.
عزیزی در خصوص واحد کنترل کیفیت کارخانه خرمدشت عنوان کرد: در این واحد محصولات طی سه مرحله کنترل می‌شوند
که در همان بدو ورود گوجه فرنگی به کارخانه مرحله اول کنترل انجام می‌شود، کنترل دیگری که صورت می‌گیرد کنترل حین فرایند است که تمامی پارامتر‌ها برای فرایند این محصول کنترل می‌شوند و در آخرین مرحله کنترل نهایی محصول می‌باشد که در آخرین مرحله محصول وارد بازار مصرف می‌شود.
رامیار عزیزی اضافه کرد: ظرفیت روزانه این کارخانه ۵۰۰ الی ۶۰۰ تن تولید در روز می‌باشد، با توجه به فصل محصولات و بستگی به این فصل‌ها تمامی محصولات و میوه‌ها در این کارخانه قابل فراوری می‌باشد.
معاون کنترل کیفیت کارخانه تولیدی خرمدشت خاطر نشان کرد: در این واحد تولیدی علاوه بر خط فراوری و تولید محصول خط انجماد محصولات وجود دارد که ظرفیت مشخص آن در یک ساعت ۱ تن می‌باشد و در این خط انواع محصولاتی که می‌توانند به صورت انجماد عرضه شوند منجمد می‌شوند.
در ادامه رامیار عزیزی اظهار داشت: علاوه بر خط تولید و انجماد خط بسته بندی قوطی وشیشه در این کارخانه راه اندازی شده است که محصولاتی مثل رب، ذرت و محصولات دیگر را بسته بندی کرد.
عزیزی در زمینه صادرات و بازار گفت: با توجه به اوضاع تحریم‌ها در ایران، کشور نیازمند ارزآوری می‌باشد، بنا براین با درایت مدیریت مجموعه و برنامه ریزی‌های انجام شده اکثر محصولات به کشور‌های خارجی صادر و مقداری از این محصولات به برند‌های معتبر کشور داده می‌شود.
رامیار عزیزی بیان کرد: صادراتی که امسال در این مجموعه وجود داشته است به کشور‌هایی همچون رومانی، بلغارستان، ترکمنستان، روسیه و کشور‌هایی دیگر بوده است.
معاونت کنترل کیفیت واحد تولیدی خرمدشت کردستان بیان کرد: محصولات این کارخانه از مزارع استان کردستان بخصوص کامیارن، موچش ومناطق اطراف تامین می‌شود.
رامیار عزیزی عنوان کرد: در سال گذشته بیش از ۴۰۰۰ هزار تن از محصولا تکارخانه خرمدشت صادر شده و ۲ هزار تن الی ۳ هزار تن آن در داخل کشور به فروش رسیده است.
عزیزی افزود: در سال ۱۳۹۹ تا کنون مقداری حدود ۲ هزارتن محصولات به کشور‌های خارجی صادر شده است و این رقم رو به افزایش است، و برنامه ریزی‌های انجام شده مبنی بر این است که این آمار نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش داشته باشد.
عکاس : عرفان کرمی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار