۹۵ درصد مادران باردار استان از خدمات دندانپزشکی در مراکز بهداشتی بهره‌مند شدند.
کد خبر: ۸۴۶۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶ 06 May 2020

بهره مندی ۹۵ درصد مادران باردار کردستانی از خدمات دندانپزشکی

دکتر ابراهیم قادری معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این گفتگو، با اشاره به اهمیت مراقبت از دهان و دندان در زمان بارداری گفت: بهداشت دهان و دندان هر چند در طول عمر و برای همه امری لازم و ضروری است، اما در دوران حاملگی از اهمیت خاصی دارد.

او با بیان اینکه رعایت نکاتی بسیار ساده می‌تواند به سلامتی مادر در دوران بارداری و پس از آن کمک شایانی نماید افزود: مادر باردار باید به این نکته توجه نماید که در هنگام حاملگی مسئولیت دو نفر یعنی خود و کودک را برعهده گرفته است، بایستی در حد توان از بهترین غذا استفاده کند و با رعایت موازین بهداشتی به نحواحسن از خود مراقبت نماید.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در دوران بارداری به علت بالارفتن بعضی هورمون‌ها واکنش لثه‌ها به پلاک دندانی افزایش یافته و امکان التهاب لثه وجود دارد بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن مرتب دندان‌ها در این دوران اهمیت بیشتری دارد.

قادری با تاکید بر اینکه دهان و دندان هر خانمی قبل از بارداری باید به طور دقیق معاینه و در صورت نیاز درمان شود، افزود: در دوران بارداری ضمن انجام سایرمراقبت‌ها وضعیت سلامت دهان و دندان توسط کارکنان بهداشتی، معاینه، روش‌های صحیح مسواک زدن و رعایت اصول بهداشتی آموزش داده می‌شود.

او بیان کرد: حاملگی به خودی خود باعث از دست رفتن دندان‌ها نمی‌شود بلکه با ایجاد بعضی عوارض در نهایت گاهی دندان آسیب می‌بیند.

به گفته این مقام مسول، زنان باردار در دوران حاملگی گاه دچار تهوع و استفراغ‌های مکرر می‌شوند، استفراغ موجب اسیدی شدن بزاق دهان و در نهایت احتمال ایجاد پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش می‌دهد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: علت خونریزی لثه در خانم‌های باردار و پارگی مویرگ‌های لثه به دلیل پرخونی لثه به دنبال اثر هورمون‌های بارداری و گاهی به دلیل التهاب و عدم ترمیم پوسیدگی دندان در قبل از بارداری بوده که در این دوران تشدید می‌شود.

قادری با اشاره به اینکه مادرانی که قصد بارداری دارند حتما پیش از بارداری توسط دندانپزشک ویزیت شوند، افزود: سال گذشته ۹۵ درصد زنان استان، از خدمات دندانپزشکی پیش از بارداری و حین آن در مراکز بهداشتی بهره‌مند شده اند.

او در پایان تصریح کرد: رفتار والدین الگویی برای کودکان است و عادات منظم بهداشتی آنان می‌تواند فرزندان را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع/باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار