کد خبر: ۸۲۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴ 15 February 2020

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، از اواسط هفته اخیر بارش برف و برودت هوا در استان اردبیل سبب ایجاد مشکلات متعددی برای مردم شد و علی‌رغم رضایت و خوشنودی اقشاری مثل دانش‌آموزان در مقابل سبب نارضایتی و نگرانی بسیاری از همشهریان شد.

دانش‌آموزان هفته‌ای پر از تعطیلات را سپری کردند

در طول این هفته بسیاری از مقاطع تحصیلی در شهرستان‌های استان به دلیل برودت هوا و سردی هوا در کنار خانواده ماندند.

در پی اطلاعیه آموزش و پرورش استان نیز در اولین ساعات روز جمعه فردا شنبه 26 بهمن ماه به دلیل برودت هوا و بارش برف و یخبندان نوبت قبل از ظهر و بعد از ظهر در منطقه خلخال کلیه مقاطع تعطیل است.

برودت هوا در شهرستان خلخال و تماس تلفنی نوبخت

محمدباقر نوبخت شامگاه دیشب در تماس تلفنی با اکبر بهنامجو استاندار اردبیل اظهار داشت: این سازمان بدون محدودیت مالی و امکاناتی برای کمک به برف روبی شهرستان خلخال آمادگی کامل دارد.

وی افزود: برای کمک به شهرستان خلخال و برف روبی روستاها آمادگی کامل داریم تا تمامی امکانات بسیج شود و از لحاظ تامین بودجه و تامین ماشین آلات هیچگونه محدودیتی وجود ندارد.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل نیز ضمن تشکر از اعلام آمادگی رییس سازمان برنامه و بودجه و تاکید بر تسریع امر برف روبی منطقه تصریح کرد: 70 دستگاه ماشین‌آلات شامل دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها و استیجاری مشغول خدمات رسانی به شهرستان خلخال و روستاهای تابعه هستند.

وی بیان کرد: معاونان و مدیران کل مربوطه نیز با همکاری فرمانداری خلخال برای مدیریت و تسریع در امر کمک رسانی در منطقه مستقر هستند.

فقط 30 روستای اردبیل مسدود است

فرهاد عبدالعلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت‌: از 141 روستایی که راه‌های ارتباطی‌شان به‌علت بارش برف سنگین و کولاک شدید مسدود شده بود تنها 30 روستا مسدود است و در حال بازگشایی هستیم.

وی افزود: از میزان این 30 روستا نیز تعدادی هم‌اکنون در حال بازگشایی است و تعدادی نیز بازگشایی شده‌ است اما به‌دلیل شدت بالای برف و کولاک دوباره مسدود شده‌اند اما عملیات بازگشایی متوقف نمی‌شود.

عبدالعلی‌پور از حل مشکلات برق روستاهای شهرستان خلخال خبر داد و تصریح کرد: در یکی از روستاهای شهرستان خلخال مشکل قطعی برق داشتیم که با حضور و اقدام به موقع و سریع مسئولان اداره برق این مشکل برطرف شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل بیان کرد: مشکلات و مسائل قطعی آب شرب نیز در برخی از روستاها به‌صورت موردی از جمله ترکیدگی لوله‌های آب و یخ‌زدگی لوله‌ها داشته‌ایم که با حضور و اقدام به‌موقع و سریع مسئولان اداره آب و فاضلاب روستایی برطرف شد.

وی با تاکید بر اینکه 80 دستگاه ماشین‌آلات سنگین در خلخال در حال برف‌روبی هستند اظهار کرد: بیش از 500‌ عملیات اسکان موقت در سطح مناطق برفی استان اردبیل و به‌ویژه محورهای مواصلاتی برفی استان انجام شده است.

بازگشایی راه‌ها تا پایان امروز به اتمام می‌رسد

فرزاد قلندری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: با توجه به اضافه شدن تعدادی از ماشین‌آلات به ناوگان و تجهیزات برف‌روبی راه‌های روستایی مسدود شهرستان خلخال تا پایان روز جمعه بازگشایی می‌شود.

وی افزود: 10 دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین به عملیات‌های برف‌روبی در سطح شهرستان خلخال اضافه شده‌ است و هم‌اکنون 70 دستگاه ماشین‌آلات سنگین در حال اجرای عملیات برف‌روبی در این شهرستان است.

قلندری با اشاره به تجهیزات برف‌روبی موجود در سطح شهرستان خلخال ‌تصریح کرد: در حال حاضر در سطح شهرستان خلخال تجهیزات سنگین برف‌روبی موجود شامل بولدوزر، کامیون‌های حمل برف، لودر، بیل میکانیکی و گریدر است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل در مورد تامین هزینه‌های تجهیزات برف‌روبی بخش خصوصی نیز بیان کرد: تمامی هزینه‌های مربوط به اجاره دستگاه‌ها و تجهیزات سنگین برف‌روبی در سطح شهرستان خلخال از طریق مدیریت برنامه‌ریزی استان اردبیل تامین می‌شود.

وی از اعزام تجهیزات برف‌روبی از سایر مناطق استان اردبیل به شهرستان خلخال خبر داد و اظهار کرد: به‌زودی تعداد دیگری از این ماشین‌آلات از شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و همچنین سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل به جمع امکانات برف‌روبی این شهرستان اضافه خواهد شد.

نجات 5 مسافر گیر افتاده در کولاک اسالم - خلخال

فرهاد عبدالعلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت:  این پنج مسافر چند روز پیش در یک قهوه خانه بین راهی در گردنه کرمان جاده اسالم - خلخال و در حوزه استحفاظی استان گیلان در محاصره برف و کولاک شدید قرار گرفته‌ بودند.

وی افزود: از محور استان اردبیل موفق به اعزام بالگرد نشدیم اما با هماهنگی‌های انجام یافته بالگرد مشترکی از سوی استان گیلان به این منطقه اعزم شده و اقدام به آغاز عملیات نجات کرد.

امدادرسانی سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل برای برف روبی از خلخال

جمعی از فرماندهان و کارکنان سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل به همراه ده ها دستگاه سنگین راهداری از دیشب با حضور در شهر خلخال و مناطق اطراف آن به کار برفروبی از این شهر کمک رسانی کردند.

سردار مستعد جانشین سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل با تشکر از صبر و همت اهالی شهرستان خلخال گفت: حجم برف در سطح شهرستان خلخال بسیار زیاد است با تلاش تمام دستگاه ها کار برفروبی معابر اصلی شهر خلخال پایان یافته و بازگشایی کوچه ها آغاز شده است.

وی افزود: نیمی از راه های روستایی مسدود شده شهرستان خلخال در اثر بارش سنگین برف بازگشایی شده و در صورت مساعد بودن شرایط جوی تا فردا راه مابقی روستاها بازگشایی می شود.

سردار مستعد تاکید کرد: سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل با تمام امکانات موجودش  تا بازگشتن شرایط عادی به شهرستان خلخال در کنار مردم انقلابی و ولایت مدار این شهرستان خواهد بود.

هشدار سازمان هواشناسی به دامداران و کشاورزان

هم اکنون (ساعت 10.30 روز جمعه) آسمان استان ابری و در شهرستان های اردبیل و سرعین بارش خفیف برف تداوم دارد که با فعالیت سامانه بارشی از دیروز تا صبح امروز بیشترین بارش برف از ایستگاه بلقیس آباد شهرستان نیر با 30 سانتیمتر و شهر خلخال با 15 سانتی‌متر به ثبت رسید.

 بر اساس نقشه‌های هواشناسی امروز و با فعالیت سامانه ناپایدار آسمان ابری بوده و در برخی مناطق بارش برف انتظار می رود و بارش در مناطق مرکزی و جنوبی استان خواهد بود و بصورت ضعیف پیش بینی می‌شود.

 از اواخر وقت امروز با گذر این سامانه از مقدار ابرها کاسته خواهد شد و در صبح فردا با توجه به صاف بودن آسمان افت دما رخ می دهد.

 برای صبح فردا کمینه دمای هوا در برخی از مناطق به 15درجه سلسیوس زیر صفر هم خواهد رسید. لذا صرفه جویی در مصرف گاز شهری و تنظیم دمای مرغداری ها، دامداری ها و گلخانه ها، پوشاندن کنتورهای آب و حفاظت لوله های آب برای جلوگیری از یخزدگی ضروری است.

در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده جو استان نسبتاً آرام خواهد بود اما از اواخر وقت روز یکشنبه 27 بهمن 98 سامانه بارشی دیگری وارد استان می شود.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار