استان همدان یکی از استان‌های زیبای غرب کشور است که همچون سایر استان‌های کشور دارای آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری فراوانی است.
کد خبر: ۸۱۱۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 07 January 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه همدان قدیمی ترین شهر ایران، اولین پایتخت پادشاهی مادها و از کهن ترین شهرهای جهان به شمار می رود و ما در اینجا به معرفی ۴ جاذبه گردشگری استان همدان می پردازیم.

غار علیصدر

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان همدان/غار علیصدر، باغ ایرانی، تالاب آبشینه، تخت نادر

غار شگفت انگیز علیصدر به گفته بسیاری طولانی ترین مسیر قایقرانی درون غار در جهان را دارد. این غار حدود ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان قرار گرفته و برای بازدید از آن باید به روستای علیصدر در شهرستان کبودرآهنگ استان همدان رفت. ارتفاع غار از سطح دریا به ۲۱۸۰ متر می رسد، اما از آنجایی که هنوز تمام زوایا و گوشه های این غار کشف نشده کسی از طول و عمق آن اطلاع دقیقی ندارد. تا به اینجای کاوش ها برخی حفره های زیرزمینی آن تا 40 متر درازا دارند و عمق دریاچه غار بین نیم تا 14 متر در نوسان است. غاز علیصدر از دالان ها، دهلیزها و تالارهایی پیچ در پیچ تشکیل شده است و دریاچه بزرگی در میانه آن، بخش اعظم غار را به یکدیگر متصل می کند، به همین جهت باید برای رسیدن به قسمت های مختلف آن از قایق استفاده کرد، موضوعی که غار علیصدر را به بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان تبدیل می کند. برخی پژوهشگران نیز اعلام کرده اند که این غار با غار کتله خور در زنجان ارتباط دارد. این پدیده طبیعی خارق العاده در تاریخ 15 دی 1387 به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

باغ ایرانی

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان همدان/غار علیصدر، باغ ایرانی، تالاب آبشینه، تخت نادر

باغ ایرانی همدان که آن را به نام باغ حکمتی نیز می‌شناسند یکی از باغ های بسیار زیبا و خاص در استان همدان است که در آن از گردشگران خارجی و داخلی پذیرایی می‌گردد. معماری باستانی زیبا، فضای سبز مناسب و دلنشین و همچنین دسترسی آسان از ویژگی های اصلی این باغ می باشد. این باغ که مساحتی در حدود ۳/۵ هکتار دارد در خود انواع گیاهان بومی استان همدان و کشور را جا داده است و از آنجایی که گیاهان کاشته شده در آن مربوط به چهار فصل سال هستند، هر زمانی که به این باغ بروید می‌توانید از زیبایی‌های آن بهره مند شوید. از طرفی ساختمان باستانی که معماری بسیار زیبا و منحصر به فردی دارد در این باغ باعث به وجود آمدن فضایی دلنشین و صمیمی شده است. یکی دیگر از ویژگی های باغ ایرانی همدان آبنماهای الهام گرفته از باغ فین کاشان و استخر روباز رازی است که با استفاده از نورپردازی های ویژه و فضای سبز اطراف آن، به زیبایی تزیین شده است. برای دیدن این کار بوستان شما می توانید به شهر همدان، میدان فلسطین و بلوار فلسطین بروید. باغ ایرانی یکی از جاهای دیدنی همدان در بهار و تابستان است.

تالاب آبشینه


معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان همدان/غار علیصدر، باغ ایرانی، تالاب آبشینه، تخت نادر

تالاب آبشینه همدان یکی از تالاب‌های بسیار زیبای غرب کشور می‌باشد که در فاصله ۱۵ کیلومتری همدان و ۵ کیلومتری ملایر واقع شده است. این تالاب که دریاچه پشت سد آبشینه می باشد بر روی رودخانه ای با همین نام ساخته شده است. وسعت این تالاب در حدود ۸۵ هکتار می‌باشد و یکی از جاذبه‌های آن پرندگان مهاجری هستند که در فصل بهار و زمانی که از ایران عبور می‌کنند به این تالاب می‌آیند. از سال ۱۳۹۰ تا امروز این تالاب در لیست مناطق حفاظت شده ایران قرار دارد و شکار کردن در آن ممنوع می‌باشد. پرندگانی که به این تالاب می‌آیند عبارتند از: چوبیا، حواصیل خاکستری، اگرت، فلامینگو، کشین و پلیکان. همچنین در اطراف این تالاب شما می‌توانید پوشش گیاهی بسیار غنی را ببینید که باعث سرسبزی این منطقه شده است. وجود چنین منابع طبیعی باعث شده است که هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه مسافرت داشته باشند و از زیبایی‌های طبیعی آن استفاده کنند.

تخت نادر

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان همدان/غار علیصدر، باغ ایرانی، تالاب آبشینه، تخت نادر

تخت نادر همدان یکی از دشت‌های کوهستان الوند در استان همدان می‌باشد که با مساحت ۱/۵ هکتار پوشش گیاهی چمنزار، در ارتفاع ۲۹۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. دو نظر برای علت نام‌گذاری این دشت وجود دارد که نظر اول این است که تخت در فرهنگ الوند به معنی چمنزار و مکانی برای رفع خستگی است و نادر نیز به معنای کمیاب می‌باشد اما عده دیگری معتقدند که به علت بازدید نادرشاه افشار از این منطقه، این دشت به تخت نادر شهرت یافته است. این مکان به علت طبیعت زیبایی که دارد یکی از جاهای دیدنی شهر همدان به شمار می‌آید.

 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار