گزارش تازه بانک مرکزی از رقم تسهیلات بانک‌ها به تفکیک استان
بانک مرکزی تازه‌ترین گزارش «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان» را اعلام کرد؛ درصد تسهیلات به منابع در استان نسبت به زمان سفر رئیس کل بانک مرکزی به کردستان در اواخر بهمن‌ماه 97 با وجود وعده «همتی»، کاهش یافته است و به نظر می‌رسد تنها راه پایان دادن به این وضعیت شفاف‌سازی عملکرد بانک‌های استان برای مردم است؛ متولی این کار کیست؟ چرا اقدام نمی‌کند؟
کد خبر: ۷۹۶۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 13 November 2019

به گزارش تابناک کردستان، طبق آخرین گزارش بانک مرکزی از «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان»، رقم سپرده‌ها در کردستان 124083 میلیارد ریال (شامل سپرده‌های ریالی و ارزی که سپرده‌های ارزی فاقد سپرده قانونی است)، رقم سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی، 110158 میلیارد ریال و رقم تسهیلات جاری و غیرجاری هم 85976 میلیارد ریال اعلام شده است؛ طبق آنچه اعلام شده، تسهیلات در کردستان در پایان تیر 98، 78.04 درصد منابع است.

این اعداد و ارقام در حالی از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود که «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی، 27 بهمن‌ماه 97 و در پایان سفر خود به کردستان در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود «تصمیم ما این است که بتوانیم کردستان را بیشتر توسعه بدهیم و حجم تسهیلات را بیشتر کنیم ... درصدد هستیم سطح پایین پرداخت تسهیلات در کردستان را جبران کنیم ... چون وضعیت مالی در کردستان خوب نیست، میزان سپرده در بانک‌ها پایین است و به همین دلیل میزان تسهیلات هم پایین است و این پایین بودن تسهیلات عامل نامطلوب بودن وضعیت مالی شده است، ما این چرخه را خواهیم شکست».

با نگاهی اجمالی به اعداد و ارقام منتشره توسط بانک مرکزی به عنوان مرجع رسمی انتشار اطلاعات در این حوزه، میزان تحقق وعده رئیس کل بانک مرکزی درباره کردستان روشن می‌شود؛ دلیل امر چیست، لابد باید منصوبان دولت در کردستان توضیح دهند؛ غیر از این است؟!

همانند گزارش قبلی بانک مرکزی در این حوزه، یک نکته در تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی هم دیده می‌شود و آن رقم و درصد پایین تسهیلات در کردستان به نسبت برخی استان‌های دیگر کشور است؛ برای نمونه، رقم سپرده‌های ریالی و ارزی در پایان تیر 98 در استان «کردستان» 2024 میلیارد ریال از استان «چهارمحال و بختیاری» بیشتر است و در این حال رقم تسهیلات در پایان تیر 98 در استان «چهارمحال و بختیاری» 10938 میلیارد ریال از «کردستان» بیشتر است! نزدیک به 11 هزار میلیارد ریال تسهیلات، رقم قابل توجهی است، نیست؟! (گفتنی است بانک‌های چهارمحال و بختیاری، 89.63 درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند ولی بانک‌های استان کردستان 78.04 درصد از منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند).

این وضعیت در حالی در کردستان در تیرماه هم تکرار شده است که در زمان انتشار گزارش قبلی بانک مرکزی در این حوزه، استاندار کردستان در یکصد و یازدهمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، «به تندی از روند پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها انتقاد» و به صراحت عنوان کرده بود «اراده خاصی برای رفع مشکلات حوزه تسهیلات در بانک‌ها وجود ندارد»!

«بهمن مرادنیا»، در آن جلسه گفته بود «مجموعه گزارش‌هایی که از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ارائه می‌شود راضی کننده نیست و این روند باید اصلاح شود»؛ او آن زمان نگفته بود «روند را چه کسی باید در این استان صلاح کند؟!» و حالا کسی نیست از نماینده عالی دولت در کردستان بپرسد «با گذشت یک ماه دیگر از اظهارات جنابعالی، روند اصلاح شد؟»

با نگاهی به گزارش‌های بانک مرکزی معلوم می‌شود که پاسخ این سؤال منفی است! بنابراین انتظار منطقی افکار عمومی ارائه توضیح از سوی استاندار کردستان است؛ به این انتظار پاسخ داده شود یا نه، موضوع دیگری است!

اما در خصوص تسهیلات بانکی یک پیشنهاد شفاف و روشن، چندین بار توسط این رسانه مطرح شده و در این نوشتار یک بار دیگر، خطاب به متولیان امر، تکرار می‌شود!

بهتر نیست اولاً مقایسه‌ای بین عملکرد مدیران هرکدام از بانک‌های استان برای نمونه در 6 ماهه نخست سال 98 با مدت مشابه سال قبل انجام و در قدم دوم، به صورت ماهیانه اعلام شود هر کدام از بانک‌های استان چند درصد از منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند و آنچه با این بررسی‌ها به دست آید به مردم کردستان اطلاع‌رسانی شود تا آنها برای انتقال سپرده‌های خود به بانک‌هایی که همرایی بیشتری با شهروندان و مسئولان استان دارند در اسرع وقت اقدام کنند؟

تسهیلات در کردستان در پایان تیر 98، 78.04 درصد منابع است/چرا رقم تسهیلات و سپرده‌های هر یک از بانک‌های استان در 6 ماهه نخست امسال، به مردم اعلام نمی‌شود؟ + جدول

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار