کد خبر: ۷۸۴۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 01 October 2019

باغ ارم یک باغ ایرانی تاریخی در شهر شیراز است که تیرماه سال 90 در سی و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، به همراه هشت باغ دیگر ایران در قالب پرونده باغ‌های ایرانی، ثبت شده و شامل چند بنای تاریخی و باغ گیاه شناسی است.

تابناک فارس به نقل از ایسنا:تاریخ ساخت و بنیانگذار اولیه باغ ارم به درستی مشخص نیست ولی توصیف‌هایی از آن در سفرنامه‌های متعلق به قرن دهم و یازدهم هجری آمده است.

این باغ در دوران سلجوقیان و آل اینجو پابرجا بوده است. در زمان زندیه هم کریمخان زند در سازندگی و بهسازی این باغ کوشید. در زمان قاجاریه و پهلوی این باغ مقر سران ایل قشقایی بود تا اینکه بعلت طرفداری آنها از مصدق خوانین قشقایی تبعید شده و باغ ارم مصادره شد.

در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار عمارتی دیگر توسط حسین علی خان نصیر الملک پی ریزی شد که با مرگ وی خواهر زاده او ابولقاسم خان نصیر الملک امور باغ ارم را به دست گرفت و عمارت نیمه کاره را تکمیل کرد.

این باغ از املاک خاندان قوامی شیراز بود که عمارت آن تاکنون پابرجاست؛ ین باغ تنوع گیاهی بسیار بالایی دارد و گیاهان بسیاری از اقصا نقاط جهان در این باغ کاشته شده‌ است؛ به شکلی که باغ در قالب یک نمایشگاه از انواع گل‌ها و گیاهان درآمده‌است.

در حال حاضر این باغ در اختیار دانشگاه شیراز است و تنها باغ کشور به شمار می‌رود که به روشی علمی نگهداری می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار