امام جمعه پاوه در همایش علما و روحانیون کردستان:
امام جمعه پاوه گفت: کردستان مهد علم، علما و عرفا بوده و بدون تردید علما و مشایخ این خطه فرهنگی با تعلم، تعلیم، تدریس، تألیف، ارشاد و تبلیغ دین خدا در حفظ ایدلوژی، پاسداری از عقاید دینیِ مردم و صیانت از فرهنگِ بومی این دیار نقشی بی‌بدیل ایفا کرده‌اند.
کد خبر: ۷۸۳۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲ 25 September 2019

به گزارش تابناک کردستان، ماموستا ملاقادر قادری امروز در همایش نقش علما و روحانیون در مقابله با افکار تکفیری که در مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برگزار شد با تبریک هفته دفاع مقدس و تمجید از مقام شامخ شهدا و ایثارگران، به اهمیت جایگاه کردستان در سطح کشور اشاره و اظهار کرد: کردستان مهد علم، علما و عرفا بوده و بدون تردید علما و مشایخ این خطه فرهنگی با تعلم، تعلیم، تدریس، تألیف، ارشاد و تبلیغ دین خدا در حفظ ایدلوژی، پاسداری از عقاید دینیِ مردم و صیانت از فرهنگِ بومی این دیار نقشی بی‌بدیل ایفا کرده‌اند.

وی گفت: هریک از ما اگر ملاحظه کوتاهی روی صفحات کتاب مشاهیر کُرد مرحوم ماموستا مردوخ و کتاب علما نافی خدمه العلم و الدین مرحوم ماموستا مدرس و نیز کتاب میژووی ئه‌ده‌بی کورد ماموستا علاالدین سجادی داشته باشیم خواهیم دید که سرزمین کردستان بویژه سنندج مملو از ادبا، شعرا و دانشمندانی بوده که به نسبت جمعیت مردمش و به نسبت موقعیت جغرافیایی دیارش، اگر نسبت به سایر اقوام و ملت‌ها اول نباشند قطعاً در ردیف آخر هم نیستند.

امام جمعه پاوه با ذکر نام شماری از علمای فقید کُرد، تصریح کرد: علمای بزرگوار کُرد با ترجمه کتاب آسمانی و سرودن شعر و قصائد به زبان‌های کُردی، فارسی و عربی نقش بسیار مثبتی در زندگی خود ایفا کرده‌اند.

وی گفت: علمای کردستان هرآنچه بهره از علم، دانش و شیوه سلوک دارند از حجره‌ها گرفته‌اند و حجره‌ها هم در طول سالیان متمادی تحت حمایت مردم بوده‌اند بنابراین علمای کردستان در واقع هرآنچه دارند از مردم دارند.

ماموستا قادری افزود: علمای کردستان در طول 15 قرن پس از ورود اسلام به منطقه با حمایت مردم و در حد توان و بضاعت خود از دین اسلام دفاع و از سیره رسول‌الله(ص) پاسداری کرده‌اند.

وی با تمجید از خدمات علمای اهل تسنن و تشیع، ضرورت زمان‌شناسی در دفاع از دین و روشنگری برای مردم را یادآور شد و با بیان اینکه شرایط عصر حاضر با گذشته تفاوت بسیار دارد، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) دعای خیر خود را بدرقه راه کسانی کرده که عصرشناس، زمانه‌شناس و وقت‌شناس هستند.

امام جمعه پاوه با یادآوری شرایط دهه 50 شمسی که خود در آن سال‌ها در کردستان ایران و عراق به تحصیل علوم دینی مشغول بوده، گفت: مسائل عصری که دوران طلبگی ما بود با زمان حاضر بسیار متفاوت است؛ در عصر حاضر انواع نحله، حزب، گروه و صنف در شهرها و روستاهای ما ظهور پیدا کرده و رشد کرده‌اند و گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم در نقطه‌ای، چند جوان تندرو مشکلاتی را برای ماموستایان به وجود آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هر گروهی تفسیر خود از دین را صحیح‌تر از سایر گروه‌ها می‌داند، افزود: علمای اسلام وظیفه دارند از دانش خود برای مقابله با تندروی‌ها بهره بگیرند، رویکرد نخست ما باید اصلاح و اقناع افراد تندرو باشد و در مرحله بعد باید مقابله با تندروی در دستور کار علما قرار بگیرد.

ماموستا قادری خاطر نشان کرد: مطابق احادیث، پرچم دین اسلام را هرکسی نمی‌تواند در دست بگیرد، پرچم این دین باید در دست جماعتی باشد که عادل، اهل تقوا و بااخلاق باشند و با کسانی که تندروی می‌کنند باید مقابله کرده و مانع ارائه توجیهات غلط آنها به جامعه شد.

وی گفت: حدود 13 سال قبل جلسه‌ای مشابه جلسه امروز در شهر روانسر برگزار شد که در آن جلسه خطاب به علمای منطقه اورامانات و مسئولان ارشد استان کرمانشاه عرض کردم که در آینده نه چندان دور، اقدامات مقابله‌ای، دیگر در کوه‌های این دیار نخواهد بود و جنگ به مساجد خواهد آمد؛ اگرچه در آن مقطع شماری از حضار سخنان ما را آن طور که باید جدی نگرفتند اما حالا مشاهده می‌کنیم که این امر اتفاق افتاده است.

امام جمعه پاوه با اشاره به ضربه‌ای که داعش به دنیای اسلام و بویژه اهل سنت وارد کرد، افزود: همه دیدیم که داعش چگونه شهر آباد موصل را به ویرانه‌ای تبدیل کرد و همین یک مثال برای تبیین ماهیت آن گروه کافی است.

وی با اشاره به اینکه برخی تندروی‌ها بر نمازهای جمعه هم تأثیر گذاشته‌اند، تصریح کرد: کاهش جمعیت طلاب و عدم توجه کافی برخی طلاب به تحصیل علوم، زنگ خطری است که به صدا درآمده و باید مورد توجه قرار گیرد.

ماموستا قادری با اشاره به این واقعیت که برخی جوانان مناطق سنی‌نشین به عضویت گروه‌ داعش و غیره درآمده‌اند، گفت: باید از خود سؤال کنیم چرا این اتفاق افتاد؟ در درجه اول باید بپذیریم که ما علما ضعیف عمل کرده و در زمان مناسب به میدان نیامده‌ایم تا مردم را توجیه کرده و واقعیت را برای آنها تبیین کنیم؛ فقر و بیکاری در بلاد اسلامی هم یکی از دلایل گرایش برخی جوانان به داعش و امثال این گروه بوده است.

وی با انتقاد از برخی شیوه‌های عمل در آموزش و پرورش افزود: چنین به نظر می‌رسد که آموزش و پرورش، بعد پرورش را رها کرده و تمام توان خود را معطوف به حوزه آموزش کرده که این امر هرگز مطلوب نیست و تبعات زیان‌باری به دنبال خواهد داشت.

امام جمعه پاوه به ضعف رسانه‌ها هم اشاره و تصریح کرد: آنچه ملاحظه می‌شود آن است که رسانه‌های ما هم، تنها به سرگرم کردن مردم مشغول شده و از رسالت اصلی خود فاصله گرفته‌اند.

وی گفت: بروز برخی اختلافات در میان رهبران دینی هم یکی از مشکلاتی است که امروز جامعه اسلامی با آن مواجه شده است.

ماموستا قادری به موضوع واگذاری مسئولیت‌ها به افراد ناتوان هم اشاره کرد و افزود: این امر هم یک ضربه مهم به جامعه است و می‌تواند در انحراف جوانان اثرگذار باشد.

وی اظهار کرد: دشمن را هیچگاه نباید ضعیف قلمداد کرد و اگر شمار دشمنان هم اندک باشد باید آنها را جدی گرفت و برای مقابله با آنها تدبیر کرد.

امام جمعه پاوه به وظیفه ملی و شرعی علما اشاره کرد و گفت: دشمنان مشکلات فراوانی را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای ما به وجود آورده‌اند و در این شرایط ما نباید با یک عینک تاریک به نظام جمهوری اسلامی بنگریم بلکه باید با عینکی شفاف به نظام بنگریم و مسئولان نظام هم نباید بعد از 40 سال به علما و مردم ما با دیده شک و تردید بنگرند، علمای بسیاری که تصاویر آنها در این مکان وجود دارد اهل این دیار بوده و خون آنها به خاطر جمهوری اسلامی بر زمین ریخته شده است.

وی با اشاره به اینکه در جلسه‌ای که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان اعلام کرد که اهل سنت کُرد در سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان‌غربی 10 هزار شهید تقدیم نظام کرده‌اند، افزود: تقدیم این شهدا، سندی روشن از همراهی اهل سنت با نظام است و شیعه و سنی در کنار هم از این انقلاب و نظام حفاظت کرده‌اند، البته نباید خدمات نظام به مردم ما هم نادیده گرفته شده و فراموش شود؛ اگر فراموش شود بی‌انصافی است.

ماموستا قادری تصریح کرد: جایگاه علما جایگاهی خطیر است و وظیفه‌ای سنگین بر دوش ماست و باید زکات جایگاهی را که در آن قرار داریم پرداخت نماییم.

وی به مشکلات علمای کردستان هم اشاره کرد و گفت: از قدیم ضرب‌المثلی در میان کُردها وجود داشته با این مضمون که «تجارت با پول و جنگ هم با اسلحه انجام می‌شود»، به باور اینجانب 80 درصد علمایی که در جلسه امروز شرف حضور دارند، نه صاحب پول هستند و نه اسلحه و با این وصف این سؤال مطرح می‌شود که این علما چگونه وارد میدان مصاف شوند؟

امام جمعه پاوه افزود: معهذا و با وجود همه کاستی‌ها نمی‌توانیم و نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم و باید با تمام توان به وظیفه عمل کنیم.

وی به گذشت چهار دهه از عمر انقلاب و صدور بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری اشاره و اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب به نظر حقیر در حقیقت یک منشور است و در آن، به جایگاه امنیت، اقتصاد، وحدت، علم و فن‌آوری، مسائل اجتماعی و سیاسی، عدالت اشاره و در بند هفتم هم به معنویت و اخلاق توجه شده است.

ماموستا قادری گفت: در هر جامعه‌ای که معنویت و اخلاق حاکم باشد مردم آن جامعه عزیز هستند؛ اهمیت اخلاق و معنویت در جامعه بسیار زیاد است؛ در هر جامعه‌ای که معنویت و اخلاق حاکم باشد بقای دولت، ملت، مساجد و دین قطعی است اگر اخلاق از جامعه‌ای رخت بربست باید برای آن جامعه سوگواری کرد و با صدای بلند برای مردم آن جامعه گریه کرد.

وی افزود: بخشی از بیانیه گام دوم تأکید می‌کند که همه ما باید بکوشیم که مکارم اخلاق، معنویت، ایثار، توکل، خیرخواهی، صداقت، شجاعت، تواضع و اعتماد به نفس را در جامعه خود رشد دهیم.

امام جمعه تصریح کرد: عدم دفاع علما از مساجد سبب خواهد شد که صفوف جمعه و جماعت ضربه ببیند و این امر هرگز مطلوب نیست.

وی گفت: اگر حضور جوانان در مساجد کمرنگ شده باید تحقیق شود که دلیل امر، خودِ امام جمعه و جماعت است یا مردم و یا توطئه دشمنان یا عملکرد مسئولین و سپس برای حل مشکل چاره‌اندیشی شود.

ماموستا قادری با بیان اینکه مساجد را باید به کسانی تحویل دهیم که نسل جدید را برای اداره کشور در آینده آماده کنند، افزود: ایمان داریم که خدا صاحب این دین است و اسلام هرگز از بین نخواهد رفت ولی ایمان قلبی به این موضوع نباید ما را از انجام مسئولیت خطیری که بر دوش داریم غافل کند چرا که «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ».

وی در خاتمه از علمای حاضر در همایش، فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان به عنوان بانی جلسه و همه دست‌اندرکاران برگزاری همایش، تقدیر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار