متوسط قیمت محصولات و هزینه خدمات کشاورزی بهار 98 منتشر شد
چندین ماه است که موضوع گرانی در کردستان با استناد به گزارش‌های منتشره توسط مراجع رسمی کشور توسط رسانه منتقد مطرح می‌شود؛ واکنش دولتمردان کردستان، در دو رویکرد خلاصه است؛ اول، تشکیک در آمار رسمی کشور و انکار موضوع گرانی و دوم، اعمال فشار بر منتقد! حالا اما، با یک «مثال نقض»، حکم «کردستان گران‌ترین استان کشور است» خدشه‌دار شده است!
کد خبر: ۷۷۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 17 August 2019

به گزارش تابناک کردستان، «مثال نقض» (counterexample) یک روش اثباتی در منطق و ریاضیات است؛ مثالی که نشان دهد یک حکم کلی یا یک ادعا نادرست است را، «مثال نقض» می‌گویند؛ در منطق و به صورت ویژه در ریاضیات و فلسفه، «مثال نقض»، یک استثنا است که در برابر یک حکم کلی عقلی‌قیاسی مورد ادعای یک شخص یا یک گروه، بیان شود.

در تشریح این موضوع آمده است: اگر کسی ادعای یک حکم عقلی را داشته باشد و فقط یک «مثال نقض» در مقابل آن آورده شود، آنگاه آن حکم، دیگر حکم عقلی نیست و از ریشه باطل است.

اما اگر در برابر یک حکم (استقرایی احتمالی) یک «مثال نقض» آورده شود، آن حکم از ریشه باطل نمی‌شود، بلکه به اندازه مثال آوردن، اعتبار آن حکم خدشه‌دار می‌شود.

برای مثال، اگر رئیس یک شرکت خودروسازی بگوید: تمام 2 هزار خودرو تولید ماه قبل کارخانه ما دارای اگزوز سالم هستند و آنگاه کسی ثابت کند از میان همه آنها مثلاً پنج عدد از خودروها مشکل اگزوز دارند، سخن این مدیر کارخانه به اندازه ۵ خودرو دچار خدشه می‌شود اما اعتبار سخن مدیر در مورد 1995خودرو پابرجاست.

الغرض؛ چندین ماه است که رسانه منتقد به تحلیل آمار منتشره توسط مراجع رسمی کشور درباره تورم در کردستان اقدام و نتیجه را در اختیار افکار عمومی قرار می‌دهد؛ تیم اقتصادی‌ دولت در استان تاکنون از مهار بحران به وجود آمده ناتوان بوده‌اند و در برابر تحلیل‌های منتشره هم، غالباً به دو عکس‌العمل انفعالی دست زده‌اند؛ یکم) تشکیک در آمار رسمی کشور و انکار موضوع گرانی در استان و دوم) اعمال فشار بر منتقد به شیوه‌های سخیف و قرون‌وسطایی! بماند...

در روزهای اخیر، گزارشی توسط مرکز آمار ایران منتشر شده که می‌توان آن را یک «مثال نقض» برای خدشه وارد کردن بر حکم «کردستان، گران‌ترین استان کشور است»، دانست.

در گزارش درگاه ملی آمار، متوسط قیمت محصولات و هزینه خدمات کشاورزی بهار 98 منتشر شده که حاوی گزیده متوسط قیمت برخی محصولات و هزینه خدمات و ذکر نام استان‌هایی است که «بیشترین و کمترین قیمت» را برای یک محصول مشخص و نیز «بیشترین و کمترین دستمزد» را برای یک خدمت مشخص، داشته‌اند؛ در بخش متوسط و درصد تغییر قیمت محصولات کشاورزی گزارش، نام کردستان هم به چشم می‌خورد.

طبق گزارش یادشده، در بهار 98 قیمت فروش یک کیلوگرم پشم گوسفند (شسته نشده) در کل کشور 34358 ریال بوده و استان خراسان جنوبی با 65768 ریال و استان کردستان با 8707 ریال به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند.

بر این اساس، می‌توان گفت، اگر دولتمردان استان مدعی شده‌اند «کردستان گران‌ترین استان کشور نیست»، بیراه نگفته‌اند؛ یک «مثال نقض» در این حوزه ارائه شده و یک حکم خدشه‌دار شده است.

حالا دیگر دولتمردان در کردستان می‌توانند حکم «کردستان گران‌ترین استان کشور است» را به اندازه اعتبار مثال قیمت پشم گوسفند (شسته نشده) نقض کنند؛ بدیهی است، اعتبار حکم «کردستان گران‌ترین استان کشور است»، به قوت خود باقیست، مگر احیاناً مثال یا مثال‌های نقض دیگری ارائه شود!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار