عضو هیأت مدیره انجمن جرم شناسی استان البرز گفت: افزایش جمعیت زندانیان در البرز یکی از دغدغه های مسئولین استانی و کشوری است که راهکارهایی برای کاهش آن وجود دارد.
کد خبر: ۷۶۵۰۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 22 July 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ استادیار دانشگاه علوم قضائی و عضو هیأت مدیره انجمن جرم شناسی استان البرز گفت: کاهش جمعیت زندانیان در این استان یکی از دغدغه های مسؤولین کشوری و استانی است که گسترش حاشیه نشینی و عواقب ناشی از آن را به دنبال دارد دارد.

عضو هیأت مدیره انجمن جرم شناسی استان البرز بیان کرد: راهکارهای مختلفی به عنوان ساز و کارهای سازمانی در خصوص کاهش جمعیت کیفری زندان ها وجود دارد تا به دنبال انجام آن ها، آمار آسیب های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد نیز کاهش یابد.

جوهری تصریح کرد: دقت در صدور رأی از سوی قضات باید صورت گیرد تا اصل شخصی بودن مجازات ها نادیده گرفته نشود زیرا آسیب های زندان نه تنها بر فرد محکوم بلکه بر خانواده ی وی نیز اثر می گذارد.

وی افزود: میانجی گری یکی دیگر از راهکارهای کاهش جمعیت زندان ها است و همچنین رعایت اصول و مقررات مربوط به صدور قوانین کیفری نیز می تواند نقش مهمی در کاهش جمعیت زندانیان داشته باشد.

جوهری اذعان کرد: ایجاد بانک مجرمین حرفه ای (سابقه دار) می تواند به عنوان یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از تکرار جرم تلقی شود که بر اساس آن، اطلاعاتی از زندانیان به صورت آنلاین در اختیار قضات قرار می گیرد تا بتوانند با توجه به اطلاعات و مشخصات و دسترسی به سابقه آن ها اقدام به تعیین مجازاتی متناسب با شرایط محکوم کنند.

وی ایجاد واحدهای مددکاری و قضائی در زندان ها را که با فعال کردن آن ها کمک های شایانی به زندانیان می شود یکی دیگر از راه های کاهش جمعیت زندانیان برشمرد و اظهار کرد: به عنوان مثال این واحدها زمان استفاده از آزادی مشروط را به زندانی اعلام می کنند زیرا بسیاری از زندانی ها از زمان و نحوه تقاضای آزادی مشروط آگاه نیستند.

عضو هیأت مدیره انجمن جرم شناسی استان البرز مطرح کرد: راهکار استفاده از پرونده شخصیت در صدور رأی نیز می تواند نقش کلیدی در آزادی متهم و میزان مجازات وی داشته باشد اما به دلیل کثرت پرونده ها امکان استفاده کافی از این سازوکار وجود ندارد.

جوهری ادامه داد: استفاده از مشاور در پرونده های اطفال بزهکار و همچنین به کارگیری فناوری های نوین مانند دستبند و پابند الکترونیکی هر چند به صورت محدود دیگر راهکارهای کاهش جمعیت زندان ها هستند.

وی افزود: در راهکار استفاده از سامانه cms (مدیریت قضائی پرونده) سیستم قضایی باید به گونه ای باشد که اتیکت هایی بر روی پرونده های افراد بازداشتی زده شود تا خارج از نوبت و در زمان کوتاه به آن ها رسیدگی شود و به عبارتی به صورت سیستم هشدار عمل کند.

عضو هیأت مدیره انجمن جرم شناسی استان البرز در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از سیاست مجازات جامعه دار به جای حبس که در واقع قراردادی میان متهم، قاضی و نهاد پذیرنده است نیز می تواند در کاهش جمعیت زندان ها مؤثر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار