رئیس سازمان نظام پزشکی تاکید کرد؛
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه ای به گزارشگر ویژه تاثیرات منفی اقدامات قهری یک جانبه بر بهره مندی از حقوق بشر، اثرات زیانبار تحریم های وضع شده بر سلامت مردم ایران را مورد توجه قرار داد.
کد خبر: ۷۶۴۹۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶ 22 July 2019

آثار تحریم های ناجوانمردانه بر سلامت مردم ایران

در متن نامه محمدرضا ظفرقندی خطاب به ادریس جزایری گزارشگر ویژه تأثیرات منفی اقدامات قهری یکجانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر، آمده است: به عنوان رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران که یکی از نهادهای اصلی قانونگذار حوزه سلامت و مدافع حقوق بیماران است، می‌خواهم توجه شما را به اثرات زیان‌آور تحریم‌های وضع شده بر سلامت مردم ایران جلب نمایم. تحریم‌هایی که در پی خروج یک جانبه ایالات متحده آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک در ۸ مِه ۲۰۱۸ اعمال شده است.

طبق ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

۱) هر شخصی حق دارد که از سطح زندگی مناسب برای تأمین سلامتی و رفاه خود و خانواده‌اش، به ویژه از حیث خوراک، پوشاک، مسکن، مراقبت‌های پزشکی و خدمات اجتماعی ضروری برخوردار شود. همچنین حق دارد که در مواقع بیکاری، بیماری، نقص عضو، بیوگی، پیری یا در تمام موارد دیگری که به عللی مستقل از اراده خویش، وسایل امر معاشش را از دست داده باشد، از تأمین اجتماعی بهره‌مند گردد.

۲) مادران و کودکان حق دارند که از کمک و مراقبت ویژه برخوردار شوند. همه کودکان، اعم از آنکه در پی ازدواج یا بی‌ازدواج زاده شده باشند، حق دارند از حمایت اجتماعی یکسان بهره‌مند گردند. محدودیت‌های فعلی در امور بانکی و حمل و نقل، به طور قابل توجهی واردات داروها و کالاهای ضروری را متأثر ساخته و منجر به بحران جدی در حوزه سلامت مردم ایران گردیده است.

دسترسی به فرآورده‌های دارویی و پزشکی ضروری، حق اساسی مردم است و هر گونه تحریمی که این حق را هدف قرار دهد، در تضاد با مفاد اعلامیه رسمی حقوق بشر و اصول اخلاقی پذیرفته شده است.

لذا خواهشمند است برای نجات جان مردم و جلوگیری از فاجعه انسانی، سازمان ملل تمامی تدابیر لازم را اتخاذ نماید.

اینجانب منتظر دریافت پاسخ آن مقام محترم در اولین فرصت ممکن هستم.

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار