اطراف شهر تهران بویژه در بخش هایی از شمیرانات هنوز مدیریت آب شرب را به آبفا تحویل نمی دهند و سلامت و بهداشت آب آنها نیز مسئولان را نگران کرده است.
کد خبر: ۷۶۴۹۲۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷ 22 July 2019

این مناطق بیشتر در برخی بخش های روستایی شهرستان شمیرانات واقع شده اند که مدیریت توزیع آب برعهده دهیاران یا دیگر متولیان امور آب محلی است و شرکت های آب و فاضلاب شهری یا روستایی (آبفا یا آبفار) هیچ فعالیتی در این بخش ها ندارند.

مستندات حاکیست که در بخشی از مناطق شهری این شهرستان نیز به همین شکل مدیریت آب شرب شهروندان انجام می شود به طوری که صدای مسئولان متولی نیز درآمده است.

اتمام حجت فرماندار

به گزارش تابناک تهران بخش عمده دستور جلسه امنیت غذایی شمیرانات - واقع در شمال و شمال شرقی تهران- عصر یکشنبه به همین موضوع اختصاص داشت به طوری که فرماندار این شهرستان با مسئولان متولی نیز اتمام حجت کرد و گفت که سلامت شهروندان شوخی بردار نیست.

سیاوش شهریور با اشاره به فعالیت اغذیه فروشان سیار و نیز سلامت آب روستاهای بخش رودبار قصران به مسئولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان تذکر داد و گفت: وضعیت این اداره در برگزاری همایش های سرطان پستان، سنجش فشار خون و دیگر وظایفشان مثال بی نظیر بود اما در حوزه نظارت بر آب های روستایی و پخش اقلام توسط دستفروشان رضایت بخش نیست؛ اگر افرادی مانع اقدامات مسئولان بهداشت و سلامت هستند باید به مقام قضایی معرفی شوند.

وی ضمن بیان اینکه در بهداشت آب گرفتار معضلات سختی هستیم افزود: باید مشخص شود چه منافعی برای برخی دهیاران یا روستائیان وجود دارد که حاضر به تحویل آب به متولیان آن نیستند؛ ما با جان مردم شوخی نداریم.

این مقام مسئول اظهارداشت: بارها تذکر داده‌ام سلامت مردم در خطر است لذا دهیاران، شهرداران، شبکه بهداشت و درمان و آبفای روستایی سریعاً توافق نامه‌ای را در راستای برطرف سازی مشکل آب های شهری و روستایی منعقد کنند و متولیان در این اقدام علیه هر فردی که مانع تحویل آب روستا و شهر به آب و فاضلاب روستایی و شهری می‌شود اقامه دعوی کنند و با شوراهای اسلامی و دهیاران برخورد قاطع و جدی داشته باشند.

فرماندار شمیرانات در ادامه با اشاره به دستفروشان مواد غذایی و گردو فروشان گردنه قوچک (محور مواصلاتی بخش‌های لواسانات و رودبار قصران) نیز اذعان داشت: خرید مردم از آنها به این علت است که خیالشان از نظارت ما و کارشناسان بهداشت راحت است اما در حال حاضر عملکرد ناظران قابل قبول نیست و باید اقداماتی جدی تر و در سطح گسترده‌تر صورت بگیرد.

شهریور تأکید کرد: امنیت، بهداشت و آموزش سه رکن اصلی وظایف نظام اجرایی هستند که هیچ توجیهی برای کم کاری در آنها قابل پذیرش نیست.

فرماندار شمیرانات گفت: دستفروشان از جذابیت‌های بازارها هستند و هدف ما جمع آوری نان حلال آنها نیست اما پدیده دستفروشی باید استانداردسازی شوند تا امنیت و بهداشت جامعه نیز تهدید نشود.

شبکه بهداشت: با هیچکس شوخی نداریم

رئیس شبکه بهداشت و درمان شمیرانات نیز در پاسخ به تذکرات فرماندار گفت: به هیچ عنوان با هیچکس شوخی و مماشاتی نداریم، اگر تاکنون به صورت رسمی و جدی طرح دعوی نشده به این علت بود که در حال جمع آوری مستندات کافی بودیم.

ایمان عموزاده در خصوص افرادی که در حوزه آب روستایی مانع تراشی می‌کنند اعلام کرد: اکنون این مستندات کامل و برخی افراد به دادگاه معرفی شده‌اند.

وی با اشاره به دستفروشان منطقه یک و گردنه قوچک نیز خاطرنشان کرد: تاکنون خودرو برخی از اغذیه فروشان با هماهنگی دادستان توقیف شده است. همچنین فیلم مستندی از دست فروشان گردنه قوچک تهیه و برای مقام قضایی ارسال می‌شود.

بیماری، روستائیان رودبار قصران را تهدید می‌کند

بخشدار رودبار قصران نیزدر این جلسه اظهار داشت: با توجه به افزایش دما و خطر آلودگی آب روستاها که مدیریت آنها در اختیار آبفای روستایی قرار ندارد با خطر بروز بیماری در روستائیان مواجه هستیم و رفع این مشکل در اولویت مسائل بخش قرار دارد.

مجید صبائی تصریح کرد: شورا و هیأت امنای روستاها تاکنون برای توزیع آب امکاناتی فراهم کرده‌اند اما آبفار (آبفا روستایی) برای تحویل آب روستا باید اراضی و اسناد را نیز تحویل بگیرد که این مساله مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: قطعاً مردم در برابر پرداخت هزینه و عوارضاتی که پس از تحویل آب به آبفار بر آنها تحمیل می‌شود مقاومت خواهند کرد اما اگر بتوانیم خیالشان را از امنیت آب شرب و… راحت کنیم شاهد مشارکت و رضایتشان خواهیم بود.

صبائی ضمن تأکید بر اینکه افزایش کیفیت خدمات می‌تواند اثربخشی بسیاری در همکاری روستائیان داشته باشد بیان داشت: مشکلاتی که در حوزه آبفار مناطق امین آباد، زردبند و … به وجود می‌آید مردم را ناامید می‌کند لذا خدمت رسانی مطلوب و کامل‌تر باید در اولویت دستور کار آبفار قرار گیرد و در مقابل افرادی که در روستا کارشکنی و مقاومت می‌کنند با حمایت بخشداری و مقامات حاکمیتی شهرستان به مراجع قضائی معرفی شوند.

این مقام مسئول تأکید کرد: متولی آب روستا، آبفار است و وقتی مردم درگیر بیماری شوند دیگر افراد کارشکن را نمی‌شناسند و گله و نارضایتی آنها متوجه مسئولان متولی و نظارتی شهرستان می‌شود لذا خواستار تسریع تعیین تکلیف این مسئله هستیم.

آبفار: یک هفته برای اتمام گزارش روستاها فرصت می‌خواهیم

مدیر آب و فاضلاب روستایی شمیرانات در ادامه تصریح کرد: در حال بررسی و جمع بندی اطلاعات روستاها از طریق بازدید میدانی کارشناسان، شوراهای اسلامی و آبداران هستیم که تا یک هفته آینده نهایی و به فرمانداری منعکس می‌شود.

مجید پرهیزگاری افزود: به دلیل اینکه اطلاعات مذکور از طریق پرسش و پاسخ جمع آوری می‌شود نمی‌تواند کامل و دقیق باشد؛ غالب این تأسیسات برای ۴۰ سال گذشته است اما طبق همین گزارش برآورد هزینه‌ای در سال ۹۸ به تفکیک هر روستا صورت می‌گیرد چرا که شرایط هر روستا از لحاظ وجود یا نبود چاه، خط انتقال، سیستم کلرزن، شبکه فاضلاب و … متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: کار بسیار وسیعی است اما سعی بر جمع بندی گزارش به صورت آماری و ریالی داریم. اگر یکجا عددی مطرح شود بی معناست اما به صورت تفکیکی می‌توانیم با اولویت بندی روستاها کار را به سرانجام برسانیم.

آبفار وظیفه خود را در برابر جان مردم را انجام دهد

معاون سیاسی - امنیتی فرماندار شمیرانات نیز در پایان این بحث تاکید کرد: تا انتقال آب به آبفای روستایی، این سازمان متولی با هماهنگی بخشداری نسبت به کلرزنی آب اقدام و شبکه بهداشت و درمان نیز بر این مهم نظارت داشته باشد.

بهمن جلیلیان اظهار داشت: آب متعلق به حاکمیت است و مردم حق ندارند هر طور که می‌خواهند از آن استفاده کنند چرا که در این نوع بهره برداری غیرکارشناسی امکان تضییع حقوق، آلوردگی آب و … وجود دارد.

کمیت سنجش فشارخون شمیرانات فراتر از انتظار بود

کارشناس مسئول آموزش و ارتقای سلامت شبکه بهداشت و درمان شمیرانات نیز اعلام کرد: در طرح بسیج ملی فشار خون ۸۹ هزار و ۷۶۵ نفر معادل ۸۸ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال شهرستان سنجش شدند.

نسرین جعفری نیا افزود: این آمار از حداکثر انتظار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از شهرستان شمیرانات بالاتر بود.

امکانات سلامت دشت لار در مضیقه است

مسئول پژوهش در نظام سلامت شبکه بهداشت و درمان شمیرانات با اشاره به مشکلات این حوزه در دشت لار (ییلاق عشایران جنوب پایتخت) به مواردی نظیر حق الزحمه بالای پزشکان و پرستاران اعزامی و کمبود دارو و تجهیزات اشاره کرد.

رکسانا پارسافر یادآور شد: به طور مثال از تاریخ ۱۲ تا ۱۵ تیرماه حدود ۱۲۵ نفر مراجعه به پزشک منطقه داشتند و ویزیت شدند.

به گفته وی با توجه به سنوات قبل فقط هزینه حق الزحمه تیم اعزامی برای حدود سه ماه بالغ بر ۱۲۵ میلیون تومان می‌شود.

شهرستان شمیرانات متشکل از شهر شمیران (منطقه یک و شمال و شرق منطقه دو) و دو بخش لواسانات و رودبار قصران با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شمال شرقی تهران گستره شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار