رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان استان کرمان با اشاره به اینکه در تمامی شهرستان‌های کشور دفاتر نظارت شورای نگهبان تشکیل و فعال است گفت: صیانت از آرای مردم از وظایف ما در زمان انتخابات بوده و در این راستا از کوچکترین تخلفی چشم‌پوشی نمی‌کنیم.
کد خبر: ۷۶۳۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶ 17 July 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از تسنیم، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و براساس اصل 91 قانون اساسی و به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی به منظور مغایرت نداشتن مصوبات مجلس شورای اسلامی با احکام اسلام و قانون اساسی شورای نگهبان تشکیل شد.
شورای نگهبان از جمله نهادهای نظارتی نظام جمهوری اسلامی ایران است که تمامی مصوبات مجلس شورای اسلامی پیش ‌از لازم‌الاجرا شدن، نیازمند توشیح این شورا است تا از بروز هرگونه مغایرتی با موازین شرع و قانون اساسی جلوگیری به‌عمل آید.
نظارت بر انتخابات و تأیید صلاحیت نامزدهای تمامی انتخابات سراسری کشور به جز انتخابات شوراهای شهر و روستا و تفسیر قانون اساسی نیز در حیطه وظایف شورای نگهبان است.
شورای نگهبان از 12 عضو تشکیل شده‌ است که شش عضو آن فقهایی عادل و آگاه به متقتضایت زمان و مسائل روز هستند که با حکم رهبر معظم انقلاب عزل و نصب می‌شوند و شش عضو دیگر حقوقدانانی هستند که با معرفی رئیس قوه قضاییه و رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.
نخستین دوره شورای نگهبان در کشور ما پس از انتخاب حقوقدان‌های این شورا از سوی مجلس و تکمیل کادر آن در 26 تیرماه 59 شکل گرفت و کار خود را آغاز کرد.
رضا رضایی رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان استان کرمان با اشاره به اینکه شورای نگهبان در اسفند ماه 58 به فرمان حضرت امام خمینی(ره) تاسیس شده است اظهار داشت: این شورا در 26 تیر ماه سال 59 به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.
وی با اشاره به اهداف تشکیل شورای نگهبان در کشور گفت: شورای نگهبان را از مهمترین نهادهای نظارتی کشور که مشابه آن در کشورهای مختلف وجود دارد.
رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان استان کرمان با اشاره به اینکه حراست از احکام اسلام و صیانت از قانون اساسی به دو علت اصلی تشکیل شورای نگهبان در کشور ما بود افزود: شورای نگهبان در ابتدا در تهران و پس از آن دفاتر استانی آن در مراکز استان‌ها تشکیل شد.
وی با بیان اینکه در ادامه دفاتر شهرستانی شورای نگهبان در تمامی شهرستان‌های کشور راه‌اندازی شد عنوان کرد: در حال حاضر در تمامی شهرستان‌های کشور دفاتر نظارت شورای نگهبان تشکیل و فعال است.
رضایی با اشاره به اینکه پس از آن رابطین بخش‌های شورای نگهبان شکل گرفت که در تمامی بخش‌ها این رابطان به صورت ثابت حضور دارند افزود: ناظران شورای نگهبان در زمان انتخابات در تمامی شعب انتخاباتی در تمامی شهرها و روستاها حضور داشته که بر برگزاری انتخابات به طور رسمی نظارت دارند.
وی با بیان اینکه نظارت بر انتخابات از دیگر وظایف شورای نگهبان است گفت: پیشگیری از رقابت ناسالم و تخلفات انتخاباتی و صیانت از آرای مردم از وظایف ما در زمان انتخابات است و در این راستا از کوچکترین تخلفی چشم‌پوشی نکرده و آماده هر گونه نظارتی برای محکم‌تر کردن پایه‌های نظام هستیم.
رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان استان کرمان با اشاره به اینکه دفاتر استانی شورای نگهبان در طول سال فعال هستند و تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی بر عهده شورای نگهبان و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات است خاطرنشان کرد: در گذشته هر سال در کشور انتخابات داشتیم اما در حال حاضر هر دو سال در کشور ما انتخابات برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه دفاتر نظارت شورای نگهبان در 23 شهرستان استان وجود دارد گفت: در انتخابات سال 96 ، هزار و 519 شعبه ثابت و هزار و 149 شعبه سیار در استان کرمان وجود داشت که بیش از 10 هزار نفر امر نظارت بر انتخابات را در استان بر عهده داشتند.‌
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار