کد خبر: ۷۴۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰ 15 May 2019

ماه‌هاست که گزارش‌های اقتصادی نهادهای رسمی کشور، از وضعیتی نابسامان در کردستان حکایت می‌کند، با این وجود منصوبان دولت در استان عاجز از انجام کمترین اقدام برای برون‌رفت از شرایط موجود هستند؛ نگاهی به «شاخص فلاکت» در سال 97 هم گویای وضعیت اسف‌بار کردستان است و بعید نیست این بار هم واکنش متولیان امور استان به آن، تنها «بازی با الفاظ» باشد.

به گزارش تابناک کردستان، نرخ تورم و بیکاری دو شاخص بسیار مهم در اقتصاد هستند، وقتی مردم از وضعیت بد اقتصادی می‌گویند، معمولاً به این دو نرخ اقتصادی بیش از سایر نرخ‌ها اشاره دارند؛ آنچه روشن است اینکه، افزایش نرخ بیکاری و نرخ تورم، تبعات اقتصادی و اجتماعی بسیاری را برای یک جامعه به همراه خواهد داشت.  

اهمیت نرخ تورم و بیکاری آن قدر زیاد بود که در ابتدای دهه 70 میلادی، «آرتور اوکان» سعی کرد با جمع‌زدن این دو نرخ اقتصادی، شاخصی به نام «شاخص فلاکت» را خلق کند؛ این شاخص همان‌گونه که از نام و روش محاسبه‌اش پیداست، بیانگر اتفاقات مثبت و امیدوارکننده در اقتصاد نیست.

در سال‌های بعد، اقتصاددانانی نظیر «روبرت بارو»، «استیو هنک»، «کارستن هیوق» و «هینز ولش» با اضافه کردن متغیر‌های دیگری نظیر نرخ تولید ناخالص داخلی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سرانه، نرخ بهره و نرخ تورم مسکن سعی کردند، نحوه محاسبه «شاخص فلاکت» را کامل‌تر و دقیق‌تر کنند.

از آنجایی که با افزایش میزان «شاخص فلاکت»، رفاه جامعه مستقیماً تحت تأثیر قرار می‌گیرد بنابراین، می‌توان این شاخص را یکی از مهمترین معیار‌های سنجش عملکرد دولت‌ها دانست؛ هرچه این شاخص کمتر باشد، رفاه مردم بیشتر است و این موضوع طبیعتاً نشان‌دهنده عملکرد مناسب دولت‌ است.

همانطور که گفته شد، نحوه محاسبه «شاخص فلاکت»، این روز‌ها تغییر کرده است، اما به دلیل دسترسی نداشتن به برخی شاخص‌ها، ما در اینجا برای محاسبه «شاخص فلاکت» از همان رابطه قدیمی این شاخص، یعنی جمع دو نرخ تورم و بیکاری استفاده می‌کنیم.

متولی اعلام نرخ بیکاری در ایران، مرکز آمار است که اطلاعات مربوط به نرخ اشتغال و بیکاری را هر سه ماه یک‌بار محاسبه و اعلام می‌کند و در نهایت این نرخ را سالیانه گزارش می‌دهد؛ همچنین متولی اعلام نرخ تورم نیز دو نهاد مرکز آمار ایران و بانک مرکزی هستند که بانک مرکزی بعد از آبان‌ماه ۹۷ از اعلام نرخ تورم خودداری کرد؛ بنابراین، برای نرخ تورم هم از آمار‌های مرکز آمار ایران در این زمینه استفاده می‌کنیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، در سال 97 در مقایسه با سال 96 «شاخص فلاکت» در کشور به شدت رشد کرده و دلیل عمده این رشد، افزایش میزان تورم بوده است.

با نگاهی گذرا به وضعیت «شاخص فلاکت» در استان‌های مختلف کشور در سال 97، مشاهده می‌شود که رقم «شاخص فلاکت» در استان کردستان در سال 97، 46.2 درصد بوده است؛ در «شاخص فلاکت» در سال 97 تنها دو استان چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه وضعیتی بدتر از کردستان دارند؛ به عبارت دیگر، رفاه در 28 استان کشور در سال 97 بهتر از کردستان بوده است.

نام کردستان در بین 3 استان دارای بالاترین رقم «شاخص فلاکت» در کشور/مبادا واکنش مدیران طلبکار اما ناکارآمد دولت در کردستان به این گزارش هم «بازی با الفاظ» باشد

آنچه مرور شد، اولین گزارش درباره وضعیت نابسامان کردستان در مقایسه با سایر استان‌های کشور نبود، قطعاً آخرین گزارش هم نیست؛ منصوبان دولت در کردستان ماه‌هاست گزارش‌هایی از این دست را در رسانه منتقد می‌خوانند و ناتوان از انجام اقدامی عملی و مؤثر برای حل مشکلات، تنها واکنش‌شان در کمال تأسف، «بازی با الفاظ» است.

شوربختانه آقایانی که باید به مردم پاسخ‌گو باشند یا در جلسات بی‌ثمر و نمایشی‌اند و یا سرگرم تقسیم پست‌های مدیریتی بین اعوان و انصارشان؛ این جماعت انگار نمی‌خواهند بدانند مشکلاتی که شیوه مدیریت آنها به بار آورده بسیار گسترده و پیچیده شده است؛ با تعارف و عوام‌فریبی و فرافکنی هم نمی‌توان از بحران به وجود آمده عبور کرد؛ بحرانی که بخش اعظم آن بدون تردید نتیجه ناتوانی همان‌ مدیرانی است که استاندار سابق کردستان بر مصدر امور نشاند و حالا کورسوی امید تغییر آنها توسط «بهمن مرادنیا» هم، دیگر رنگ باخته است.

و اما؛ درست است که مردم کردستان نجیب‌اند، اما نمی‌شود از این مردم انتظار داشت تا ابد چند نفری را که اینچنین علیه معیشت‌شان کودتا کرده‌اند تحمل کرده و هزینه بی‌کفایتی آنها را بپردازند؛ این مردم تشنه عدالت هستند، تعقیب و مجازات قاصران و مقصران رقم خوردن وضع فعلی کردستان، کمترین انتظار آنها از نظام است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
قلقلی
|
United States
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
در مورد جهاد کشاورزی و تاثیر مدیریت آن بر قیمت برخی اقلام و مایحتاج عمومی و ارزاق مردم هم بنویس
چرا گزینشی عمل میکنید ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
مدیریت جهاد کشاورزی هم زیر لحاف مجموعه تیم اقتصادی استان جا خوش کرده است و از آنها جدا نیست بررسی نامه اعمال انها هم در مورد توزیع مایحتاج عمومی خصوصا نحوه نظارت بر توزیع ضرورت دارد.
شکرالله
|
United States
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
اداره بازرگانی و کشاورزی از دوستان خودتان هستند که کاری با آنها ندارید .
شاغلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
خدا وکیلى پوست کلفت تر از ... و ... و ... تا حالا ندیدم، به قول کردى هر که جاى اونها بود از شرمندگى ... مى کرد و گم و گور مى شد
از طرفى شما هم دهها مدرک مستند را علیه اینها رو کردید ولى کسى خریدار مستنداتان نشد ولى بازم ادامه میدهید و کم نمى آوردید
معظمی
|
United States
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
خودتان را سر کار گذاشتید. در واقع سر کارتان گذاشته اند با این چند تا آمار مسخره. سرگرمتان کرده اند ... .
سری به معدن طلای قروه بزنید که چطوری سالی چند هزار میلیارد تومان ثروت از آن خارج میشود. یک سری هم به جاده مالوجه بزنید تا از خجالت بمیرید.
حتما سیبیل شما هم چرب شده که بیخیال این حجم از غارت شده اید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار