کد خبر: ۷۴۳۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 11 May 2019

«سیامک واحدی»، از 13 دی‌ماه 95 تا 18 اردیبهشت‌ماه 98 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود؛ دوران کوتاه مسئولیت وی، دورانی پرفراز و نشیب و شاید پرماجرا بود؛ پرداختن به دوران مسئولیت وی نه در حوصله این وجیزه است و نه مقصود کلام؛ ذکر دو نکته در باب آغاز و پایان دوران ریاست «واحدی» خالی از لطف نیست.

13 دی‌ماه 95 روز پایان دوره 122 ماه ریاست «طیب قدیمی» و آغاز دوره 28 ماهه ریاست «سیامک واحدی» در دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود، دوره‌ای که 18 اردیبهشت‌ماه 98 به پایان رسید.

اگرچه در شرایطی که یک مدیر تغییر کرده، به زعم برخی، کار عاقلانه آن است که از وی تمجید نشود و شاید بهتر باشد برای خوش‌آمد مخالفان و البته مدیر بعدی، او به شیوه‌ای ناشایست بدرقه شود اما باور صاحب این قلم آن است که در کنار نقد بی‌رحمانه عملکرد یک مدیر در دوران مسئولیت، در زمان تغییر همان مدیر، انصاف به مسلخ نرود؛ فارغ از این مسائل، سنگ زدن به کسی که دیگر در مسند قدرت نمانده هم، جوانمردانه نیست.

جلسه تودیع «واحدی» علی‌القاعده دیر یا زود برگزار می‌شود؛ قضاوت درباره آنچه او می‌بایست انجام می‌داد و نداد و نیز آنچه نمی‌بایست انجام می‌داد و داد، بحثی خارج از مجال نوشتار حاضر است؛ بناست در این نوشتار به ذکر دو نکته در باب آغاز و انجام دوره مسئولیت او نگاهی گذرا و پندآموز داشته باشیم.

یکم: «سیامک واحدی» در جلسه معارفه‌اش باب سخن گفتن پشت سر رئیس سابق دانشگاه را، پس از رفتن «قدیمی» بست، لااقل در سخن؛ آنچه را بر زبان آورد، انجام داد یا خیر خودش می‌داند و آنکه ناظر به اعمال همه ماست؛ اما صرف بر زبان آوردن آن جملات هم کاری پسندیده و نیاز مبرم امروز جامعه ما بود و هست؛ شاید بهتر باشد باب سخن گفتن پشت سر «واحدی» هم از همین حالا بسته شود.  

«سیامک واحدی» در جلسه 13 دی‌ماه 95 تالار ابن سینا گفت: «خط قرمز من «دکتر قدیمی» است و از این لحظه که وی عازم می‌شود تا مسئولیت جدید خود را بر عهده بگیرد، قدم کسانی را که خدمات خوب وی را برشماری کنند بر چشمانم خواهم گذاشت و اگر خدای ناخواسته «احدی» کلامی پشت سر وی بگوید باید انتظار هر برخوردی را داشته باشد؛ اگر کسی در میان جمع هست که ناراحتی از «دکتر قدیمی» دارد یا فکر می‌کند از وی طلبی دارد همین جا و همین حالا یا بیرون از فضای این جلسه به او بگوید؛ پس از رفتن وی کسی در موردشان کلامی صحبت نکند چرا که این کار خط قرمز ماست؛ شهامت داشته باشیم اگر موردی هست حالا بگوییم.

«واحدی» هر که بود و هرچه کرد تفاوتی نمی‌کند؛ او هرگز مقصر همه مشکلات دانشگاه نبود، او 28 ماه مدیر بود و در کنار کاستی‌های عملکردش، بی‌شک، کار مثبت هم انجام داده است و همان‌گونه که در زمان مسئولیتش، بعضاً نقاط ضعف عملکرد زیرمجموعه‌اش برشماری گردید کارهای مثبت را هم باید دید، برای نمونه راه‌اندازی بخش روانپزشکی کودک و نوجوان با نام «بخش فوق تخصصی نشاط کودک و نوجوان» در بیمارستان بعثت سنندج و شاید نمونه‌های دیگری از این دست که ناگفته ماند و هرگز دیده نشد؛ به هر تقدیر، «واحدی» نیامده بود که 28 ماه بماند و برود؛ اما ... بماند.

دوم: دوره ریاست «سیامک واحدی» در مقایسه با عرف دوران مدیریتی در کشور ما کوتاه بود و در مقایسه با سلفش بسیار کوتاه‌تر؛ اما چرایی پایان کار او در مسند ریاست دانشگاه علوم پزشکی کردستان را شاید بتوان در حکایتی از کتاب پندآموز «کلیله و دمنه» جستجو کرد.

بخشی از حکایت مذکور وصف کسی است که «کار او را استقامتی صورت نبندد و مدت عمل او را دوامی و ثباتی ممکن نگردد» و در تبیین دلیل امر چنین آمده است:

«هم دوستان سپر معادات و مناقشت در روی کشند و هم دشمنان از جان او نشانه تیر بلا سازند؛ دوستان از روی حسد در منزلت، مخاصمت اندیشند و دشمنان از جهت یکدلی و مناصحت، مناقشت کنند، و هرگاه که مطابقت دوستان و دشمنان به هم پیوست و اجماع بر عداوت او منعقد گشت البته ایمن نتواند زیست، و اگرچه پای بر فرق کیوان نهاده‌ست جان به سلامت نبرد».

«سیامک واحدی»، هم موافق داشت و هم مخالف؛ به نظر نگارنده نقطه واقعی آغاز دوره‌ای که به پایان کار او منجر شد، اجماع همراهان‌ناهمدل «واحدی» با مخالفانش بود؛ اگر همان به ظاهر دوستانش، در جلسات خصوصی او را ترغیب به تقابل سرسختانه با منتقد کرده باشند، بعید نیست همان‌ها در خفا نقاط ضعف عملکردش را به دست منتقد رسانده باشند! به هر حال واقعیت هرچه بود، حالا دیگر چندان اهمیتی ندارد، مگر تنها برای عبرت‌آموزی دیگران.

و این بود سرانجام کسی که به باور صاحب این قلم، در دوران مسئولیت، هرگز دوستان و دشمنان واقعی‌اش را نشناخت.

فرید کریمی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
پرسنل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
بله . به راستی چنین بود .
هرگز دوستان و دشمنان را نشناخت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
اخر نفهمیدیم موضع تابناک چیه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
دست روزگار واحدی را فرصتی داد که اگر سعادت یارش بود این ظرفیت در وجودش بود که شریان اجرایی دانشگاه علوم پزشکی را از وجود عناصری معدود و به تبع ماندگاری در سالیان مدید لاجرم فرتوت برای همیشه پاک کند.
مع الاسف توان او یارای تقابل با تلون و سالوس کهنه اطرافیان نداشت و ندانسته مغلوب بازیگران منصب و جاه پیرامون خود شد ندانم کاری واحدی بیش از آنچه به خود او زیان رسانده باشد مردم را زیان دیده کرده است او اگر می دانست می توانست عنصری مفید در آن جایگاه تاثیرگذار باشد لابد تقدیر چنین بود
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
جناب تابناک. با شما موافق نیستم. در نقد عملکردها خط قرمزی نباید باشد. از سوء مدیریت واحدی نقد کنید و بگذارید نقد کنند تا هزینه سوء مدیریت آنقدر بالا رود که کسی نتواند به یمن روابط و ... در دوران مدیریتش اینگونه بر سرمایه های انسانی و مالی مجموعه بزرگی مانند دانشگاه علوم پزشکی بتازد و با خیال راحت در پایتخت مأمن گیرد و بر مردم مظلوم استان و پرسنل شریف دانشگاه بخندد. واحدی باید تقاص سوء مدیریتش را پرداخت کنند. باید در استان بماند و عواقب عملکرد خود را ببیند.
هنوز مظلمه خلق را جزایی هست
آشنای آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
به نظر اینجانب هم واحدی دوستان و دشمنان خود را نشناخت و چوب همان دشمنان به ظاهر دوستش را خورد. من پرسنل دانشگاه هستم و وقتی جهت بازدید به مرکزی می رفت تعدادی بدنبالش راه می افتادند و من همانجا عنوان میکردم «اینان که می بینی مگسانند دور شیرینی» بنده به عنوان یکی از پرسنل دانشگاه انتقاد زیادی از وی دارم چون برخلاف صحبت هایش عدالت محور نبود البته مطمئنم اگر هم می خواست آن مگس ها حواسش را پرت می کردند. امیدوارم که دکتر یوسفی نژاد این اشتباه را نکند. و به جوانان با انگیزه و با وجدان میدان بدهد.
کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
باسلام ایشان را متاسفانه ... معاون توسعه اش بیچاره کرد و بعد هم باسفارش اقای دکتر قدیمی معاون توسعه البرز شد و انشالله اقای دکتر کریم در البرز ایشان را بزودی برکنار خواهد کرد چون اگر نکند به عاقبت دکتر واحدی گرفتار میشود
دانا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
انشاا.. این تغییر منجر به تغییر در معاونت آموزشی و پژوهشی هم گردد
28 سال سابقه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
از بس که به رعایت حقوق هیات علمی توصیه می کنن کاش یک ذره هم به رعایت حق و جانبداری عدالت و پرهیز از حرام شدن بیت المال توصیه میکردن . همه هم و غمشون رعایت احترام هیات علمیه نمیدونن احترام هر کسی به اندازه محترم بودنشه نه به اندازه پست و مقامش!!!!!
پرسنل دانشگاه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
تابناک عزیز لطفاً صادقانه مراقب اوضاع باش و به نظارت خودت در دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه بده.
با عوض شدن یک نفر هیچ اتفاق خاصی نمیفته.
همه ممکنه خطا کنن در موقعیتهای مختلف.
این نظارت های شماست که کار را برای خطاکار سخت میکنه و نهایتاً یا دست از خطا برمیداره یا برکنار میشه.
باز هم سپاس
علی محمدرحیمی اصل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
تابناک عزیز من فرد بسیار قدیمی در سیستم هستم نه منصبی گرفته ام و نه میخواهم اما باید یکسری واقعیات را دید...فردی که مسئول میشود دیگر کنار زدنش محال است منظورم غیر از پست ریاست دانشگاه هست یک مسئول در این دانشگاه در رده معاون رئیس دانشگاه یا رئیس های رده پایینتر حتی اگر بسیار نالایق و منفور اکثر پرسنل هم باشند اما به هیچ وجه برکنار نمیشوند و اگر از پستی عزل شوند پستی بهتر به آنها داده می شود و همین مسئله سبب شده که ظالم تر و گستاخ تر از قبل شوند متاسفانه گروهی راه پیشرفت منصبی خود را پیدا کرده اند و خود را منتسب به نهادهایی میکنند و قربان صدقه عواملی در دانشگاه می روند که همه میدانیم و از این راه هم ارتقا منصب می یابند و هم چسبیدنشان به صندلی بیمه می شود و تعدادی از اینها با رفتار ناپسندشان و آزاری که به پرسنل می رسانند سبب بدنامی همان نهادها و...در نزد کل پرسنل علوم پزشکی شده اند و متاسفانه آن نهادها و ...آنچه برایشان مهم است وفاداری مزورانه اینها به خودشان هست نه نارضایتی پرسنل و اخلاق ناپسند اینها.... معاون .....چند سال هست که در این پست مانده است رئیس اسبق بیمارستان.....، معاون ...... و....که هرچقدر هم نالایق از نظر اخلاقی باشند اما کسی جرات اعتراض به آنها را ندارد کافیست زحمت بکشید و بین پرسنل به صورت ناشناس سروگوشی آب بدهید تا مزوران و نالایقان و نان به نرخ روزخورها را پیداکنید البته اگر کسی جرات اظهار نارضایتی داشته باشد
احسان حاجی صفیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
تابناک عزیز سلام.شما و مردم کردستان را به یک چالش دعوت میکنم اگر صدتا رئیس دانشگاه برن و بیان هیچکدام نمیتوانند معاون .... فعلی دانشگاه را برکنارکنند و جالب این هست که انتصاب این معاون ..... گرچه درزمان دکتر واحدی بود اما با دستور دکتر واحدی نبود... در ضمن تحقیق فرمایید میزان رضایت از معاون دیگر دانشگاه نیز بسیاربسیار پایین است...دوتا از معاونت های دانشگاه نارضایتی شدید پرسنل علوم پزشکی را دارند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار