استاندار کردستان:
استاندار کردستان با اشاره به طرح برخی مسائل در مراسم روز کارگر در سنندج گفت: نکته اصلی این است که ما هرچه به بیان مشکلات در استان کردستان می‌پردازیم، متأسفانه به نوعی خودزنی می‌کنیم؛ این که چهره کردستان دائماً بسیار سیاه و مکدر بیان می‌شود، جفا در حق کارگر، کارفرما و تولیدکننده این استان است.
کد خبر: ۷۴۰۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹ 01 May 2019

به گزارش تابناک کردستان، بهمن مرادنیا امروز در مراسم روز کارگر که در سنندج برگزار شد با ابراز خرسندی از حضور در جمع کارگران زحمتکش اظهار کرد: امروز قرار بود روز جشن کارگران عزیز باشد و بیشتر وقت برنامه را از ناامیدی و یأس سخن نگوییم.

وی با اشاره به مطالب بیان شده در جلسه گفت: امروز از میزان اثرگذاری قشر کارگر در چرخه اقتصادی کشور و استان سخن به میان آمد و به جنگ اقتصادی کشور با زورگویان جهانی هم اشاره گردید و نقش کارگران و کارفرمایان در این رویارویی به خوبی تبیین شد.

استاندار کردستان با اشاره به نامگذاری سال به نام «رونق تولید»، تصریح کرد: رونق تولید و اقتصاد در کشور محقق نخواهد شد مگر آنکه کارگران عزیز بیش از گذشته تلاش کنند و مسئولان هم باید در کنار آنها همه توان خود را برای حمایت از این بخش به کار گیرند.

وی گفت: این امر درست است که با مسائل و مشکلات بسیاری روبرو هستیم و همانگونه که مطرح شد تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا علیه ملت ایران، طبیعتاً مشکلات فراوانی به وجود آورده و هیچ‌کس منکر وجود مشکلات نیست.

مرادنیا افزود: با وجود همه مشکلات، ما هم نباید «امید و نشاط» خود را از دست بدهیم چرا که از دست دادن امید به معنای پذیرش شکست است، بنابراین لازم است همه ما همت کرده و در کنار یکدیگر «امید و نشاط» بیشتری به جامعه تزریق کنیم.

وی خاطر نشان کرد: تمام هدف دشمن آن است که مردم روحیه، وحدت، همدلی و همفکری خود را از دست بدهند بنابراین ما هم باید در جهت عکس دشمن حرکت کنیم و همانطور که در دفاع مقدس 8 ساله جوانان این مرز و بوم جان عزیز خود را برای دفاع از این آب و خاک اهدا کردند و ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای مردمی در کنار هم و با وحدت حرکت کردند و حمایت مردم در پشت جبهه هم تقویت کننده آنها بود امروز هم باید همانند آن زمان همه با هم به مقابله با دشمن بپردازیم.

استاندار کردستان گفت: امروز شرایط ما سخت‌تر از زمان جنگ تحمیلی است چرا که تبلیغات گسترده‌ای در سطح دنیا علیه کشور ما در حال انجام است؛ باید بدانیم که دشمن هدف‌گذاری درستی انجام داده و ما هم باید به درستی در برابر دشمن هدف‌گذاری کنیم، امروز دولتی و کارگر و کارفرما معنایی ندارد، همه در کنار هم هستیم، همه باید برای ناامید کردن دشمن تلاش کنیم.

وی با اشاره به طرح برخی مسائل در جلسه افزود: نکته اصلی این است که ما هرچه به بیان مشکلات در استان کردستان می‌پردازیم، متأسفانه به نوعی خودزنی می‌کنیم؛ این که چهره کردستان دائماً بسیار سیاه و مکدر بیان می‌شود، جفا در حق کارگر، کارفرما و تولیدکننده این استان است؛ ما هم بخشی از این کشور هستیم و مشکلاتی هم وجود دارد اما اینکه تنها به بیان مشکلات بپردازیم و عنوان کنیم که کردستان در حوزه‌های مختلفِ دارایِ مشکل، در صدر است، این کار به نوعی اظهار عجز است؛ حالا این سؤال مطرح است که آیا واقعیت به این صورت است؟ این همه تولید در این استان صورت می‌گیرد، کارگران و کشاورزان کردستان این همه تلاش به خرج می‌دهند؛ چرا هیچ کس نمی‌گوید که استان کردستان سال گذشته در تولید گندم، استان دوم کشور بوده است؟ آیا این مهم نتیجه تلاش کشاورزان عزیز این استان نیست و جای تقدیر ندارد؟

مرادنیا با بیان اینکه در سال 92 میزان تولید محصولات کشاورزی در استان 1.2 میلیون تن بوده است تصریح کرد: در سال 97 تولید در این حوزه به 2.9 میلیون تن رسیده است و هدف‌گذاری شده که تولید محصولات کشاورزی به 5 میلیون تن برسد و این گویای آن است که در حال طی کردن سیر صعودی هستیم و در این شرایط چرا باید ناامیدی ایجاد کنیم؟

وی به فعالیت دو مرز باشماق و سیران‌بند اشاره کرد و گفت: سال گذشته حجم مبادلات ما در این دو مرز 6.7 میلیارد دلار بوده است؛ آیا این امر گویای چیزی غیر از تلاش تجار و کسبه استان است؟ سال گذشته صادرات ما از مرز باشماق 1.3 میلیارد دلار بوده است؛ نباید به این آمار توجه شود؟ این موضوع طبیعتاً نشان دهنده فراهم بودن زیرساخت‌ها برای انجام کار بوده است و دولت در حد توان خود برای پیشبرد امور تلاش کرده است.

استاندار کردستان با بیان اینکه در استان کارها و تلاش‌هایی در حال صورت گرفتن است افزود: برای نمونه، منطقه ویژه اقتصادی بانه که می‌تواند یک قطب در بحث کار و تولید در استان باشد، حدود 16 سال بلاتکلیف بوده است و حالا زیرسا‌خت‌های آن آماده شده و حتماً در سفر رئیس جمهور به استان، یکی از پروژه‌هایی که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد منطقه ویژه اقتصادی بانه است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق متقاضی سرمایه‌گذاری در کردستان هستند اظهار کرد: شهرک صنعتی سرنجیانه هم حدود 16 سال بلاتکلیف بوده و اکنون 15 واحد به متقاضیان واگذار شده و آنها شروع به ساخت و ساز کرده‌اند.

مرادنیا با اشاره به سفر رئیس جمهور به کردستان پس از ماه مبارک رمضان گفت: یکی از مصوباتی که قرار است در سفر رئیس جمهور به استان اعلام شود ایجاد شهرک صنعتی بین کردستان و اقلیم کردستان عراق است که مشترکاً در استان کردستان خواهیم ساخت، زیرساخت‌ها را ما فراهم می‌کنیم و سرمایه‌گذاران آنها هم به استان خواهند آمد و این جزو تلاش‌های دولت برای بهبود وضعیت کردستان است.

وی افزود: در سال 97 بانک‌های خصوصی و دولتی در کردستان 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش‌های مختلف پرداخت کرده‌اند؛ آیا غیر از این است که این مبالغ برای رونق تولید در استان به متقاضیان پرداخت شده است؟

استاندار کردستان تصریح کرد: قبول داریم که در بحث اشتغال در استان مشکل داریم و بیکاری ما از میانگین کشور بیشتر است اما استان اول نیستیم، شاید در فصل زمستان استان اول باشیم ولی در بهار و تابستان، شرایط متفاوتی داریم؛ در کردستان پتانسیل در بخش کشاورزی وجود دارد به همین دلیل طبیعتاً در زمستان بیکاری استان بیشتر و در بهار و تابستان کمتر از آن میزانی است که بعضاً مطرح می‌شود.

وی گفت: از سرمایه‌گذاران استان دعوت می‌کنم که به چرخه تولید در استان بپیوندند، همه تلاش ما هم این است که از بخش تولید حمایت کنیم.

مرادنیا به مباحث مطرح شده از سوی نماینده کارگران اشاره کرد و افزود: سال گذشته در راستای پیگیری آنچه مطرح شد چندین ساعت وقت اختصاص دادیم، معاون هماهنگی امور اقتصادی مسئول پیگیری کار شد و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم به عنوان دبیر تعیین شد.

وی خطاب به مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اظهار کرد: اگر شما جلسات بعدی را پیگیری نکرده‌اید نباید مسئله را بر عهده استانداری گذاشت، بنده معاون اقتصادی را مسئول کمیته پیگیری مسائل و مشکلات کردم تا توزیع کار صورت گیرد و بتوانیم به همه مسائل استان رسیدگی کنیم.

استاندار کردستان گفت: سال گذشته کارگروه رفع موانع تولید استان، 93 جلسه تشکیل داده است، 580 طرح در کارگروه مطرح شده است، کارگروه 829 مصوبه داشته که 58 درصد آن اجرایی شده و مابقی هم در شرف اجراست، به واسطه این مصوبات شغل 7750 نفر تثبیت شده است و در صورت اجرایی شدن سایر مصوبات، شغل 11 هزار نفر تثبیت خواهد شد.

وی افزود: برای کمک به واحدهای تولیدی بخش کشاورزی و صنعت در استان، منابعی تأمین شد تا واحدهای تولیدی از وام کم‌بهره در خود استان منتفع شوند، رقمی مشخص شد که بخشی از سود تسهیلات بانکی را دولت پرداخت کند و در این راستا 8 درصد سود بانکی توسط استانداری پرداخت می‌شود، ما می‌توانیم حدود 150 میلیارد تومان وام 10 درصد به واحدهای دارای مشکل پرداخت کنیم.   

مرادنیا خاطر نشان کرد: به دستگاه‌های اجرایی استان تکلیف کرده‌ایم که اولویت خرید آنها از واحدهای تولیدی و شرکت‌های استان باشد؛ از همین تریبون هم تأکید می‌کنم که دستگاه‌های اجرایی استان این امر را مد نظر داشته باشند؛ ما برای ایجاد شغل و پایدارسازی مشاغل موجود به حمایت از تولیدکننده داخل استان نیاز داریم.

وی به بحث گرانی در کردستان اشاره کرد و گفت: موضوع با برگزاری جلسات مختلف در دست بررسی است و ما هم پیگیر موضوع هستیم؛ درباره گرانی در استان بحث‌هایی مطرح می‌شود و بعضاً هم درست است، ما در حال تلاش برای پایین آوردن میزان تورم هستیم، پیگیری‌هایی صورت گرفته و ان‌شاءالله در آینده نزدیک وضعیت تورم در استان که درصدهای اندکی هم هست بهبود یابد.

مرادنیا افزود: منکر وجود مشکلات در استان نیستیم؛ حتماً مشکلاتی وجود دارد، ما هم جدا از مردم این استان نیستیم، ما هم کارگرزاده و کشاورززاده هستیم، خودمان را از مردم می‌دانیم و هیچ فاصله‌ای بین خود و مردم احساس نمی‌کنیم، مردم یقین بدانند ما به عنوان مجموعه دولت در کنار آنها هستیم و امیدواریم بتوانیم در کنار یکدیگر مشکلات جامعه را روز به روز کمتر کنیم.        

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار