مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف کننده در فروردین 98 را به تفکیک استان منتشر کرد
مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف کننده در فروردین 98 را به تفکیک استان منتشر کرد؛ کردستان باز هم همانند ماه‌های پایانی سال گذشته در تورم نقطه به نقطه‌ بدترین وضعیت را در بین همه استان‌های کشور دارد؛ تیم اقتصادی دولت در کردستان ناتوان‌تر از آن است که بتواند کاری بکند و برخی نمایندگان مردم استان در مجلس هم تنها نظاره‌گر هستند!
کد خبر: ۷۴۰۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 01 May 2019

به گزارش تابناک کردستان، مرکز آمار ایران، دیروز گزارش شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان در فروردین 98 را منتشر کرد؛ کردستان در تورم نقطه به نقطه‌ کل خانوارها، بدترین وضعیت را در بین همه استان‌های کشور دارد.

طبق گزارش منتشره، تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کشور 51.4 درصد و در کردستان 63.4 درصد است؛ و این یعنی خانوارهای ساکن کردستان به طور متوسط 12 درصد بیشتر از میانگین کشور و 20.2 درصد بیشتر از آخرین استان کشور نسبت به فروردین‌ماه 97 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

در بخش دیگری از گزارش آمده که تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای شهری کشور 50 درصد و در کردستان 60.9 درصد است؛ و این یعنی خانوارهای شهری ساکن کردستان به طور متوسط 10.9 درصد بیشتر از میانگین کل کشور و 18.1 درصد بیشتر از آخرین استان کشور نسبت به فروردین‌ماه 97 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

در گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای روستایی کشور 59.4 درصد و در کردستان 71.8 درصد است؛ و این یعنی خانوارهای روستایی ساکن کردستان به طور متوسط 12.4 درصد بیشتر از میانگین کل کشور و 23.5 درصد بیشتر از آخرین استان کشور نسبت به فروردین‌ماه 97 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

در گزارش مرکز آمار، تورم نقطه‌ای مواد خوراکی و آشامیدنی در کردستان 86.7 درصد اعلام شده است؛ نکته تأسف‌بار دیگر در این گزارش رسیدن تورم نقطه‌ای مواد خوراکی و آشامیدنی در روستاهای کردستان به عدد 91.3 درصد است.

این وضعیت در حالی ماه‌هاست در کردستان حاکم شده که «بهمن مرادنیا»، به عنوان استاندار بارها، به‌حق بر این نکته تأکید کرده که هیچ کمبود کالایی در استان وجود ندارد و این یعنی یکی از دلایل مهم شکل‌گیری وضعیت فعلی استان، معیوب بودن نظام توزیع و نیز عدم نظارت کارآمد بر بازار است؛ بماند آنکه جلسات به اصطلاح تنظیم بازار استان هم، خروجی که ایجاد کننده تغییر باشد، نداشته است؛ راستی گویا در چند روز گذشته یک جلسه دیگر تنظیم بازار استان برگزار شده است، البته از نوع محرمانه‌اش! چرا متولیان برگزاری، از متن و حاشیه جلسه خبری منتشر نمی‌کنند!؟

مردم کردستان ماه‌هاست زیر فشار شدید تورم قرار دارند؛ مردمی که این روزها گروگان یک تیم اقتصادی ناکارآمد هستند؛ تیم ناتوانی که شهامت یک عذرخواهی از مردم را هم بابت آنچه سهم آنها از خلق این وضعیت است، ندارد؛ این وسط متخصص اقتصاد استان در تازه‌ترین اظهارنظرش در حلقه جمعی از نزدیکانش تأکید کرده «باید فرهنگ اقتصادی مردم را تغییر دهیم» و گفته «سرمایه‌پذیری، فرهنگ کار و بازاریابی در استان ضعیف است که باید فرهنگ اقتصادی مردم استان متناسب با نیاز امروز جامعه تغییر یابد»!

تا نشان سم اسبت گم کنند
ترکمانا نعل را وارونه زن
 
خیر جناب فیروزی! نخستین تغییر در کردستان برای بهبود اوضاع اقتصادی باید تغییر معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار باشد.
 
حالا می‌ماند بررسی رویکرد نمایندگان مجلس در حمایت از موکلان‌شان؛ مگر می‌شود تنها نماینده سقز و بانه و نماینده مریوان و سروآباد منتقد وضعیت فعلی استان باشند و نمایندگان دیگر دم نزنند؟ رئیس کنونی مجمع نمایندگان استان احیاناً نظری درباره اوضاع اقتصادی کردستان ندارد؟ اصلاً به فرض که از دست آقایان نماینده کاری برنمی‌آید، می‌توانند که درباره عملکرد تیم اقتصادی دولت در کردستان و مشخصاً «حسین فیروزی» اظهار نظر کنند؛ نمی‌توانند؟!
 
و کلام آخر اینکه، ماه مبارک رمضان نزدیک است؛ با اعمال اصلاحات فوری در نظام توزیع کالا و نظارت کارآمد بر بازار قطعاً می‌شود اندکی از فشار تورم نقطه‌ای در کردستان را کاهش داد؛ هرکس هرکاری می‌تواند انجام دهد؛ لااقل محض رضای خدا...

کردستان در نخستین ماه سال جدید هم بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه را در بین همه استان‌های کشور دارد/نرخ رسمی تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و آشامیدنی در روستاهای کردستان در فروردین‌ماه، 91.3 درصد اعلام شد/تیم اقتصادی دولت در کردستان دستانش را به علامت تسلیم در برابر تورم بالا برده و زبان برخی نمایندگان مردم در مجلس هم بند آمده است! + نمودار

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
با انصاف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
نرخ دقيق تر تورم با توجه به رشد افسار گسيخته بهاي مسكن خودرو و ساير اقلام اساسي در كل بالاي 200 درصد ميشه
تا ونزوئلا راهي نيست...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار