سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت تشریح کرد
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در مورد اپیدمی اسهال و استفراغ در برخی از مناطق استان کردستان توضیحاتی ارائه داد و گفت: آلودگی آب و آلودگی گوشت، منتفی گردیده و در آزمایشات به عمل آمده بیماری ویروسی «نورواک» گزارش شده است.
کد خبر: ۷۲۵۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱ 16 March 2019

به گزارش تابناک کردستان، کیانوش جهانپور، در گفت‌وگو با مهر، اظهار کرد: در پی بروز اپیدمی اسهال و استفراغ در بخش‌هایی از استان کردستان از جمله قروه و سریش‌آباد شایعاتی مبنی بر ارتباط دهی موضوع به بیوتروریسم، گوشت‌های یخ زده و یا آلودگی منابع آب منتشر شده است که جملگی بی پایه بوده و مشخصاً آلودگی آب و آلودگی گوشت، منتفی گردیده و در آزمایشات به عمل آمده بیماری ویروسی «نورواک» گزارش شده است.

وی گفت: نوروویروس عامل این بیماری مسری گوارشی است که سالانه حداقل ۶۸۵ میلیون نفر را در سراسر دنیا آلوده می‌کند، این ویروس در ابتدا ویروس نورواک (Norwalk Virus) به نام شهری که اولین بار این ویروس در سال ۱۹۷۲ در آن شیوع پیدا کرد اشتهار یافت و می‌تواند موجب التهاب معده، روده یا هر دو شده که نوعی گاستروانتریت حاد برشمرده می‌شود.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تصریح کرد: اسهال، استفراغ، درد معده، تب، سردرد و بدن درد از علائم ابتلاء به نوروویروس است و عموماً ۱۲ تا ۴۸ ساعت بعد از ابتلاء به این ویروس علائم بیماری تظاهر پیدا می‌کند و اغلب سه روز بعد علائم بهبود می‌یابد.

وی گفت: اسهال و استفراغ موجب کم آبی در بیمار می‌شود، کم آبی در کودکان، افراد مسن و افراد مبتلا به سایر بیماری‌های زمینه‌ای، البته خطرناک است.

جهانپور افزود: نوروویروس به شدت مسری است و در فضاهای پرازدحام و بسته مثل مهدهای کودک‌، خانه‌های سالمندان، مدارس و پادگان‌ها و آسایشگاه‌ها و…، به سرعت گسترش می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: افراد در طول زندگی خود در معرض چندین بار ابتلاء به نورو ویروس هستند چرا که ایمنی حاصل از ابتلاء به این ویروس مادام العمر نیست و تیپ‌های مختلفی از این ویروس وجود دارد که ابتلاء به یک نوع از این ویروس ممکن است فرد را در برابر تیپ‌های دیگر همین ویروس ایمن نکند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار