کد خبر: ۷۲۵۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 14 March 2019

بانک مرکزی دیروز «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان آذر 1397» را اعلام کرد؛ رقم تسهیلات در کردستان، تنها از 5 استان کشور بیشتر است؛ این آمار دلیل دعوت استاندار از رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عالی بانک‌های کشور برای سفر به کردستان را روشن‌تر می‌کند.

به گزارش تابناک کردستان، بهمن مرادنیا، استاندار کردستان، از همان روزهای ابتدایی معرفی به عنوان نماینده عالی دولت دوازدهم در استان، تلاش کرد عملکرد بانک‌ها در کمک به حوزه تولید و اشتغال کردستان را بهبود ببخشد هرچند هیچگاه از نتیجه آنچه انجام داده بود ابراز رضایت نکرد.

عدم همراهی بانک‌های استان کردستان با خواست‌های به‌حق «مرادنیا»، بالاخره وی را وادار کرد از روابط و نفوذ شخصی خود استفاده کرده و سفر رئیس کل بانک  مرکزی به کردستان را رقم بزند.

عبدالناصر همتی، 27 بهمن‌ماه 97 و در پایان سفر یک روزه خود به کردستان در جمع خبرنگاران حاضر شد و به دلیل سفرش به استان که همان خواست استاندار بود اذعان کرد؛ در آن سفر یک‌روزه مدیران عامل چندین بانک مهم کشور هم، همتی را همراهی کردند و سفر در مجموع، نتایج امیدوار کننده‌ای داشت.

نگاهی به آمار کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کردستان در ماه‌های گذشته گویای آن است که بانک‌ها و مؤسسات استان به طور میانگین حدود 80 درصد از منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

اما گویا نماینده عالی دولت در استان پرداخت این میزان تسهیلات توسط بانک‌های استان را برای رونق تولید و اشتغال در استان کافی ندانسته و اصرار دارد درصد یادشده افزایش پیدا کند؛ خواسته به‌حقی که در واقع خواست فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کردستان است، چرا که در شرایط فعلی اقتصادی کمبود نقدینگی، تولید در استان را با یک چالش جدی مواجه کرده است.

نگاهی به آخرین آمار بانکی منتشره توسط بانک مرکزی گویای آن است که رقم سپرده‌ها در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کردستان تنها از 4 استان و رقم تسهیلات هم، تنها از 5 استان کشور بیشتر است؛ کردستان در درصد تسهیلات نسبت به منابع هم استان چهاردهم کشور است؛ پایین بودن درآمد سرانه مردم کردستان می‌تواند یکی از دلایل پایین بودن سپرده‌ها باشد.

دایره آمارهای استانی اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی، عصر دیروز، در تازه‌ترین گزارش خود در حوزه آمار بانکی «کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان آذر 1397» را اعلام کرد.

در گزارش یاد شده، رقم سپرده‌ها در کردستان 107327 میلیارد ریال (شامل سپرده‌های ریالی و ارزی که سپرده‌های ارزی فاقد سپرده قانونی است)، رقم سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی، 95190 میلیارد ریال و رقم تسهیلات جاری و غیرجاری هم 75165 میلیارد ریال اعلام شده است؛ طبق آنچه اعلام شده، تسهیلات در کردستان در پایان آذر 97، 78.96 درصد منابع است.

آنچه در آمار منتشر توسط بانک مرکزی به اجمال مورد اشاره قرار گرفته مربوط به پایان آذرماه 97 و قبل از سفر رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عالی بانک‌های کشور به کردستان است و با توجه به اینکه همتی در جمع خبرنگاران کردستان به صراحت اعلام کرد «درصدد هستیم سطح پایین پرداخت تسهیلات در کردستان را جبران کنیم» باید منتظر ماند و دید تحقق وعده رئیس کل بانک مرکزی چه زمانی نتایج خود را در آمار رسمی نشان خواهد داد.

تسهبلات جاری و غیرجاری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کردستان در پایان آذر امسال، 75165 میلیارد ریال اعلام شد/تسهیلات در کردستان در پایان آذر 97، 78.96 درصد منابع است/رقم سپرده‌ها در کردستان تنها از 4 استان و رقم تسهیلات هم، تنها از 5 استان کشور بیشتر است + نمودار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار