کد خبر: ۷۲۳۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹ 09 March 2019

به گزارش تابناک کردستان، بهمن مرادنیا عصر امروز در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان با بیان اینکه جابجایی دام در محدوده داخل استان کردستان به هیچ عنوان قاچاق محسوب نمی‌شود، اظهار کرد: در این زمینه به هیچ وجه نباید به مردم و دامداران زحمت‌کش سخت‌گیری شود. 

وی با اشاره به مصوبه شورای تأمین کردستان در خصوص جابجایی دام در استان گفت: ممانعت از جابجایی دام در استان تنها زمانی جایز است که جابجایی دام به سمت شهرستان‌های مرزی و با قصد و هدف مشخص، یعنی قاچاق به آن سوی مرز باشد. 

استاندار کردستان با انتقاد از توقیف احشامی که در داخل محدوده مرزهای استان و از یک شهرستان به شهرستان دیگر در حال جابجایی بوده‌اند، تصریح کرد: برخی از کارهایی که در استان انجام می‌شود واقعاً هیچ توجیهی ندارد.

وی با اشاره به ضبط دام برخی دامداران کردستانی گفت: ما نباید مانع رزق و روزی و کسب و کار مردم شویم، بخش عمده‌ای از مردم کردستان شغل‌شان دامداری است و درآمد و زندگی‌ آنها از این راه تأمین می‌شود، ما چطور می‌توانیم به راحتی نان مردم را از سفره آنها برداریم، مسئولان باید در چنین مسائلی کمی حساب‌شده حرکت کنند. 

مرادنیا افزود: از نیروی انتظامی می‌خواهم بجز مواردی که واقعاً مشکوک هستند مردم را در فشار قرار ندهند، خیلی سخت است در این شرایط اقتصادی، کسی را که تمام سرمایه‌اش 10 گوسفند است و می‌خواهد به واسطه آنها درآمدی کسب کند، متوقف کنیم. 

وی خاطر نشان کرد: پرونده‌هایی که مربوط به ضبط احشام در حال جابجایی در داخل محدوده استان بوده و در دادگاه بدوی در حال بررسی است و هنوز رأی درباره آن صادر نشده توسط نیروی انتظامی پس گرفته شود. 

استاندار کردستان با انتقاد شدید از عدم ابلاغ مصوبه شورای تأمین در مورد جابجایی احشام به دستگاه‌ها در همان روز تصویب آن، گفت: مصوبه‌ای با قید فوریت در شورای تأمین مطرح و به تصویب رسیده تا از وارد شدن آسیب به مردم جلوگیری کند اما اینکه این مصوبه، با وجود گذشت یک هفته از تصویب، چرا هنوز به دستگاه‌ها ابلاغ نشده برای بنده محل سؤال است! 

وی با طرح این سؤال در جلسه که آیا در کشتارگاه‌ها با کمبود مواجه هستیم و پس از دریافت پاسخ مثبت افزود: طبق آماری که ارائه می‌شود خروج دام از استان افزایش زیادی نداشته است پس این کمبود نمی‌تواند ناشی از خروج دام از استان باشد. 

مرادنیا تصریح کرد: قیمت گوشت در کردستان تابعی از قیمت در کشور است بنابراین حبس دام در استان باعث کاهش قیمت آن نخواهد شد در نتیجه در عرضه دام از داخل استان به دیگر استان‌های کشور نباید محدودیت ایجاد کرد و باید مصوبه قبلی کمیسیون درباره ممانعت از خروج دام از کردستان به سمت استان‌های کشور کان‌لم‌یکن شود. 

وی با بیان اینکه برخی تصمیمات مقطعی جز اینکه هزینه را در کشور بالا می‌برد فایده‌ای ندارد، گفت: مسئولان باید در تصمیم‌گیری‌ها هم مردم و هم بازار و حمایت از تولید را در نظر داشته باشند. 

استاندار کردستان با صدور دستور بررسی دلیل کمبود دام در کشتارگاه‌های استان افزود: قدرت خرید مردم پایین آمده و ما باید این واقعیت را بپذیریم و با در نظر گرفتن آن اتخاذ تصمیم کنیم. 

وی با بیان اینکه تولیدکننده باید محصول خود را به قیمت واقعی بفروشد خاطر نشان کرد: قاچاق باید در مرز کنترل و به شدت با آن برخورد شود.

مرادنیا پس از طرح مباحثی پیرامون موضوع مزایده دام‌های ضبط شده، گفت: من فکر می‌کنم که در کنار این مسائل، تعدادی کاسبی هم می‌کنند و حاضر نیستند جلو این کاسبی‌ها هم گرفته شود. 

وی در تذکری به نماینده دانشگاه علوم پزشکی کردستان در جلسه افزود: یک نگرانی عمومی درباره اغذیه‌فروشی‌ها و بعضی از رستوران‌ها در تأمین مواد اولیه و ارائه غذای بهداشتی وجود دارد؛ در این زمینه شک و شبهه وجود دارد و گزارش‌هایی برای ما می‌آید؛ در طول سال باید مراقبت شود و در این ایام مراقبت باید بیشتر باشد؛ این موضوع واقعاً باید در دستور کار قرار بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار