از درخواست برخورد قاطع توسط دستگاه قضا تا انتقاد از مدیران و اصناف
استاندار کردستان بالاخره پس از چند ماه نابسامانی در اوضاع بازار استان در جلسه تنظیم بازار استان به صورت کم‌سابقه‌ای به موضوع گران‌فروشی واکنش نشان داد، «مرادنیا»، هم مدیران و دستگاه‌های اجرایی را هدف انتقاد قرار داده و هم اصناف و بازاریان را؛ وی همچنین از دستگاه قضا خواسته با گران‌فروشان قاطعانه برخورد کند.
کد خبر: ۷۲۱۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 03 March 2019

به گزارش تابناک کردستان، نوزدهمین جلسه تنظیم بازار کردستان، ظاهراً صبح امروز در استانداری برگزار شده است؛ طبق معمولِ جلسات این کارگروه رسانه منتقد به جلسه دعوت نشده است؛ تا لحظه انتشار این خبر، رسانه نزدیک به تیم اقتصادی دولت در کردستان هم که به نام اخبار خوب، افتضاح عملکردها را ماله‌کشی می‌کند، خبری از جلسه منتشر نکرده است! 

آنچه پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان از جلسه منتشر کرده گواه یک امر مشخص است و آن اینکه، بهمن مرادنیا، بالاخره و پس از چند ماه مدارا، به اوضاع حاکم بر بازار کردستان واکنشی کم‌سابقه نشان داده و با بیان اینکه در آستانه سال نو نظارت بر بازار و قیمت‌ها ضرورت بیشتری دارد، اظهار کرده «برای جلوگیری از گران‌فروشی لازم است دستگاه قضایی با گران‌فروشان قاطع برخورد کند تا کام مردم در ایام نوروز تلخ نشود». 

وی وضعیت ذخیره کالاهای اساسی در استان را هم خوب ارزیابی کرده و گفته «با توجه به در پیش بودن سال جدید و ورود مسافران و گردشگران از عراق و دیگر استان‌های کشور لازم است ذخیره بیشتر کالاهای اساسی از جمله برنج و گوشت قرمز در دستور کار باشد»؛ و این گفته‌ها به معنای آن است که مشکل از کمبود کالا نیست؛ از جای دیگر است! 

استاندار کردستان با سنگین دانستن وظیفه مسئولان در قبال مردم تصریح کرده «وجود هر نوع ناهماهنگی و عدم تعادل در بازار نشان این است که یکی از دستگاه‌های مسئول به وظایف خود درست عمل نمی‌کند، لذا ضرورت دارد همه دستگاه‌های متولی امر بازار با حساسیت بیشتر به وظایف خود عمل کنند». 

اینکه استاندار وجود هر نوع ناهماهنگی و عدم تعادل در بازار را نشان عمل نکردن درست یکی از دستگاه‌های مسئول به وظایف خود عنوان کرده، موضوعی است که کارشناسان اقتصادی هم همواره به آن تأکید داشته‌اند اما اینکه با این تلنگر «مرادنیا» آن دستگاه بخواهد تغییر رویه داده و عملکرد خود را اصلاح کند موضوعی است که قضاوت درباره آن زمانی ممکن خواهد بود که مرکز آمار، گزارش بعدی خود درباره تورم را به تفکیک استان منتشر کند! 

مرادنیا در جلسه امروز با انتقاد تند از اصناف و بازاریان استان به دلیل عدم تمایل به برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا گفته «مردم حق دارند از نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالای با کیفیت و با قیمت مناسب برخوردار شوند؛ در طول سال جاهای زیادی تمایل به برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا دارند، اما ما بخاطر حمایت از اصناف استان با آنها مخالفت کرده‌ایم ولی در صورت امتناع اصناف از برپایی نمایشگاه ما اقدامات دیگری در پیش خواهیم گرفت»؛ و حالا اصناف و بازاریان کردستان باید این پیام روشن استاندار را به خوبی دریافت کرده باشند! 

اما بخشی از اظهارات استاندار کردستان توصیه به توجه جدی‌تر به «سلامت و بهداشت غذایی مردم» در آستانه سال جدید بوده است؛ وی عنوان کرده «نظارت بهداشت، بر سلامت رستوران‌ها و اماکن طبخ غذا در همه سال باید مورد توجه باشد و این مسئله در ایام عید از اهمیت بیشتری برخوردار است». 

اما مرادنیا در بحث سلامت غذایی در شهرستان‌ها فرمانداران را خطاب قرار داده و گفته «لازم است فرمانداران در شهرستان‌ها توجه داشته باشند که موضوع گرانی، بحث سلامت غذایی را تحت‌الشعاع خود قرار ندهد زیرا این دو مقوله کاملاً از هم جدا هستند». 

طرح موضوع «سلامت و بهداشت غذایی مردم» توسط استاندار کردستان در جلسه تنظیم بازار استان نشان دهنده دقت نظر مرادنیا و توجه وی به اهمیت این بحث خطیر است؛ آقای استاندار حتماً به آنچه این روزها در دستگاه متولی سلامت استان می‌گذرد هم اشراف دارد و انتظاراتش از آن دستگاه، متناسب با وضعیت حاکم است! 

مرادنیا خوب می‌داند ماه‌هاست برای نمونه به وضعیت اسف‌بار عرضه برخی مواد خوراکی در بازار هسته مرکزی شهر سنندج اعتراض رسانه‌ای شده و کسی کاری برای اصلاح نکرده و اگر هم کاری انجام شده به نتیجه مطلوب نرسیده است؛ از عرضه ترشی و مواد غذایی و لبنی در ظرف‌های روباز و خارج از یخچال گرفته تا فروش خرما و بیسکویت خارج از بسته‌بندی بهداشتی! 

کسی چه می‌داند شاید هم راه برای اصلاح امور در این حوزه مهم هموار شود؛ خیلی زود!  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار