کد خبر: ۷۱۱۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲ 05 February 2019
وزیر نفت با بیان اینکه نوک اصلی جنگ اقتصادی صنعت نفت است، گفت: در ماه نوامبر اعلام کردند می‌خواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم اما با قدرت مقابل آنها ایستاده‌ایم و نمی‌گذاریم به هدفشان برسند.

 بیژن زنگنه وزیر نفت در یک نشست خبری که صبح امروز به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در وزارت نفت برگزارشد، با اشاره به اینکه صنعت نفت چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب به عنوان صنعت مهم و تاثیرگذار شناخته شده است،گفت:‌ بعد از انقلاب صنعت نفت خوشبختانه به دستاوردهای بسیار مهمی دست پیدا کرده است. به عنوان نمونه در صنعت گاز وقتی انقلاب پیروز شد ما چیزی به عنوان صنعت گاز نداشتیم و فقط یک پالایشگاه گاز بیدبلند بود که ظرفیت پالایش آن ۳۶ میلیون متر مکعب در روز بود که الان عمر این پالایشگاه رو به اتمام است اما ظرفیت پالایش گاز کشور ۳۰ برابر قبل از انقلاب شده و به ۱۰۶۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

وی با اشاره به انشعابات گاز گفت:‌ قبل از انقلاب ۵۲ هزار انشعاب گاز داشتیم که الان این رقم به ۱۱.۵ میلیون انشعاب رسیده است. همچنین پوشش گازرسانی قبل از انقلاب نزدیک به صفر بود که بعد از انقلاب ۹۲ درصد جمعیت کل کشور از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

وزیر نفت با اشاره به تعداد روستاها که از گاز طبیعی برخوردار بودند گفت:‌قبل از انقلاب فقط یک روستا از نعمت گاز بهره‌مند بود که بعد از انقلاب ۲۷ هزار روستا دارای گاز طبیعی هستند.

زنگنه افزود: تولید میعانات گازی نیز قبل از انقلاب صفر بود ولی اکنون روزانه ۷۵۰ هزار بشکه میعانات گازی  تولید می‌کنیم.

* مقایسه وضعیت صنعت پالایش و پتروشیمی پیش و پس از انقلاب

این مقام مسئول در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به صنعت پتروشیمی و جلوگیری از خام فروشی گفت:‌در سال ۵۷ مجموع فروش خالص ما در پتروشیمی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود که ۶۰۰ هزار تن آن در داخل و ۶۰۰ هزار تن صادر می‌شد اما امسال ۳۰ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۷ میلیارد دلار تولید شده است که حدود ۵ تا ۵ و نیم میلیارد دلار آن در داخل کشور عرضه می‌شود.

وی تاکید کرد: هیچ صنعت دیگری در کشور وجود ندارد که این میزان ارزش افزوده برای کشور به بار آورد.

زنگنه با اشاره به صنعت پالایش گفت: در دوران قبل از انقلاب پالایش نفت ما حدود ۱.۱ میلیون بشکه بود اما الان ظرفیت پالایش نفت به ۲.۲ دهم بشکه رسیده است. ضمنا میزان تولید بنزین ایران قبل از انقلاب ۱۴ میلیون لیتر در روز بود و الان می‌توانیم روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین تولید کنیم.

* افزایش ذخایر کشف‌شده نفت و گاز

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تولید نفت ما در بعد از انقلاب نسبت به قبل از انقلاب کاهش پیدا کرده ، گفت:‌ اما ذخایر قابل استحصال نفت قبل از انقلاب ۸۸ میلیارد بشکه بود ولی علی رغم مصرف داخلی و صادرات ۵۰ میلیارد بشکه‌ نفت در چهل سال اخیر، الان ذخایر باقیمانده قابل استحصال نفت ایران ۱۶۰ میلیارد بشکه است زیرا در این مدت ذخایر جدیدی دست پیدا کرده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به ذخایر قابل استحصال گاز گفت: قبل از انقلاب این ذخایر ۹ تریلیون بود که الان این رقم به ۳۳ تریلیون رسیده است.

به گفته وزیر نفت، در دوران قبل از انقلاب ما فقط ۲.۷ دهم میلیون متر مکعب گاز به میادین نفتی، تزریق می‌کردیم اما الان این رقم به ۷۷ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

* تولید ایران در پارس جنوبی بیش از طرف مقابل است

زنگنه ادامه داد: همچنین الان تولید از میدان مشترک پارس جنوبی به طور روزانه بیشتر از طرف مقابل است که ما قبل از انقلاب اصلا این میدان را نمی‌شناختیم و طبیعتا تولیدی از آن وجود نداشت اما خوشبختانه تولید گاز ما الان نسبت به قطر افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به تولید نفت از میادین غرب کارون گفت: در سال ۹۲ روزانه هفتاد هزار بشکه نفت از این میادین تولید می‌شد و تا آخر امسال تولید ما به روزانه ۳۵۰ هزار بشکه از این میادین می رسد.

* تعهد داریم سوزاندن گازها تا پایان دولت دوازدهم خاتمه یابد

زنگنه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به جمع‌آوری گازهای سوزانده شده یا فلرگفت: ما تعهد داریم که تا ۲ سال و نیم آینده و قبل از پایان این دولت، مسئله گاز فلر را حل کنیم. عمده سوزاندن این گازها در استان خوزستان است و انتظار می‌رود تا پایان دولت دوازدهم، گازهای سوزانده شده در کشور جمع آوری شوند.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به ایجاد پایانه جدید صادراتی گفت:‌ پایانه جاسک به منظور پایانه جدیدی که در دولت انتخاب شده و خارج از خلیج فارس قرار دارد تا آخر سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد به طوری که هم اکنون احداث مخازن این پایانه آغاز شده و کار احداث خطوط انتقال نفت نیز شروع شده است و دو پالایشگاه نیز در این منطقه از ما مجوز دریافت کرده‌اند.

* توانایی ایرانی ها در اجرای پروژه های صنعت نفت

وی با اشاره به توسعه صنعت نفت با اتکا به توان داخلی گفت:‌خوشبختانه ایران جزو کشورهایی است که ظرفیت ساخت داخل در آن بالاست و ما از نیروهای بسیار باتجربه در صنعت نفت استفاده می‌کنیم که این یکی از دستاوردهای مهم انقلاب است.

وزیر نفت ادامه داد: نیروهای ایرانی همه بخش های مرتبط با نصب و راه اندازی را می توانند انجام دهند و توانایی انجام بخشی مهمی از ساخت تجهیزات غیردوار هم دارند.

* قراردادهای ۶.۲ میلیارد دلاری صنعت نفت با استفاده از منابع مردم

زنگنه خاطرنشان کرد: اخیرا مجوزی را به مبلغ ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اخذ کرده‌ایم که می‌توانیم با پیمانکاران داخلی به صورت EPC قرارداد امضا کنیم و پول این قراردادها نیز از منابع داخلی و از منابع مردمی به دست خواهد آمد. اولین گام در راستای اجرای این مجوز دیروز انجام شد.

وزیر نفت در ادامه این نشست خبری با اشاره به طرح‌هایی که امسال قرار است به بهره‌برداری برسد، گفت: در سال ۹۲ تولید گاز از پارس جنوبی فقط ۲۸۰ میلیون متر مکعب بود اما با راه‌اندازی فازهای جدید در طول سال‌های گذشته تولید گاز در پارس جنوبی رشد خوبی پیدا کرده و قرار است در بهمن و اسفند امسال ۴ پالایشگاه گاز در فاز ۱۳، ۲۲،‌۲۳ و ۲۴ که ظرفیت پالایش ۱۱۰ میلیون متر مکعب گاز را دارند توسط رئیس‌جمهور افتتاح شود.

وی در ادامه گفت:‌این طرح‌ها بالای ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

زنگنه همچنین با اشاره به راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: این فاز نیز به زودی توسط رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد و تولید بنزین ما به رقم ۱۰۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد که البته بخشی از تولید بنزین کشور توسط پالایشگاه تبریز، بندر عباس و ستاره خلیج فارس تامین خواهد شد.

* پتروشیمی‌هایی که سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسند

وی همچنین با اشاره به تولید گاز اتان در سال ۹۸ گفت: تولید گاز اتان در سال آینده به ۱۰ میلیون تن می‌رسد. و تولید گاز اتان در سال ۹۹ به آن افزایش پیدا می‌کند. بنابراین ظرفیت پتروشیمی‌های الفینی افزایش پیدا می‌کند.

زنگنه گفت:‌ فاز اول پتروشیمی بوشهر و همچنین پتروشیمی ایلام، سبلان، میاندوآب، واحد EFTR پتروشیمی صدف و پتروشیمی کاوه در سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد که هم اکنون بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی ندارند.

* نمی‌گذاریم صادرات نفت را صفر کنند

وی در ادامه این نشست با اشاره به تحریم‌های اقتصادی گفت: نوک اصلی جنگ اقتصادی صنعت نفت است. زیرا که درآمد اصلی کشور از صادرات نفت به دست می‌آید و می‌بینیم که در ماه نوامبر نیز اعلام کردند می‌خواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم اما با قدرت مقابل آنها ایستاده‌ایم و نمی‌گذاریم به هدفشان برسند و آنها تصمیم دارند در وهله بعد درآمدهایی را که حاصل از فروش نفت است مورد تحریم قرار دهند.

وی گفت:‌من در وزارت نفت و به خصوص در این دوران سعی دارم که شفاف عمل کنم که خوشبختانه تا الان خوب جلو رفتیم هر چند شرایط سخت است اما من به ملت ایران قول می‌دهم نگذاریم مشکلی در صادرات نفت ایران ایجاد شود.

زنگنه خاطرنشان کرد: در این میان حرف و حدیث‌های مختلفی در فضای مجازی به گوش می‌رسد که این تمرکز را از کار ما می‌گیرد. به عنوان مثال در فضای مجازی عنوان شد که من یکی از امضا کنندگان نامه FATF به مقام معظم رهبری بودم در صورتی که بارها اعلام کردم من هرگز چنین کاری انجام نداده‌ام و در اینجا هم دوباره تاکید می‌کنم که من هرگز این نامه را امضا نکرده‌ام.

* چینی‌ها در فاز ۱۱ پارس جنوبی مشغول به کار هستند

وی همچنین با اشاره به شائبه‌هایی که در خصوص عدم همکاری با چین و روسیه در فضای مجازی مطرح می‌شود، گفت: همانطور که می‌دانید در قرارداد توتال که مربوط به فاز ۱۱ پارس جنوبی بود ۳۰ درصد این قرارداد متعلق به چینی‌هاست که هم اکنون آنها مشغول به کار هستند. همچنین در خصوص میدان آزادگان با شرکت CNPC چین و برای میدان یادآوران با شرکت ساینوپک قرارداد داریم و مذاکرات خود را خارج از چارچوب‌های معمولی ادامه می‌دهیم. حال اگر آنها در این میادین فعال نیستند به خودشان مربوط است من که نمی‌توانم آنها را به زور پای میز مذاکره بیاورم. متاسفانه در قراردادها دو امضا وجود دارد که یک امضا از طرف ما و دیگری از طرف کشور مقابل است.

زنگنه گفت:‌من با روس‌ها نیز چندین جلسه مذاکره کرده‌ام وهم اکنون قراردادهایی با آنها داریم و اینکه ۷۲ نفر از نمایندگان می‌آیند چنین ادعاهای واهی می‌کنند جای تعجب است.

وی در پایان بخش نخست اظهارات خود گفت‌:‌ من فقط در مقابل ملت ایران تعظیم می‌کنم و نوکر ملت ایران هستم و حتی از آبرو و همه چیز خود برای به دست آوردن منافع ملت ایران می‌گذرم. بنابراین انتظار نداشته باشید که در مقابل بیگانگان سر تعظیم فرود آورم.فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :