دو نماینده استان کردستان در مجلس به همراه 68 نفر دیگر از همکاران خود اخیراً طرح «سازمان نظام روزنامه‌نگاری» را امضا کرده‌اند؛ این طرح شوربختانه هفته گذشته توسط اعضای کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس، هم تصویب شد؛ طرحی که فعالیت روزنامه‌نگاری را با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند.
کد خبر: ۷۱۰۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 02 February 2019

به گزارش تابناک کردستان، طرح «سازمان نظام روزنامه‌نگاری» در جلسه علنی شماره 266 مورخ 27 آذرماه 97 به صورت عادی در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

گویا این طرح در تاریخ 11 دی‌ماه 97 چاپ و تقدیم رئیس مجلس شورای اسلامی شده و گفته می‌شود اداره کل تدوین قوانین مجلس هم آن را «مغایر با قانون اساسی» دانسته است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس هم متأسفانه چهارشنبه هفته قبل خبر داد که اعضای کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس، کلیات طرح سازمان نظام روزنامه‌نگاری را تصویب کردند.

برخی از دلایل توجیهی که در مقدمه طرح «سازمان نظام روزنامه‌نگاری» آمده عبارتند از «حمایت از آزادی مسئولانه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها»؛ «آزادی اطلاعات»؛ «حق دسترسی همگانی به اطلاعات»؛ «ارتقای رعایت موازین اخلاق حرفه‌ای در فعالیت‌های رسانه‌ای»؛ «تمهیدات لازم به منظور حمایت از ارزش‌های دینی و ملی»؛ «حمایت از حرفه‌ای شدن فعالیت روزنامه‌نگاری در کشور»؛ «ارتقای سطح سواد و مهارت‌های رسانه‌ای»  «حمایت از حقوق مخاطبان رسانه‌ها»؛ «حمایت از حقوق صنفی، استقلال و امنیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاران و نظارت حرفه‌ای بر عملکرد آنها».   

یکی از مهم‌ترین ایراداتی که کارشناسان بر طرح «سازمان نظام روزنامه‌نگاری» وارد دانسته‌اند آن است که وظایف و اختیارات این سازمان به گونه‌ای تعریف شده که در تناقض با اهداف و وظایف تشکل‌های مستقل مشمول قانون کار است و در صورت تصویب و اجرا، برچیده شدن تمامی تشکل‌های کارگری روزنامه‌نگاری را در پی خواهد داشت.

با توجه به اینکه در ماده 4 بخش دوم از طرح «سازمان نظام روزنامه‌نگاری» آمده است که سازمان در هر یک از استان‌ها که تعداد روزنامه‌نگاران حرفه‌ای آن بیش از یکصد نفر باشد تشکیل می‌شود و با لحاظ اینکه در استان کردستان همه فعالان حوزه خبر هم به یکصد نفر نمی‌رسند چه برسد به روزنامه‌نگار حرفه‌ای! طبق تبصره همان ماده روزنامه‌نگاران کردستان تابع سازمان نزدیک‌ترین مرکز استان واجد شرایط خواهند شد.

یکی دیگر از موضوعات مهم دیگری که درباره طرح می‌توان در نظر داشت بحث تأمین منابع مالی و اعتبارات سازمان است که ظاهراً قرار است از محل حق عضویت سالانه اعضا، هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی، کمک‌های دولت و شهرداری‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی، درآمدهای حاصل از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، انتشارات و ... تأمین شود.

پرداختن به همه ایرادات شکلی، محتوایی و کارشناسی طرح «سازمان نظام روزنامه‌نگاری» خارج از حوصله این نوشتار است؛ هدف فقط مرور برخی موارد درباره طرح و از آن مهم‌تر اشاره به نام دو نماینده کردستان در مجلس بود که در این اتفاق ناخوشایند سهم ایفا کرده‌اند!

«حمدالله کریمی»، نماینده مردم بیجار در تاریخ اول آبان‌ماه 97 و «محسن بیگلری»، نماینده مردم سقز و بانه در تاریخ 11 آذرماه 97 طرح مذکور را امضا کرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار