استاندار کردستان خبر داد
استاندار کردستان از افتتاح و بهره برداری از 464 پروژه با اعتباری بیش از 874 میلیارد تومان همزمان با آغاز دهه مبارک فجر خبر داد.
کد خبر: ۷۰۹۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲ 30 January 2019

به گزارش تابناک کردستان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کردستان، بهمن مرادنیا در نشست خبری با اصحاب مطبوعات به مناسبت آغاز دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با بیان اینکه مجموعه پروژه‌های قابل افتتاح در سطح استان در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و عمران شهری است، اظهار کرد: مجموعه سرمایه گذاری‌ها و اعتبارات هزینه شده توسط بخش دولتی و خصوصی انجام شده است به طوری که از مجموع 874 میلیارد و 861 میلیون تومان اعتبارات، بالغ بر 228 میلیارد تومان آن را بخش خصوصی و 661 میلیارد و 599 میلیون تومان آن را دولت انجام داده است.

وی همچنین به میزان اشتغال ایجاد شده از محل طرح‌ها و پروژه‌های قابل افتتاح در دهه فجر امسال در کردستان اشاره کرد و گفت: مجموع اشتغال ایجاد شده از محل این پروژه‌ها 9 هزار و 421 شغل است .

استاندار کردستان تصریح کرد: از مجموع کل پروژه‌های قابل افتتاح، برای 34 پروژه در استان کردستان بیش از 3 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و اشتغالی معادل 6 هزار و 428 برای جوانان و افراد جویای کار ایجاد کرده است.

وی رکورددار بیشترین طرح‌های قابل افتتاح را با 252 پروژه متعلق به جهاد کشاورزی استان ذکر کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی با سرمایه‌گذاری حدود 597 میلیارد تومان در طرح‌های کشاورزی برای 6 هزار و 884 نفر ایجاد اشتغال کرده است.

مرادنیا سایر دستگاه‌های اجرایی با بیشترین پروژه‌های قابل بهره‌برداری را به ترتیب شرکت توزیع برق و سازمان صنعت، معدن و تجارت با 46 و 37 پروژه نام برد و افزود: این دو دستگاه اجرایی حدود 23 میلیارد تومان طرح برای افتتاح دارند.

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید به اهمیت تامین آب شرب سالم و دفع بهداشتی فاضلاب در استان توجه جدی شده است خاطر نشان کرد: آب و فاضلاب شهری استان برای 12 پروژه قابل بهره‌برداری 110 میلیارد تومان اعتبار هزینه کرده است.

استاندار کردستان مجموع هزینه‌های صورت گرفته در بخش راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پروژه‌های آماده بهره‌برداری دهه فجر امسال را حدود 37 میلیارد تومان با 17 پروژه اعلام کرد و گفت: شرکت گاز و سازمان میراث فرهنگی نیز بیش از 56 میلیارد تومان طرح و پروژه آماده افتتاح دارند.

وی افزود: ورزش و جوانان، نوسازی مدارس، مخابرات، کمیته امداد حضرت امام(ره)، شرکت شهرک‌های صنعتی، دفتر فنی استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، تامین اجتماعی، بهزیستی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مجموع حدود 39 میلیارد تومان طرح برای افتتاح دارند که از محل آنها برای 112 نفر شغل ایجاد شده است.

مرادنیا همچنین به نقش شهرداری‌ها در خدمت‌رسانی و ایجاد فضای مطلوب شهری نیز اشاره و اظهار کرد: شهرداری‌های استان با سرمایه‌گذاری و صرف هزینه‌ای معادل 6 میلیارد و 300 میلیون تومان در مجموع 18 طرح عمران شهری را آماده افتتاح دارند.

وی گریزی هم به بحث بودجه سال 98 استان زد و گمانه زنی‌ها در خصوص کاهش بودجه را رد کرد و گفت: بودجه استان کردستان در بخش‌های مختلف استانی، ملی، ملی استانی شده و بین استانی با رشد مواجه بوده است.

استاندار کردستان افزود: اعتبارات استانی ما در سال جاری 830 میلیارد تومان بوده که در بودجه 98 به 915 میلیارد تومان رسیده است.

وی افزایش اعتبارات ملی استانی از 107 میلیارد تومان سال جاری به 276 میلیارد تومان در سال 98 را هم یادآوری و تصریح کرد: اعتبارات ملی استانی شدهی ما از 80 میلیارد تومان کنونی به 148 میلیارد تومان رسیده است و پروژه‌های بین استانی ما از 122 میلیارد کنونی به 229 میلیارد تومان در بودجه 98 رسیده است.

مرادنیا مجموع اعتبارات سال جاری کردستان را هزار و 148 میلیارد تومان و پیش بینی بودجه 98 را هزار و 410 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ما در ردیف‌های متفرقه نظیر آب‌های مرزی و سدها نیز اعتبار داریم و ردیفی معادل 500 میلیارد تومان نیز از صندوق توسعه ملی دریافت خواهیم کرد و در مجموع می‌توان گفت کل اعتبارات استان در ردیف‌ها و سرفصل‌های مختلف استان به بیش از 2 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی به مجموعه تلاش‌ها برای تخصیص آب به بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: در مدت خدمت خود در کردستان بیش از 20 جلسه با وزارت نیرو و دیگر مقامات برای تخصیص آب استان برگزار کرده‌ام.

استاندار کردستان با بیان اینکه خواسته ما در حال حاضر تخصیص آب برای 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی است اظهار کرد: با هزینه امروز اعتبار مورد نیاز برای این 100 هزار هکتار، 7 هزار و 400 میلیارد تومان است که در بازه زمانی 5 تا 10 ساله باید اجرا شود.

وی گفت: اگر این تخصیص 100 هزار هکتاری محقق شود تازه به رقم 23 درصد می‌رسیم که با میانگین 43 درصدی کشور هنوز فاصله داریم.

مرادنیا به دریافت برخی تخصیص‌ها در سال گذشته اشاره کرد و افزود: از سد چراغ ویس سقز 6 هزار و 400 هکتار و از حوزه سیروان مجوز برداشت 19 میلیون مترمکعب دریافت کرده‌ایم و برای آینده نیز از محل سدهای در دست احداث برای 32 هزار هکتار مجوز داریم.

وی از نگارش نامه‌ای به محضر مقام معظم رهبری برای دریافت 1.5 میلیارد دلار اعتبار برای توسعه بخش‌های مختلف و اشتغال‌زا در استان خبر داد و تصریح کرد: اگر این درخواست مورد موافقت ایشان قرار بگیرد حتماً تحولات بنیادی در توسعه استان روی خواهد داد.

استاندار کردستان حضور و فعالیت رسانه‌ها برای توسعه استان را حائز اهمیت برشمرد و گفت: توسعه یک امر یک‌سویه نیست و همگان در آن نقش دارند.

وی افزود: کشور ما هم اکنون در یک جنگ تمام عیار اقتصادی به سر می‌برد و نقش رسانه‌ها در تلطیف فضای جامعه و آرامش‌بخشی به جامعه حیاتی است.

مرادنیا با انتقاد از وجود فضای ناسالم در فضای مجازی  تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای در فضای مجازی تخریب مدیران را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی گفت: انتقادات موجود در فضای مجازی برای من کوچکترین اهمیتی ندارد و من خود را گرفتار بازی‌های کودکانه در فضای مجازی نمی‌کنم، بلکه تنها هدف من تمرکز و پیشبرد مباحث توسعه‌ای استان است.

استاندار کردستان افزود: ظاهراً رسالت عده‌ای در فضای مجازی تخریب دستاوردهای  دولت و نظام است، در حالی که در این شرایط باید کار اصلی زدودن فضای یاس و ناامیدی از جامعه باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار