کد خبر: ۷۰۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 29 January 2019

مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف کننده در دی 97 را به تفکیک استان منتشر کرد و مشخص شد کردستان در هر سه گروه «تورم نقطه به نقطه‌ خانوارهای کل کشور»، «تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری» و «تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی» بدترین وضعیت را در بین همه استان‌های کشور دارد.

به گزارش تابناک کردستان، مرکز آمار ایران، دیروز گزارش شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان در دی‌ماه 97 را منتشر کرد؛ کردستان در هر سه گروه «تورم نقطه به نقطه‌ خانوارهای کل کشور»، «تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری» و «تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی» بدترین وضعیت را در بین همه استان‌های کشور دارد و این در حالی است که در ماه‌ قبل، کردستان تنها در «تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی» بدترین وضعیت کشور را داشت و در دو گروه دیگر، استان دوم بود.

طبق گزارش منتشره، تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کشور 39.6 درصد و در کردستان 49.2 درصد است؛ و این یعنی خانوارهای ساکن کردستان به طور متوسط 9.6 درصد بیشتر از میانگین کشور نسبت به دی‌ماه 96 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.(نمودار شماره 1)

کردستان در نرخ تورم نقطه به نقطه دی‌ماه، بدترین وضعیت را در میان استان‌های کشور دارد/نرخ رسمی تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و آشامیدنی در کردستان 62 درصد اعلام شد/سر شش نماینده مردم کردستان در مجلس سلامت!

در بخش دیگری از گزارش آمده که تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای شهری کشور به صورت میانگین 39 درصد و در کردستان 47.9 درصد است؛ و این یعنی خانوارهای شهری ساکن کردستان به طور متوسط 8.9 درصد بیشتر از میانگین کل کشور نسبت به دی‌ماه 96 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. (نمودار شماره 2)

کردستان در نرخ تورم نقطه به نقطه دی‌ماه، بدترین وضعیت را در میان استان‌های کشور دارد/نرخ رسمی تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و آشامیدنی در کردستان 62 درصد اعلام شد/سر شش نماینده مردم کردستان در مجلس سلامت!

مطابق بخش دیگری از گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای روستایی کشور به صورت میانگین 42.7 درصد و در کردستان 53.6 درصد است؛ و این یعنی خانوارهای روستایی ساکن کردستان به طور متوسط 10.9 درصد بیشتر از میانگین کل کشور نسبت به دی‌ماه 96 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. (نمودار شماره 3)

کردستان در نرخ تورم نقطه به نقطه دی‌ماه، بدترین وضعیت را در میان استان‌های کشور دارد/نرخ رسمی تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و آشامیدنی در کردستان 62 درصد اعلام شد/سر شش نماینده مردم کردستان در مجلس سلامت!

هدف از تقریر این سطور به هیچ وجه دعوت از دولتمردان کردستان برای دست کشیدن از لجاجت و سپردن امور به افراد متخصص، حداقل در حوزه اقتصادی، نیست؛ هدف، ترغیب نمایندگان مردم استان در مجلس برای انجام وظایف نظارتی بر زمین مانده هم نیست؛ چرا که از زنهار دادن به این جماعت، مأیوس شده‌ایم و به تأسی از یک مثل معروف اعراب، مأیوس شدن، از شقوق رسیدن به راحتی خیال است؛ «الیأسُ اِحدَی الرّاحَتَینِ».

نگارنده به این باور رسیده تا زمانی که «حسین فیروزی» پایش را از روی گلوی فشرده اقتصاد کردستان برندارد و پای شش نماینده فعلی کردستان در مجلس هم از خانه ملت کوتاه نشود، امید به تغییر وضع موجود استان، «طلب روزی ننهاده» کردن است.

با این وصف اما، هنوز به تبیین واقعیت‌ها برای آنهایی که می‌خواهند بدانند امیدواریم؛ آنهایی که می‌پرسند چه تفاوتی میان وضعیت کردستان و استان‌های همجوار کرمانشاه و آذربایجان‌غربی وجود دارد که آنها در تورم نقطه به نقطه دی‌ماه، استان‌های نوزدهم و بیست و دوم نمودار هستند و کردستان رها‌شده استان اول نمودار و حائز بدترین وضعیت در میان همه استان‌های کشور؟ آنهایی که از خود می‌پرسند معاون امور اقتصادی استاندار کردستان با این کارنامه غیرقابل قبول، احیاناً با پشتوانه کدام مقام ارشد کشوری همچنان باید عهده‌دار امور اقتصادی مردم کردستان باشد؟ و سرانجام آنهایی که از خود سؤال می‌کنند راستی با دیدن این وضعیت اسف‌بار مردم در کردستان و اجبار این مردم به پرداخت هزینه‌ای گزاف‌تر از مردم همه استان‌های ایران برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان»، چه احساسی به شش نماینده مردم کردستان در مجلس دست می‌دهد؟

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
-
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
تابناك هم تا تحليل هاي اقتصاديش را واقع بينانه نكند بى اثر است مثلا يكى از علل اينكار عدم نظارت است كه رئیس ... صمت استان بايد جوابگو باشد و از همه مهمتر نقش اصلى و همكار اقتصادى و سياسى استان يعنى جعبه سياه را ناديده نگيريد
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
عجیب نیست آقای استاندار به هیچ چیز در استان هیچ واکنشی نشان نمی دهد؟
آقای مرادنیا چرا قدمی برای حمایت از مردم بر نمیدارد؟
چرا باید تورم در کردستان بیشتر از همه استان های کشور باشه آخه
بخدا لیاقت مردم کردستان این وضعیت نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
تا زمانی که در پشت تریبون ها عده ای برای سرپوش نهادن بر فساد مسئولین، شرایط حساس کنونی را بهانه قرار می دهند اوضاع کردستان بر همین منوال بلکه بدتر نیز خواهد شد
فکر می کنم افشای وضعیت نامطلوب اقتصادی استان در مقایسه با سایر استان های کشور به اندازه بیشتر از کافی هم صورت گرفته است عامل غافل و غایب در ایجاد و گسترش این پدیده نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی است، حل این معما شاید کلیدی بر گشایش گره این مشکلات باشد.
به نظر می رسد تابناک اگر بر روشنگری اصرار داشته باشد قصور دستگاه های نظارتی را نباید از نظر دور بدارد.
شاغلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
منم نق مى زدم که گل آغا حالمو گرفت چون گفت :: تو که ناکارآمدى کارگزاران دولت را در چهار سال اول دیدى ولى باز هم به روحانى راى دادى و خوستار تسلط مجدد این ... شدى !!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار