مدیر امور شیلات کردستان خبر داد
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تولید آبزیان در این استان در طول چهار دهه از عمر با برکت انقلاب اسلامی از رشد 9.5 برابری برخوردار بوده و در سایه این رشد سرانه مصرف نیز افزایش 5 برابری داشته است.
کد خبر: ۷۰۷۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸ 25 January 2019

به گزارش تابناک کردستان، رحمان میرزایی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میزان تولید شیلات در این استان کمتر از یک هزار تن برآورد می‌شد که با سرمایه گذاری‌های انجام شده این میزان اکنون به 9 هزار و 430 تن در سال رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این افزایش باعث ایجاد فرصت‌های شغلی جدیدی در استان شده است، گفت: در کنار این امکان دسترسی مردم به فرآورده های آبزی پروری نیز در سطح شهرها و روستاها افزایش یافته و در نهایت منجر به رشد 5 برابری سرانه مصرف از یک کیلو و 40 گرم در هر سال برای هر نفر به 5 کیلو و 730 گرم رسیده است.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: شیلات استان ابتدا به صورت واحد آبزیان در معاونت امور دام جهاد سازندگی در خرداد 1366 شروع به کار کرد که شناسایی منابع آبی و رهاسازی کپور ماهیان (حدود یک میلیون قطعه) در دریاچه زریبار، مخازن سدهای وحدت سنندج و شهید کاظمی سقز و تشکیل تعاونی‌های صیادی از خدمات آن بوده است.

وی با اشاره به اینکه شیلات استان همانند واحدهای کشور در قالب‌های مختلف اداری خدمت کرده است، گفت: صدور مجوز برای استخرهای ذخیره و دو منظوره پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان، طراحی، ساخت و راه اندازی استخرهای 2 منظوره پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان دشت های قروه و دهگلان از جمله خدمات این بخش است.

میرزایی افزود: شناسایی منابع آبی مستعد پرورش ماهی و احداث و واگذاری سه مجتمع تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی قم‌چقای شهرستان بیجار و پلنگان کامیاران، سیروان سروآباد و مرکز تکثیر و پرورش 375 هزار قطعه‌ای ماهیان زینتی از دیگر خدمات انجام یافته در بخش شیلات است.

وی تصریح کرد: هم اکنون تولید آبزیان در این استان به 2 صورت گرم آبی و سردآبی است که تولید ماهیان گرم آبی در 6 منبع آبی در قالب 6 تعاونی صیادی برای 487 نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: همچنین در بخش تولیدات سردآبی نیز اکنون 256 مزرعه پروش ماهیان سرد آبی در قالب سه مجتمع و 130 مزرعه خرد و 2 منظوره و انفرادی در استان در تولید ماهی فعالیت دارند که در این مراکز پرورش بیش از یک هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال دارند.

وی با اشاره به برنامه‌های شیلات برای افزایش تولید ماهی سردآبی در کردستان افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه تولید شیلات در استان باید به بیش از 18 هزار تن برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار