دانشمندان مرکز تحقیقات علمی در کراسنویارسک شعبه سیبری آکادمی علوم روسیه، فناوری جدیدی برای تغییر و فراوری استخوان و دیگر ضایعات ماهی ساخته‌اند که در آینده می‌تواند به عنوان ماده‌ای مفید جهت تامین نیازهای پشتیبانی انسانی در فضای بسته از جمله در ایستگاه‌ها و یا پایگاه‌های فضایی در سطح ماه و مریخ به کار گرفته شود.
کد خبر: ۷۰۶۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ 23 January 2019

بازیافت

به گزارش «تابناک تهران»؛ دانشمندان این مرکز تحقیقات علمی، فناوری جدیدی در پردازش دور ریز ماهی جهت ساخت مواد مغذی برای رشد گیاهان توسعه داده اند که در آینده به عنوان یکی از حلقه‌های حیاتی در سیستم فضای بسته زندگی انسان از جمله پایگاه‌های فضایی مداری و یا ساختارهای زیستی در دیگر کرات استفاده شود. نتایج این تحقیق در نشریه علوم زیستی در تحقیقات فضایی منتشر شده است.

براساس گزارش مرکز تحقیقات علمی کراسنویارسک، این سیستم یک نمونه اولیه از موادی است که در ماه یا مریخ می‌تواند برای توسعه مزارع با اکولوژی بسته بکار رود و به عنوان یک ماده مفید در رشد گیاهان استفاده شود.

کارشناسان امیدوارند با تحقیق بیشتر از این الگو در مورد مواد زائد معدنی و آلی انسانی و سایر مواد دور ریختنی استفاده کرده و به احیای مواد غذایی، اکسیژن و آب آشامیدنی موفق شود. این رویکرد امکان ایجاد پایگاه در کره ماه یا مریخ را با وابستگی کمتر به مواد غذایی مورد نیاز ارسالی از زمین و تامین ارزان‌تر این مواد در محل فراهم می‌آورد.

دانشمندان در این تجربیات، از زباله‌های طبیعی استفاده کرده‌اند، اما در آینده قصد دارند شیوه‌های بازیابی سایر انواع زباله‌ها، مواد بسته‌بندی و بهداشتی را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

لازم به ذکر است که این کار در چارچوب تخصیص بودجه دولتی برای برنامه تحقیقات مراکز علمی دولتی طی سال‌های 2013-2020 انجام شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار