اسرائیل در سال های اخیر در منطقه بسیار کم جمعیت پاتاگونیا منطقه ای حاصلخیز بین آرژانتین و شیلی اقدام به خرید اراضی در سطح وسیع، نموده است.
کد خبر: ۷۰۶۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸ 23 January 2019

برخی ازناظران سیاسی احتمال می دهند خرید گسترده زمین درپاتاگونیا توسط اسرائیل به دنبال پیش بینی آیت الله خامنه ای مبنی بر فروپاشی اسرائیل تا بیست و پنج سال دیگر باشد. این افراد معتقدند رژیم صهیونیستی با آینده نگری در صدد یافتن سرزمین جدیدی برای یهودیان در صورت تحقق پیش بینی رهبر انقلاب اسلامی است.
منابع آرژانتینی خرید گسترده زمین در پاتاگونیا توسط اسرائیل و با کمک سرویس های مخفی بریتانیا و عناصر طرفدار صهیونیسم را تائید کرده و اخیرا تعدادی از رسانه های آرژانتین از خرید اراضی پاتاگونیا توسط 'جو لیو' یک میلیاردر انگلیسی برای اسکان دهها هزار اسرائیلی ابراز تعجب و نگرانی کرده اند. 
این میلیاردر انگلیسی، در مناطق حایل بین آرژانتین و شیلی، اراضی وسیعی را خریده و معروف است که املاک او چندین برابر بزرگتر از وسعت اسرائیل است. بیشترین اراضی خریداری شده درمنطقه Tierra del Fuego قرار داشته و خرید گسترده اراضی درمنطقه Lago Escondido نیز مد نظر میلیاردهای انگلیسی – یهودی می باشد.
دولت انگلیس ازقرن نوزدهم تاکنون اجرای طرح اسکان یهودیان اسرائیل را دنبال کرده ومعمولا سه منطقه در اوگاندا، آرژانتین و فلسطین را مد نظر داشته که نهایتا بااشغال فلسطین، سرزمین فعلی اسرائیل ایجاد شده است. در عین حال مقامات رژیم صهیونیستی خرید اراضی مناطق دورتر برای تاسیس یک سرزمین ثانوی را در برنامه داشته و در دو سال اخیر به خرید اراضی پاتاگونیا سرعت بخشیده اند.
'طرح اندی نیا - Plan Andinia ' نام پروژه آماده سازی اسکان یهودیان در پاتاگونیا است و در اجرای این طرح، یهودیان برای فرار از وضعیت پیچیده خود درخاورمیانه، حرکت به سوی پاتاگونیا را آغاز کرده اند. رسانه هایی مانند پست اورشلیم نیز با نگارش مقاله و یادداشت، یهودیان را برای مهاجرت به پاتاگونیا آماده می سازند، یهودیان معمولا در مرحله اول به صورت توریست به این منطقه سفر می کنند و سپس خرید اراضی را پی می گیرند. نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در سفرهای خود به آرژانتین از پاتاگونیا بازدید کرده و هدف اصلی وی تشویق یهودیان صهیونیست برای حضور پررنگ و دراز مدت در این مکان است.
با مراجعه به سایت های اینترنتی می توان دریافت که اکثر گردشگران غیراسرائیلی که به پاتاگونیا سفر کرده اند در خاطرات خود نوشته اند که آنجا پر ازاتباع اسرائیل است.گردشگران اسرائیلی به پاتاگونیا ریخته و حتی زبان عبری را رایج کرده اند. یکی از این گردشگران درخاطرات خودمی نویسد:
'من شب در کنیسه ای در پاتاگونیا خوابیدم. شام را با تعداد زیادی مسافر اسرائیلی خوردیم. فکر می کنم در مجموع 150 نفر بودند. یکی از آنها گفت برای دیدن پسرش که صاحب فروشگاه بزرگی است به اینجا آمده است. 
عبری عملا زبان دوم در پاتاگونیا است، در هتل ها و مهمانسراها با زبان عبری صحبت می کنند. منوهای غذا به زبان اسپانیائی و عبری نوشته شده اند. من حتی دیدم که آگهی های خدمات حمل و نقل نیز به عبری بود. فکر می کنم اینجا نسخه جدیدی از فلسطین باشد چون اسرائیل کارهای زیادی برای نفوذ خود در جامعه آرژانتین و بخصوص در پاتاگونیا انجام داده است.'
اگرچه سابقه حضور یهودیان درآرژانتین به قرن شانزدهم و زمان اخراج یهودیان از اسپانیا باز می‌گردد، اما تا سال 1810میلادی جامعه یهودی منسجم در آرژانتین وجود نداشت. در قرن 19بسیاری از یهودیان اروپایی به آرژانتین مهاجرت کردند و آرژانتین دارای بیشترین جمعیت یهودی در آمریکای جنوبی است. ظهور دولت خوان پرون به سال 1946 در آرژانتین، زمان خوبی برای یهودیان این کشور بود.
پرون اولین رهبر آمریکای لاتین بود که دولت اسرائیل را به رسمیت شناخت و با این رژیم در سال 1949 روابط دیپلماتیک برقرار کرد و برای نخستین بار به یهودیان اجازه داد که مقام دولتی داشته باشند. بعد از سقوط دولت پرون در سال 1955، احساسات ضد یهودی شدت یافت و بومیان منطقه بخصوص سرخپوستان ' Mapuche ' در پاتاگونیا شدیدا به حضور یهودیان اعتراض کردند.
در زمان نخست‌وزیری مارگارت تاچر و بعد از جنگ انگلیس و آرژانتین در سال 1982برسر مالکیت جزایر فالکلند که به پیروزی انگلیس انجامید، پروژه پاتاگونیای یهودی رقم خورد و ارتش اسرائیل با حمایت انگلیس، سربازان خود را درپاتاگونیا مستقرکرد.هنوز هم بین هشت تا10هزار سرباز اسرائیلی سالانه به مدت دو هفته در این منطقه آموزش می بینند.گفته می شود که شیلی یک پایگاه زیردریایی در اختیار اسرائیل قرار داده و فردی به نام پل راکورر از سال 2003 تا 2006 که سابقه خدمت در کنسولگری اسرائیل در هوستون را داشته بطورمنظم به پاتاگونیا سفر کرده و ماموریت های دیپلماتیک انجام می دهد.
روزنامه محلی لاناسیون (La Nacion)در تاریخ سی سپتامبر 2003 در مقاله ای نوشت:
'هیچ شکی نیست که اسرائیلی ها در سراسر پاتاگونیا وجود دارند و در دراز مدت یک اسرائیل جدید می توانددربین آرژانتین وشیلی تاسیس شود. پدران اسرائیل همیشه به دنبال ایجاد دو دولت یهودی بودند، یکی در فلسطین که نهایتا در سال 1948 تاسیس شد و دیگری در آرژانتین که شاید تشکیل شود. به دولتی که در فلسطین تشکیل شد، سرزمین یهودی می گویند و دولتی که در آرژانتین احتمال تشکیل دارد را 'دولت اصلی' می نامند. تئودور هرتزل در کتاب خود می گوید که 'کدام را باید انتخاب کنیم فلسطین یا آرژانتین؟وآیا جمهوری آرژانتین علاقه دارد تا بخشی از قلمرو خود را به ما بدهد؟. '
برخی از ناظران سیاسی که فروپاشی نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی را شاهد بوده اند، معتقدند که اسرائیل هم همان مسیر را طی می کند. آنها معتقدند تندروی های نتانیاهو شبیه تندروی های بوتا در آفریقای جنوبی است و منجر شده که حمایت متحدین اسرائیل کاهش یابد و مبارزات مردم فلسطین سرعت بیشتر و رویکرد متحدانه ای پیدا کند. 
اشتباهات ترامپ از جمله انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و شکست در سوریه نیز مضاف بر علت است. به این دلایل آینده نگری مقامات اسرائیلی برای یافتن سرزمین مناسب برای اسکان یهودیان قابل توجیه است و پیش بینی آیت الله خامنه ای ممکن است حتی تا قبل از بیست و پنج سال آینده محقق گردد.
-------------------------------------------------------------------------------------
کارشناس ارشد روابط بین الملل

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار