کد خبر: ۷۰۶۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹ 22 January 2019

به گزارش تابناک کردستان، بهمن مرادنیا عصر امروز در نشست هم‌اندیشی سازمان‌های مردم‌نهاد با استاندار کردستان با اشاره به اینکه نخستین بار است که با سازمان‌های مردم‌نهاد نشست برگزار می‌کند، اظهار کرد: بنده از شیوه برگزاری جلسات مشابه در گذشته بی‌اطلاع هستم اما اگر بنا باشد جلسات آینده به صورت جلسه امروز برگزار شود، نشست، خروجی نخواهد داشت.

وی گفت: اگر بخواهیم این جلسات در آینده خروجی مشخصی داشته باشد حتماً باید تلاش کنیم دستورکار مشخصی وجود داشته باشد تا مباحث روشن بوده و خروجی مشخصی هم داشته باشیم؛ اینکه صرفاً در جلسه شاهد یک گفت‌وشنود باشیم بعید است نشست، چندان تأثیرگذار باشد.

استاندار کردستان با بیان اینکه در باب مباحث مطرح شده از سوی نمایندگان سمن‌ها، هرآنچه لازم باشد پیگیری می‌کنیم، تصریح کرد: از مدیران استان هم توقع داریم به مباحث مطرح شده توجه کرده و در حوزه کاری خود مسائل را پیگیری کرده و به نتیجه برسانند.

وی به برنامه دولت تدبیر و امید در زمینه همراهی و همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد اشاره کرد و گفت: این مسئله همواره مایه امیدواری مردم بوده و همه باید تلاش کنیم اعتمادی که بین دولت و سمن‌ها شکل گرفته محترم بشماریم و برای تقویت هرچه بیشتر آن تلاش کنیم.

مرادنیا افزود: اگر این اعتماد از میان برود آسیب شدیدی به جامعه وارد خواهد شد لذا باید تلاش کنیم این اعتماد موجود دوسویه حفظ شود و باید بدون تعارف بگوییم حفظ این اعتماد در درجه اول بستگی به عملکرد سمن‌ها دارد.

وی به طرح موضوع تقویت نظارت بر دستگاه‌ها از سوی نماینده یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد اشاره و خاطر نشان کرد: نظارت بر دستگاه‌ها امری مطلوب است و دولت به شیوه‌های گوناگون و با ابزار در اختیار به این کار مبادرت می‌کند؛ ما هم به نظارت بر عملکرد مدیران در حوزه‌های مختلف که در قانون هم آمده است باور داریم اما در عین حال معتقدیم عملکرد تشکل‌ها هم باید ارزیابی شده و بر کار آنها با جدیت نظارت شود.

استاندار کردستان گفت: نباید اجازه بدهیم در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد، چند تشکل باعث شوند که حیثیت سایر تشکل‌ها دچار آسیب شده و بر آن خدشه وارد شود.

وی افزود: اگر خودِ تشکل‌ها بی‌تفاوت از کنار برخی مسائل عبور کنند قطعاً اولین کسانی که آسیب می‌بینند سازمان‌های مردم‌نهاد خواهند بود.

مرادنیا خاطر نشان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد باید بدانند که دولت به رفتار و عملکرد آنها امید بسته و با این دیدگاه که سمن‌ها می‌توانند در کاهش آسیب‌ها و تقویت بخش‌های مختلف اجرایی برای نیل به توسعه، مؤثر واقع شوند از سازمان‌های مردم‌نهاد حمایت می‌کند.

وی هدف دولت از همراهی با سمن‌ها را حفظ سرمایه‌های کشور در حوزه‌هایی چون منابع طبیعی، آب و نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: وظیفه همه ما حمایت از این سرمایه‌ها است اما همواره این سؤال هم وجود دارد که به چه میزان در حفاظت از سرمایه‌هایمان موفق بوده‌ایم؟

استاندار کردستان افزود: اگر جوان ما به آسیبی دچار شده و یا در حال دچار شدن به یک آسیب است و ما نتوانسته‌ایم در کاهش آسیب‌ها در جامعه به صورتی مؤثر نقش‌آفرینی کنیم به این معنی است که نتوانسته‌ایم سرمایه خود را حفظ کنیم و هم سمن‌ها و هم ما زیر سؤال رفته‌ایم و باید از خود سؤال کنیم که چرا در عمل به وظیفه موفق نبوده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه نباید از کنار برخی مباحث به صورت «سرسری» عبور شود، اظهار کرد: اعلام آمار فعالیت 570 تشکل مردم‌نهاد در کردستان افتخار نیست؛ افتخار ما زمانی است که اعلام کنیم در زمینه‌هایی مشخص تعدادی ولو اندک تشکل داشته‌ایم که عملکردی مناسب در جامعه ارائه کرده‌اند.

مرادنیا با بیان اینکه ضروری است همه ما به رسالتی که پذیرفته‌ایم متعهد بوده و به آن توجه کنیم، گفت: گاهی حین امضا کردن گواهی‌ها برای تشکل‌ها به این نکته فکر می‌کنم که واقعاً با وجود فعالیت این همه تشکل چرا با مشکلات متعدد مواجه هستیم.

وی درباره مباحث مطرح شده در خصوص حقوق شهروندی خطاب به معاون توسعه منابع استانداری افزود: پیگیری‌هایی در این زمینه انجام شده اما این پیگیری‌ها بویژه در بحث دانشگاه‌ها و مدارس باید جدی‌تر شود؛ تلاش بنده هم این است که با مشورت دوستان مشاوری خبره و صاحب‌نظر در زمینه حقوق شهروندی انتخاب کنم؛ بنا داریم گفت‌وگوی مدنی در کردستان را حتماً در دستور کار قرار دهیم تا حقوق مردم توسط بخش‌های مختلف تضییع نشود و این وظیفه‌ای است که دولت بر عهده ما گذاشته و باید به آن عمل کنیم.

استاندار کردستان اظهار کرد: یکی از رسالت‌های تشکل‌ها، نقش‌آفرینی در بحث توسعه اجتماعی و اقتصادی در استان است و فعالیت آنها در این زمینه‌ها باید بارزتر از زمان حال باشد؛ همکاری سمن‌ها می‌تواند در کاهش مشکلات استان مؤثر باشد.

وی با اشاره به یکی از مباحث مطرح شده در جلسه در خصوص برخی فعالیت‌های دکه‌ها در سطح شهرهای استان، خطاب به فرمانده انتظامی کردستان گفت: اگر این دکه‌ها واقعاً در بحث آسیب‌های اجتماعی تأثیرگذار هستند حتماً باید با آنها برخورد شود؛ در بحث قاچاق هم باید پیگیری‌ها لازم به صورت جدی‌تری دنبال شود.

مرادنیا به اهمیت موضوع آب و منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: تعدادی از فعالین در این بخش، ایثار و از خودگذشتگی نشان داده و واقعاً شهید شده‌اند؛ آنها بدون هیچ چشمداشتی در این راه قدم گذاشته‌اند و  کار آنها ارزشمند است و برای ما قابل احترام هستند و بنا دارم با فعالین این بخش حتماً نشستی داشته باشم.

وی به پیگیری‌های انجام شده در استان در بحث آب اشاره و خاطر نشان کرد: شنبه هفته آینده نشستی با حضور تعدادی از وزرا به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود و ما هم به همراه مدیران این حوزه در آن حضور پیدا خواهیم کرد و امیدواریم بعد از جلسه مذکور خبرهای خوبی برای مردم کردستان در بحث آب داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار