کد خبر: ۷۰۴۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 19 January 2019

بانک مرکزی گزارش آمار چک‌های مبادله‌ای کشور در آذر‌ماه 97 را منتشر کرد که طبق آن، برای چهارمین ماه متوالی، در میان همه استان‌های کشور تنها یک استان در نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای، وضعیتی بدتر از کردستان دارد؛ باید منتظر ماند و دید اقتصاددان دولت در استان این‌بار چه تحلیلی از موضوع در سیمای مرکز کردستان ارائه خواهد کرد!

به گزارش تابناک کردستان، اداره آمار اقتصادی مدیریت کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گزارش آذر‌ماه 97 درباره آمار چک‌های مبادله‌ای در کشور را منتشر کرد که بر اساس آن استان‌های کهگیلویه ‌و بویراحمد، کردستان، و چهارمحال‌ و بختیاری، به ترتیب و با آمار 16.7، 14.9 و 14.5درصد، بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای را در مقایسه با سایر استان‌های کشور دارند؛ میانگین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای در کل کشور هم 10.2درصد اعلام شده است.

در گزارش بانک مرکزی، علت برگشت خوردن 97.3درصد تعداد چک‌ها در کردستان کسری یا فقدان موجودی بوده و تنها 2.7درصد از کل تعداد چک‌های برگشتی در استان به دلایلی چون عدم تطابق امضا، نقص امضا، مغایرت تاریخ عددی و حروفی، مخدوش بودن امضا یا مندرجات چک، مغایرت مبلغ حروفی با عددی چک، مسدود بودن حساب مورد نظر و مسدود بودن چک با شماره سری و سریال مرتبط، برگشت خورده‌اند.

کارشناسان معتقدند وقتی رکود بر بازار حاکم باشد کسانی که کالاهای خود را از طریق صدور چک خریداری کرده‌اند توانایی فروش کالا و پاس کردن چک‌ها را ندارند و در نتیجه چک آنها برگشت می‌خورد بنابراین هر چه رکود بر بازار شدیدتر باشد تعداد چک‌‌های برگشتی به مبادله‌ای بیشتر است.

با این وصف، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان، چندی قبل با استفاده از تریبون یک طرفه‌ای که مطابق رویه‌ای ناصواب در سیمای مرکز کردستان برای وی فراهم شده بود به انتشار اخبار پیرامون آمار چک‌های برگشتی اشاره و به ارائه یک تحلیل با عرض پوزش غیرکارشناسی دست زد.

تابناک کردستان به عنوان تنها رسانه استان که در ماه‌های اخیر آمار رسمی اقتصادی و از آن جمله آمار چک‌های برگشتی را منتشر کرده، در هیچ‌کدام از تحلیل‌ها، برگشت خوردن چک‌ها را نشانه خوش‌حساب نبودن مشتریان بانک‌ها عنوان نکرده است، پس اشاره «فیروزی» به این موضوع به نوعی می‌تواند حاشیه‌سازی و فرافکنی باشد.

اما «فیروزی» در جایی دیگر می‌گوید «تعداد چک‌های برگشتی استان تحلیل دارد؛ بخشی از این چک‌ها مربوط به قلم‌خوردگی است؛ بخشی از این چک‌ها مربوط به آن است که وقتی چک به بانک رفته سامانه‌ای که در بانک مرکزی است آن لحظه پولی در حساب نبوده و بلافاصله ثبت شده است».

جناب معاون لازم است بداند در آمار شهریورماه امسال 97.1، مهرماه 94.8، آبان‌ماه 96.3 و آذرماه 97.3درصد چک‌ها به دلیل «فقدان موجودی» برگشت خورده‌اند و طبق آمار بانک مرکزی تعداد چک‌هایی که به دلیل «قلم‌خوردگی» برگشت خورده‌اند آنقدر اندک است که آمار جداگانه آن حتی اعلام هم نشده است؛ ایضاً جناب «فیروزی» باید بداند آن سامانه بانک مرکزی برای دیگر استان‌های کشور هم فعال است، نیست؟ بنابراین باید پذیرفت که سهم تقصیر! این سامانه در ثبت آمار چک‌های برگشتی برای همه استان‌ها تقریباً برابر است.

بلی؛ به دلیل همین تحلیل‌های سطحی جناب معاون است که مجبوریم برای چندمین بار سؤال کنیم زمانی که او به سمت معاون اقتصادی منصوب شد آیا مدرک تحصیلی‌اش مرتبط با این شغل بود یا خیر؟ اصلاً مدرک تحصیلی وی در آن زمان چه بود؟

«فیروزی» راه خودش را می‌رود و قادر به چاره‌اندیشی برای برون‌رفت کردستان از این وضعیت نیست و در عین حال به دلایل نامعلوم (البته برای ما معلوم است) حاضر به اعتراف به ناتوانی خود و کناره‌گیری از این سمت هم نیست!

می‌ماند مردم و انتظارات‌شان از نمایندگان‌شان در مجلس؛ خوشبختانه نیازی به طرح پرسش از نمایندگان محترم نیست چون جواب آنها به مانند فقره‌های مشابه مشخص است؛ مدتی هست که آقایان نماینده در پاسخ به مطالبه برای انجام وظایف نظارتی، یک پاسخ مشخص دارند: «اگر کسی سند دارد ارائه کند تا ما پیگیری کنیم».

اشتراک گذاری
آخرین اخبار