چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز 97 منتشر شد
نگاهی به ارقام منتشره گزارش مرکز آمار در چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار پاییز 97، با فاصله اطمینان 95 درصد، نشان می‌دهد که نرخ بیکاری کردستان در پاییز 97 نسبت به پاییز 96 بین 0.4 تا 4.5 درصد افزایش یافته در حالی که میانگین نرخ بیکاری کشور در پاییز 97 نسبت به سال قبل تقریباً ثابت مانده است.
کد خبر: ۷۰۰۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 07 January 2019

به گزارش تابناک کردستان، مرکز آمار ایران به عنوان تنها مرجع رسمی اعلام آمار در کشور، اواخر هفته گذشته، چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز 97 را منتشر کرد.

قبل از بررسی گزارش، یادآوری می‌شود که از نظر روش‌شناسی آماری، فاصله اطمینان به این معناست که اگر از جامعه آمارگیری چندین نمونه با روش نمونه‌گیری یکسان استخراج شود و بر اساس هر کدام از این نمونه‌ها یک فاصله اطمینان برای مقدار واقعی نرخ بیکاری جامعه محاسبه شود، انتظار داریم 95 درصد از این فواصل اطمینان، مقدار واقعی نرخ بیکاری را شامل شود.

اما نگاهی به گزارش اجمالی یادشده نشان می‌دهد که نرخ بیکاری کشور نسبت به سال گذشته تقریباً بدون تغییر مانده است؛ نرخ بیکاری کل کشور در پاییز سال گذشته 11.7 درصد بوده و در پاییز 97 در فاصله اطمینان 95 درصد بین 11.3 تا 12.1 درصد برآورد شده است.

در گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری کردستان در پاییز 96، 12 درصد اعلام شده و نرخ بیکاری استان در پاییز 97 با فاصله اطمینان 95 درصد بین 12.4 تا 16.5 درصد اعلام شده است؛ یعنی نرخ بیکاری کردستان در پاییز 97 نسبت به پاییز 96 بین 0.4 تا 4.5 درصد افزایش داشته است.

نگاهی به جایگاه کردستان در میان استان‌های کشور در نرخ بیکاری دو مقطع زمانی پاییز 97 و 96 هم گویای این واقعیت است که در پاییز سال گذشته، 7 استان وضعیتی بدتر از کردستان داشتند و امسال، 5 استان وضعیت‌شان بدتر از کردستان است.

نتیجه یک سال زحمت مدیران اجرایی ناکارآمد و نمایندگان بی‌خبر، این گزارش و گزارش‌هایی از این دست است که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر منتشر کرده‌ایم!

تکلیف مدیران اجرایی کردستان مشخص است! بجز شخص استاندار که تغییر کرده، تقریباً تمام مدیران ارشد استان، عوامل استاندار سابق هستند؛ همان استانداری که با هم‌فکری این عوامل، نرخ بیکاری زنان شهری 15 تا 24 ساله در استان را در آخرین تابستان خدمت‌! مشترک‌شان (تابستان 96) به 78.6 درصد (بالاترین نرخ بیکاری زنان نقاط شهری در میان استان‌های کشور) رساندند.

اما با همه این اوصاف، نباید از نقش نمایندگان مردم کردستان در مجلس، در رقم خوردن وضعیت فعلی استان غافل شد؛ نمایندگانی که به جای استفاده از ابزارهای نظارتی در اختیار برای اصلاح وضع موجود استان، در مواردی به مصاحبه‌های توخالی با رسانه‌ها و نطق‌های فاقد ضمانت اجرایی در صحن مجلس بسنده کرده‌اند؛ به گمان نگارنده، اگر حالا کسی هم با آقایان تماس گرفته و در مورد گزارش مورد اشاره در این مقال سؤال کند یا جواب می‌گیرد که «بنده از محتوای گزارش خبر ندارم» یا پاسخ می‌شنود «اگر سندی در این رابطه دارید ارائه کنید تا پیگیری کنم»!

مسئولیت نمایندگان مردم کردستان در مجلس، در رقم خوردن وضعیت فعلی در استان، اگر از مدیران اجرایی بیشتر نباشد، کمتر نیست! منکر هستند؟ بفرمایند برای نمونه و فقط برای نمونه، در چند ماه گذشته و با انتشار اخباری با این عناوین: «برای سومین ماه متوالی، کردستان در تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی، بدترین وضعیت را در میان استان‌های کشور دارد»؛ «کردستان در مؤلفه «اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات» بدترین وضعیت را در میان استان‌های کشور دارد»؛ «در مؤلفه «میزان شیوع رشوه در ادارات» تنها دو استان کشور وضعیتی بدتر از کردستان دارند»؛ «برای سومین ماه متوالی، تنها یک استان کشور در نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای، وضعیتی بدتر از کردستان دارد» و «بازرسی استانداری، برخی تخلفات در استخدام‌های جدید دانشگاه علوم پزشکی کردستان را «محرز» اعلام کرد»؛ کدام  وزیر را استیضاح کردند؟ اصلاً از کدام وزیر درباره این مسائل حتی طرح سؤال کردند؟ تحقیق و تفحص از کدام دستگاه اجرایی را پیگیری کردند؟

و سرانجام اینکه؛ نزدیک به یک هفته از انتشار آخرین گزارش درگاه ملی آمار درباره نرخ بیکاری فصلی گذشته است، با این حال، انگار نه انگار که «مردم محرم هستند» و مدیران ارشد اجرایی استان باید درباره آنچه به بار آورده‌اند برای آنها، حداقل توضیح بدهند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار