تکمیل و بهره برداری از تونل کبیرکوه(بزرگترین طرح تونلی غرب کشور ) در 170 کیلومتری جنوب ایلام بعد از گذشت هشت سال از آغاز عملیات اجرایی، به اندازه تخصیص و جذب سه هزار میلیارد ریال اعتبار تا اجرای کامل و بهره برداری فاصله دارد، فاصله ای که به سختی در استان طی می شود.
کد خبر: ۶۹۰۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳ 15 December 2018

به گزارش تابناک ایلام؛ اجرای تونل کبیرکوه که از آن به عنوان طولانی ترین تونل غرب کشور نام برده می شود، سال 1389 با حضور وزیر وقت راه و ترابری آغاز شد و اکنون بعد از هشت سال اجرا و حدود 150 میلیارد تومان هزینه، پیشرفت فیزیکی آن کمتر از 70 درصد عنوان می شود.

این تونل حدود پنج کیلومتری، قرار است با گذر از دل سخت و دشوار دینار کوه و کبیرکوه، تسهیل گر ارتباط جنوب و شمال ایلام در قالب راه سوم یا میانه شود، راهی که از کارکردهای راهبردی برجسته درون استانی و فرا استانی برخوردار است.

راه میانه به موازات رشته کوه کبیرکوه با گذر و اتصال ایلام از مسیر ملکشاهی - دره شهر - آبدانان به دهلران و موسیان به جنوبی ترین نقطه استان منتهی شده و موجب بهبود ارتباط این شهرستان ها در محدوده استانی ایلام می شود.

بهره برداری از تونل کبیرکوه و راه میانه فراتر از کارکردهای درون استانی، ارتباط جاده ای جدید و مناسبی بین استان های کرمانشاه، لرستان و خوزستان و نیز مرز عراق در طرفین ایلام برقرار می کند که به عنوان بخشی از کریدور ارتباطی مرکز و شمال غربی به جنوب کشور حائز اهمیت است.

همه این موارد مهم نتوانسته زمان اجرای این طرح را کمتر کند و تونل کبیرکوه بعد از گذشت هشت سال از آغاز اجرا هنوز در کمرکش راه قرار دارد و این روند با امیدواری مردمی که چشم به راه اندازی این تونل دوخته اند، ناهمخوان است.

اعتبار ناکافی و توپو گرافی خشن کوهستانی به عنوان علت تاخیر احداث و کندی اجرای تونل کبیرکوه در جنوب استان ایلام عنوان می شود. دیگر آنکه عمده اعتبار تخصیصی و پیشرفت این طرح که در دولت دهم کلنگ زنی شده در دولت های یازدهم و دوازدهم محقق شده است.

طول تونل اصلی کبیرکوه بین شهرستان های دره شهر و آبدانان چهار هزار و 700 متر است که تاکنون از سمت آبدانان سه هزار و 250 متر آن حفاری شده است.
عملیات حفاری از سمت شهرستان دره شهر نیز شامل هشت تونل کوچک به طول یک هزار و 600 متر بوده که تاکنون یک هزار و 350 متر آن حفر شده است.

پیشرفت 67 درصدی تونل کبیرکوه

فرماندار دره شهر  از تونل کبیرکوه به عنوان یکی از مهم ترین طرح های منطقه نام برد و اظهار داشت: اجرای این طرح به عنوان بزرگترین طرح تونلی غرب کشور تاکنون 67 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

علی اکبر شفیع زاده افزود: طرح تونل کبیرکوه شامل 6 تونل کوچک و سه زیرطاقی به مجموع طول یک هزار و 600 متر تونل فرعی و چهار هزار و 700 متر تونل اصلی است که در آینده استان را به بندرهای جنوبی کشور متصل و به روان سازی ترافیک در ایام اربعین هم کمک می کند.

حفاری تونل امسال به پایان می رسد

مدیر کل راه و شهرسازی ایلام نیز اظهار داشت: تاکنون برای اجرای تونل کبیرکوه به عنوان یکی از طرح های ملی استان ایلام، 150 میلیارد تومان هزینه شده است.

علی اصغر کاظمی با بیان اینکه حفاری تونل امسال به پایان می رسد، تصریح کرد: این طرح برای تکمیل شدن نیازمند 300 میلیارد تومان اعتبار دیگر است.

وی با اشاره به تلاش و پیگیری جدی برای تامین اعتبار مورد نیاز این تونل، ابراز امیدواری کرد که این پروژه که از حیث اجتماعی دارای اهمیت و کارکردهای موثر است، با تخصیص مناسب و اعتبار لازم در دولت دوازدهم افتتاح شود./ح

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار