دولت برای مردم شفاف‌سازی کند
وزیر صنعت، معدن و تجارت تیرماه 97، کلنگ احداث چند طرح در راستای ایجاد زنجیره فولاد کردستان را به زمین زد؛ اما چند روز بعد، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت «این گونه طرح‌ها را تایید نمی‌کنم و به آن مجوز نخواهم داد»؛ حالا و با گذشت چند ماه هنوز روشن نیست، نظر «کلانتری» تغییر کرده یا بر عدم صدور مجوز اصرار دارد.
کد خبر: ۶۸۵۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 01 December 2018

به گزارش تابناک کردستان، وزیر صنعت، معدن و تجارت، پنجشنبه، 28 تیرماه 97 در سفر به کردستان، کلنگ‌ احداث واحد گندله‌‌سازی یک میلیون تنی بیجار و نیز واحد تولید آهن اسفنجی ۸۰۰ هزار تنی قروه را در این دو شهرستان به زمین زد.

یکشنبه، 14 مردادماه 97، یعنی 17 روز پس از این کلنگ‌زنی، عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات از ممنوع شدن احداث صنایع فولاد و پتروشیمی در داخل کشور خبر داد و گفت: «اخیراً آقای شریعتمداری [وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت] می‌خواستند کلنگ دو کارخانه فولاد قروه و بیجار را بزند که به وی گفتم هر دو از شهرستان‌های کم‌آب کشور هستند چرا با این شرایط کارخانه فولاد احداث می‌کنید؟ همچنین به وی گفتم به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این گونه طرح‌ها را تأیید نمی‌کنم و به آن مجوز نخواهم داد».

تصمیم نهایی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره صدور مجوز دو کارخانه فولاد در بیجار و قروه چیست؟/آیا معاونت محیط انسانی سازمان محیط زیست احداث کارخانه فولاد و پتروشیمی در کردستان را از شمول دستور «کلانتری» مستثنی کرده است؟/نیاز آبی سالانه دو کارخانه فولاد در بیجار و قروه چقدر است و دقیقاً از کدام منبع تأمین می‌شود؟

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ظاهراً به معاونت محیط زیست انسانی سازمان هم دستور داده که از ابتدای امسال برای هیچ کارخانه فولاد و پتروشیمی در داخل سرزمین موافقت صادر نشود؛ احداث این دو صنعت از این پس فقط به شرط احداث در سواحل کشور مجاز خواهد بود.

با وجود اعلام مخالفت صریح رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با صدور مجوز دو کارخانه فولاد قروه و بیجار، تاکنون هیچ‌یک از مسئولان ارشد استان، حداقل در جلسات عمومی به موضوع اشاره‌ای نکرده و درباره آن توضیحی نداده‌اند! «شریعتمداری» هم در روز کلنگ‌زنی واحد گندله‌سازی یک میلیون تنی شهرستان بیجار تنها به موافقت وزارت نیرو با طرح اشاره کرده و به نظر سازمان محیط زیست در این خصوص اشاره‌ای نکرده بود.

حالا چند سؤال مطرح است؛ الف) آیا نظر عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مخالفت با صدور مجوز دو کارخانه فولاد قروه و بیجار تغییر کرده است و در صورت مثبت بودن پاسخ، چطور این اتفاق افتاده است و اگر پاسخ منفی است تکلیف چیست؟ ب) وقتی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به دکتر تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان دستور داده که از ابتدای امسال برای هیچ کارخانه فولاد و پتروشیمی در داخل سرزمین موافقت صادر نشود، کلنگ‌زنی انجام شده در قروه و بیجار با کدام مجوز زیست محیطی انجام شده است؟ ج) با توجه به اینکه یک کارخانه یک میلیون تنی فولاد، سالانه حداقل به ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعب یا در هر ثانیه ۵۰۰ تا ۶۰۰ لیتر آب نیاز دارد، اولاً آب مورد نیاز کارخانه‌های فولاد قروه و بیجار چقدر است و ثانیاً این نیاز آبی دقیقاً از کدام منبع در استان تأمین می‌شود؟

در حالی که هنوز این سؤالات برای افکار عمومی بی‌پاسخ مانده و نگرانی‌هایی را هم برای مردم شهرستان‌های بیجار و قروه ایجاد کرده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اواخر آبان‌ماه در سفر به بیجار و در کارگروه رفع موانع تولید از راه‌اندازی طرح دوم پتروشیمی کردستان در بیجار خبر داده و گفته کارهای اداری آن انجام شده و صدور مجوز‌های وزارت نفت و بانک ملت و صندوق توسعه ملی هم به خوبی پیش رفته است! «حسین فیروزی» در این جلسه، به دریافت یا عدم دریافت مجوز محیط زیست برای این طرح، با وجود دستور «کلانتری» مبنی بر ممنوعیت احداث صنایع فولاد و پتروشیمی در مناطق غیرساحلی، هیچ اشاره‌ای نکرده است.

ناگفته نماند در جلسه یادشده، مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان هم حضور داشته ولی چنانکه از خبر منتشره در سایت این اداره کل استنباط می‌شود، او هم درباره موضوع ممنوع شدن احداث صنایع فولاد و پتروشیمی در داخل کشور، اظهار نظری نکرده و تنها به برخی کلی‌گویی‌ها بسنده کرده است!

الغرض؛ اگرچه راه‌اندازی زنجیره فولاد در قروه و بیجار فعلاً در حد یک کلنگ‌زنی است اما همین هم مایه امیدواری مردم به آینده و ایجاد واحدهای تولیدی وعده داده شده است و ضرورت دارد ابهامات درباره موضوع برطرف شده و واقعیت‌ها به صورت شفاف به اطلاع افکار عمومی برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار