برخی نمایندگان به فکر دور زدن قانونی هستند که هنوز اجرا نشده است
قانون اصلاح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان ششم شهریورماه در مجلس شورای اسلامی تصویب، در ۲۱ شهریورماه به تأیید شورای نگهبان رسید و شنبه ۲۴ شهریورماه، رئیس مجلس این قانون را برای اجرا به رئیس جمهور ابلاغ کرد، اما انگار حالا برخی نمایندگان به فکر دور زدن قانونی هستند که هنوز اجرا نشده است!
کد خبر: ۶۶۹۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 17 October 2018

به گزارش تابناک کردستان، در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری، «قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» را روز سه‌شنبه 27 شهریور، جهت اجرا به سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.

اما این قانون از لحظه مطرح شدن تا زمانی که ابلاغ شد و حتی پس از آن، حاشیه‌های بسیاری به همراه داشت، به گونه‌ای که برخی مدیران ادارات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی جلوی بنیاد شهید برای بالا بردن درصد جانبازی خود صف کشیدند و کار به جایی رسید که رئیس جمهور به رئیس سازمان دستور داد تا اطلاع بعدی، از پذیرش کسانی که برای تغییر درصد جانبازی مراجعه می‌کنند، خودداری کنند.

و اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و افراد دیگری نیز از جاهای دیگر، عرصه را برای طراحان قانون منع بکارگیری بازنشستگان تنگ کرده‌اند؛ از جمله پرحاشیه‌ترین‌های این داستان، ماجرای بازنشسته بودن شهردار تهران است. گویا عده‌ای به عناوین گوناگون می‌خواهند قانون را دور بزنند و هر طور شده، کاری کنند که افشانی، شهردار بماند!

در این باره باید گفت، تاکنون دوستداران شهردار تهران و برخی اعضای شورای شهر تهران، با روش‌های گوناگون، راهکارهای مختلفی برای دور زدن قانون از جمله جلسه با نمایندگان تهران تا درخواست استفساریه از مجلس را نیز امتحان کرده‌اند؛ اما پاسخ قاطع رئیس دیوان محاسبات کل کشور و اظهارنظرهای رئیس مجلس و برخی اعضای هیئت رئیسه، آب پاکی را روی دست این افراد ریخته است و ناگزیر شهردار تهران باید از قانون پیروی کند.

با این حال، گویا طرفداران شهردار بیکار ننشسته‌اند و اخبار رسیده حکایت از آن دارد که این افراد توانسته‌اند، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را قانع کنند تا برای توقف این قانون، قانون جدیدی وضع کنند و حتی برخی از نمایندگان مجلس می‌خواهند طرح دوفوریتی با نام اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کنند.

در همین زمینه، عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: طرح اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان به صورت دوفوریتی در مجلس در حال تهیه است و بعید می‌دانم این طرح در مجلس سه فوریتی مطرح شود.

روز سه شنبه، محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با ایرنا درباره اظهارات امروز محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، مبنی بر مطرح شدن طرح اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان به صورت سه فوریتی در مجلس گفت: بعید می‌دانم این طرح به صورت سه فوریتی در مجلس مطرح شود، زیرا حتی برای دوفوریتی مطرح شدن آن نیز به دوسوم آرای نمایندگان نیاز است.

وی افزود: زمینه مطرح شدن این طرح به صورت سه فوریتی وجود ندارد و بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد. بر اساس نشست مشترک نمایندگان تهران با اعضای شورای شهر تهران، کمیته‌ای تشکیل شد که در حال تهیه طرح دو فوریتی اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان است.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: بر اساس این طرح بناست که مشکل افراد بازنشسته باتجربه از جمله قضات دیوان عالی کشور، وزارت اطلاعات، شهرداران کلان شهرها حل شود تا مشکل بکارگیری آنان در دستگاه‌ها نیز مرتفع گردد.

خلاصه آنکه آنچه از رفتار این نمایندگان برمی‌آید، این است که سرانجام اعضای شورای شهر و دوستداران شهردار تهران توانسته‌اند، برخی نمایندگان مجلس را قانع کنند تا قانونی را که هنوز به مرحله اجرا نرسیده و در مهلت تعیین شده است، تغییر دهند؛ هرچند بنا به سخنان عضو هیئت رئیسه مجلس، بعید است این طرح تا زمان اجرای کامل قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس به نتیجه برسد، صرف انجام این کار ـ به عقیده بسیاری از کارشناسان ـ نوعی دهن کجی به رأی نمایندگان ملت و طراحان این طرح است!

گفتنی است، قرار بود با اجرا شدن این قانون، زمینه برای مدیریت افراد جوان در کشور فراهم شود. در زمان بررسی این قانون در مجلس، اصرار نمایندگان بر اینکه نباید هیچ استثنایی در اجرای آن گنجانده شود، ملاک عمل قرار گرفته بود؛ اما اکنون با زمینه‌چینی‌هایی که شده و با افزودن موارد استثنای دیگر، از جمله قضات باتجربه دیوان عالی کشور و برخی کارکنان وزارت اطلاعات، سعی در توجیه خواسته‌های خود دارند.

در پایان باید گفت، به نظر می‌رسد، تصویب چنین درخواستی در مجلس، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مجلس دهم را ـ که حتی می‌توان گفت، تنها قانون کاربردی مهم در سال های اخیر بوده ـ ضایع کند!

تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار