موضع‌گیری بسیار تند نماینده مریوان و سروآباد علیه محیط زیست کردستان
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس با اشاره به مسائل و مشکلات محیط زیست در شهرستان مریوان ضمن انتقاد شدید از عملکرد مدیرکل محیط زیست کردستان، تعبیر «محیط ایست» را برای «محیط زیست» کردستان بکار برد و گفت: برای مدیرکل محیط زیست استان کردستان و حتی مدیران محیط زیست کشور متأسفم.
کد خبر: ۶۶۳۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸ 03 October 2018

به گزارش تابناک کردستان، منصور مرادی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی که با حضور رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در استانداری کردستان برگزار شد با اشاره به ظرفیت‌های کردستان در حوزه کشاورزی اظهار کرد: با وجود همه استعدادهایی که در حوزه آب و خاک در کردستان وجود دارد متأسفانه محصولات کشاورزی استان به دلیل فقدان صنایع تبدیلی، خام‌فروشی می‌شود.

وی گفت: 80 درصد توت فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود و ما در تولید این محصول مقام اول کشور را داریم با این حال صنایع تبدیلی برای توت‌فرنگی در کردستان وجود ندارد.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل حال حاضر استان در حوزه کشاورزی، مسئله تخصیص آب است تصریح کرد: سه سال است که مسئولان وزارت نیرو را برای حل مشکل به استان دعوت می‌کنیم ولی تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است و دلیل امر هم دیدگاهی است که مدیران ملی به این استان دارند.

وی گفت: روستاهایی در استان کردستان وجود دارد که در جوار سد قرار دارند ولی برای آبرسانی به آنها از تانکر استفاده می‌شودکه این امر مایه تأسف است.

مرادی به موضوع دریاچه زریبار مریوان اشاره کرد و افزود: یک‌سال است پیگیر حضور کلانتری در مریوان هستم تا برای نجات این دریاچه چاره‌اندیشی اساسی شود، متأسفانه چند روز قبل سفر انجام شده و در کمال تعجب، خبر سفر، توسط شهروندان به اطلاع بنده رسیده است!

وی با بیان اینکه معاون رئیس جمهور بدون انجام حتی یک هماهنگی با نماینده مردم به مریوان سفر کرده خاطر نشان کرد: اگر این سفر به خاطر دریاچه زریبار و مردم مریوان انجام شده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست حتماً باید مطلع باشند که آن مردم نماینده‌ای هم در مجلس دارند که متولی پیگیری مسائل است اما در این حال وی بدون هیچ هماهنگی به آنجا سفر کرده است و حالا سؤال این است که با چنین رویکردی انتظار دارند مشکل دریاچه زریبار حل شود؟

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی با بکار بردن تعبیر «محیط ایست» برای «محیط زیست» کردستان گفت: برای مدیرکل محیط زیست استان کردستان و حتی مدیران محیط زیست کشور متأسفم.

وی افزود: با شرایط سختی که ما در منطقه داریم بعد از سه سال جذب اعتبارات و سه سال پیگیری برای احداث جاده دسترسی برای حل مشکلات مردم محروم حوزه انتخابیه با شکایت محیط زیست پیمانکار یک پروژه دستگیر شده است؛ کجای ایران چنین وضعیتی حاکم است؟ آیا منطقی است انتظار داشته باشیم در مناطق محروم مریوان برای مثال سنگ‌شکن‌ها استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنند؟ آیا در خود تهران هم چنین انتظاری وجود دارد؟

مرادی به آتش‌سوزی‌ها در مریوان و جان‌باختن چهار نفر در آتش‌سوزی‌های اخیر اشاره و اظهار کرد: حداقل امکانات اطفای حریق هم در مریوان وجود ندارد؛ از طرفی جنگل‌ها آتش می‌گیرند و به فکر چاره‌اندیشی نیستند ولی از آن طرف اگر قرار باشد چند کیلومتر جاده دسترسی برای رفع مشکل مردم احداث شود به بهانه وجود پوشش گیاهی اجازه کار نمی‌دهند؛ زنان منطقه هورامان گاهی به دلیل نبود جاده در شرایط سخت زایمان می‌کنند.

وی گفت: مناطق سرشیو و کوماسی مریوان بهترین پتانسیل را برای دامداری دارند ولی باید پرسید که دولت آنجا چه مقدار سرمایه‌گذاری انجام داده است؟

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: چندین سال است در مریوان مشکل پسماند وجود دارد و شرایط توپوگرافی منطقه به گونه‌ای است که امکان دپوی زباله وجود ندارد و این شرایط ایجاب می‌کند که حتماً کارخانه بازیافت در مریوان راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به مکان‌نمایی جدید انجام شده برای دپوی زباله مریوان اظهار کرد: به این دلیل که آن منطقه یک منطقه گردشگری است به عنوان نماینده مردم با دپوی زباله در آن مکان مخالف هستم.

مرادی به درآمد مرز باشماق مریوان اشاره کرد و گفت: سالانه فقط چند میلیون دلار درآمد مرزی در مریوان وجود دارد و سؤال این است که چه مقدار از این درآمد برای خود مریوان هزینه می‌شود؟ نباید حداقل درصدی از این درآمد برای حل مشکل پسماند مریوان هزینه شود؟

وی با اشاره به اعلام آمار 16 درصدی بیکاری توسط استاندار کردستان افزود: اینها آمار رسمی است وگرنه آمار بیکاری در کردستان حداقل 48 درصد است.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهرستان مریوان 250 هزار نفر جمعیت دارد و در این شهرستان نه صنایع تبدیلی وجود دارد و نه کارخانه‌ای، حال در این شرایط چطور می‌توان گفت آمار بیکاری 16 درصد است؟

وی با اشاره به نارضایتی مردم از احداث پالایشگاه مریوان در کنار دریاچه زریبار گفت: پیشتر موضوع عدم احداث این پالایشگاه را از طریق محیط زیست پیگیری کردم، چند روز قبل هم بار دیگر موضوع را پیگیری کردم چون مجدداً بحث احداث مطرح شده است که بنده به عنوان نماینده مردم مریوان اعلام می‌کنم که مخالف احداث پالایشگاه در کنار دریاچه زریبار هستم.

مرادی با اشاره به وجود گیاهان دارویی در منطقه سرشیو مریوان افزود: با وجود ظرفیت بسیار خوب منطقه، متأسفانه هیچ سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به سه سال پیگیری برای احداث سد نی‌آباد خاطر نشان کرد: در سایر کشورها در مدت یک سال، هم مطالعه و هم کارهای برنامه‌ریزی احداث یک سد انجام و کار احداث آغاز می‌شود؛ بنده سه سال است پیگیر احداث سد نی‌آباد هستم و هنوز هیچ خبری نشده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بى نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
عروج ناگهانى از فرش تا عرش را جماعتى پشت پرده رقم مى زنند تا اوضاع همچنان امن و امان باشد و این عرشیان نباید به ولى نعمتان خود عتاب کنند، شرط ادب و وفادارى این نیست. کردستان و زروار و ..... چه مقوله اى هستند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار