مسئولان اقتصادی پاسخگو باشند
حکایت نرخ ارز در ماه‌ها و بویژه روزهای اخیر به نحوی بوده که قیمت‌ها طی یک یا چند روز چندین هزار تومان افزایش پیدا کرده و با توقف چند روزه، نرخ‌ها ثابت مانده و یا اندک کاهشی در حد چند صد تومان دارد، اما پس از چند روز دوباره به بهانه‌ای، بازار توسط افرادی که معلوم نیست چه قدرتی در تعیین شاخص‌ها و قیمت‌ها در اقتصاد دارند، به یکباره با افزایش وحشتناکی مواجه می‌شود، روندی که هیچکس هم برای آن پاسخ و ادله‌ای ارائه نمی‌کند.
کد خبر: ۶۶۰۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳ 27 September 2018

به گزارش تابناک کردستان، مردم تقریباً از مسئولان متولی ارز و اقتصاد در کشور ناامید شده‌اند و در برخی مواقع بی‌محابا در سناریوی خرید ارز، خودرو، کالا و ... که تنها توسط عده‌ای دلال طرح‌ریزی شده قرار می‌گیرند و دست به خریدهای جنون آمیزی می‌زنند که هیچ منطق اقتصادی پشت آن قرار ندارد. همین عطش خرید با تحت تاثیر قرار دادن رابطه بین عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود و طبعاً مسئولانی که پیش از این نتوانسته‌اند وضعیت را کنترل کنند، در چنین اوضاعی هیچ کاری از دست‌شان بر نمی‌آید.

روز و روزهای گذشته بود که در پی روند صعودی نرخ ارز و گذر آن از مرز ۱۸ هزار تومان، برخی این افزایش را فقط به دلیل نبود ثبات در قوانین و تصمیمات که موجب متشنج شدن افکار عمومی و کشاندن آنها به سمت بازار غیرمولد شده و بازار را ملتهب کرده است، خواندند و تاکید کردند که باید در شرایط بحرانی با همکاری هم از افزایش نرخ‌ها جلوگیری کنیم.

دقیقاً می‌توان این نکته را مورد اشاره قرار داد که اکنون بخش پایین دستی جامعه دیگر هیچ توانی برای خرید چه در بازار ارز، چه در بازار خودرو و چه در بازارهای دیگر کالایی ندارد و این قشر متوسط به بالا و مرفه جامعه هستند که با خریدهای آنچنانی بازار و قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند چرا که عطش خرید باعث کاهش عرضه می‌شود و در نتیجه قیمت‌ها بالا و بالاتر می‌رود.

حالا که مردم در بسیاری از محافل می‌گویند متولیان و مسئولان امر نتوانسته‌اند بازار و شرایط آن را تحت کنترل در بیاورند و آن را به سمت عادی شدن پیش ببرند، این مردم هستند که باید عزم جدی نشان دهند و خود دست به عادی سازی شرایط بزنند؛ چون اگر این وضعیت ادامه پیدا کنند، قشر ضعیف جامعه نابود خواهد شد، قشر متوسط توان خود را از دست خواهد داد و هرچه بیشتر به سمت فقر خواهد رفت و تنها قشر مرفه جامعه هستند که فاصله خود را هر روز با دهک‌های پایین‌تر از خود افزایش می‌دهند.

اکنون علی‌رغم اعلام برخی آمارهای رسمی توسط نهادهای دولتی اما مسئله تورم و افزایش قیمت‌ها به اندازه کافی مشهود است. افزایش قیمت‌ها تقریبا اندکی بعد از صعود قیمت دلار در بازار آغاز شد. این تورم ابتدا در بازار کالاهای سرمایه‌ای مانند مسکن، سکه و طلا آغاز شد و در ادامه بازار خودرو را هم تحت تاثیر قرار داد. در آخرین مرحله از این افزایش قیمت‌ها، بازار کالاهای مصرفی هم دستخوش تغییراتی اساسی شد و افزایش قیمت‌ها به مغازه‌های خرد هم رسید.

نرخ دلار که در این هفته عمدتاً صعودی بود، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد طی روزهای گذشته پس از گذشت مجمع عمومی سازمان ملل به روند صعودی خود ادامه داد و بازار ارز را بار دیگر دگرگون کرد. اما در حقیقت اتفاقات مربوط به مجمع عمومی سازمان ملل نه تنها چیز تازه‌ای نبود، بلکه تکرار همان تهدیدات قبلی از سوی آمریکا و رئیس جمهور این کشور علیه کشورمان بود با یک تفاوت که این‌بار، ایران هم پاسخ مستدل و محکمی به این موضوعات آن‌هم در جمع کشورهای مختلف عضو سازمان ملل داد.

ایران در این مجمع عمومی توانست با اروپایی‌ها، روسیه و چین به یک مکانیزم مالی برای مقابله با تحریم‌های آمریکایی برسد و قرار است از ابتدای ماه نوامبر (10 آبان ماه) آن را اجرایی کند، همچنین رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به نیویورک با مقامات کشورهای مختلف دیدار و رایزنی کردند که فصل مشترک تمامی این دیدارها حمایت از برجام و ابراز نگرانی از رویکرد آمریکایی‌ها در قبال خروج از این قرارداد بین‌المللی بود.

بنابراین مجمع عمومی سازمان ملل نه تنها حاوی نکته منفی جدیدی علیه کشورمان نبود، بلکه دستاوردهای خوبی داشت که با اطلاع رسانی یکسان و هماهنگ رسانه‌های داخلی می‌توانست منجر به ایجاد آرامش بیشتر در بازار و حرکت قیمت‌ها به سمت کاهش و عقلانی شدن بشود؛ اما نه تنها مسیر قیمتی اینگونه تعریف نشد، بلکه گویا بازار به هر بهانه‌ای این روزها میل به افزایش دارد، حالا چه می‌خواهد موضوع به نفع کشور باشد، چه علیه آن.

می‌توان اینگونه نتیجه گیری کرد که اکنون اقتصاد کشور به یک قمارخانه از سوی عده‌ای دلال تبدیل شده است که به راحتی کار را از دست مسئولان در آورده‌اند و در این شرایط نهادهای متولی هم انگار بی‌توجه به این مسئله همچنان دنبال سیاستگذاری و طرح‌ریزی برنامه‌های جدید هستند، موضوعی که خود دلیل بزرگی بر آشفتگی وضعیت اقتصادی است و هر روز باعث افزایش قیمت‌ها در این سرای بی سامان اقتصادی می‌شود.

در حقیقت تیم اقتصادی دولت نشان داده که فقط مرد روزهای آرام است و هیچ طرح، برنامه و پلنی برای روزهای سخت ندارد، موضوعی که متاسفانه رئیس جمهور هم به آن توجهی نداشته و طی ماه‌های اخیر علیرغم اعطای مسئولیت‌های فراوان برای رفع این مشکلات از سوی حاکمیت، نتوانسته است برنامه‌ریزی جدی و کاربردی را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور و مردم داشته باشد.

وقت آن است که تفکر حاکم و چهره‌های حاضر در تیم اقتصادی دولت جای خود را به فکرهای جدید و افرادی بدهند که مرد روزهای جنگ اقتصادی هستند و می‌توانند در شرایط بحرانی نیز وضعیت را اداره کنند. اینکه قیمت ارز اکنون نسبت به ابتدای سال 5 برابر شده است با هیچ منطق ریاضی و اقتصادی سازگار نیست و افرادی که باعث این شرایط شده‌اند علاوه بر اینکه باید پاسخگوی ایجاد چنین شرایطی باشند، باید هرچه زودتر جای خود را به کسانی بدهند که می‌توانند اقتصاد را نجات بدهند.

هرچه زودتر بساط قماربازان در عرصه اقتصاد کشور و دلالان سودجو باید برچیده شود، ایستادن سفت و سخت در مقابل زیاده خواهی‌ها، معرفی بی قید و شرط افراد سودجو و برخورد با آنان، دستگیری دانه درشت‌های اقتصادی و اخلال گرانی که با رانت‌های اطلاعاتی و مسئولیتی از جمله افراد تاثیرگذار در این شرایط هستند و تلاش برای افزایش ارزش پول ملی از موضوعاتی است که باید هرچه زودتر برای نجات اقتصاد کشور بکار گرفته شوند، هرچند همین الان هم خیلی دیر است، اما «جلوی ضرر را از هر جا بگیرید، منفعت است».

تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار