مرکز پژوهش‌ها: «أخذ رأی برای هر منطقه آزاد به صورت جداگانه صورت پذیرد»
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی با عنوان اظهارنظر کارشناسی درباره «لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی و دوازده منطقه ویژه اقتصادی» منتشر کرده و پیشنهاد داده «أخذ رأی برای هر منطقه به صورت جداگانه صورت پذیرد»؛ پیشنهادی جالب که در صورت پذیرش، یکی از نتایج آن مشخص شدن عیار نمایندگان کردستان است.
کد خبر: ۶۴۸۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱ 29 August 2018

به گزارش تابناک کردستان، مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی گزارشی با عنوان «لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی و دوازده منطقه ویژه اقتصادی» منتشر کرده است.

در بخشی از گزارش جدید مرکز پژوهش‌ها نقشه‌های مناطق آزاد پیشنهادی از جمله منطقه آزاد بانه مریوان و اشکالات عمده آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها، عیار نمایندگان کردستان در مجلس و فاتحه‌ای که برای منطقه آزاد بانه مریوان باید خواند!

پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها، عیار نمایندگان کردستان در مجلس و فاتحه‌ای که برای منطقه آزاد بانه مریوان باید خواند!

گزارش مذکور در بند مربوط به بررسی نقشه منطقه آزاد بانه مریوان به دو نکته مشخص اشاره کرده است:

1- نقشه محدوده منطقه آزاد بانه مریوان نسبت به نقشه پیوست لایحه با تغییراتی در راستای حذف اراضی دارای معارض همراه بوده، با این حال مشکل منفصل بودن این دو محدوده هنوز به قوت خود باقی است.

2- این منطقه با هدف بهره‌گیری از بازار اقلیم کردستان عراق و تقویت مبادلات تجاری و اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاران آن اقلیم برای ایجاد صنایع و کسب‌وکارها و ایجاد اشتغال در آن ناحیه از کشور مطرح شده است با این حال به نظر می‌رسد به دلیل محدودیت زمین بلامعارض در این منطقه مشکلاتی از این ناحیه ایجاد خواهد شد و همچنین منطقه آزاد بانه به دلیل الزام به فنس‌کشی کل منطقه احتمالاً تجارت در بازارچه‌ها، گذرها و معابر مرزی بانه و مریوان را دچار اختلال خواهد کرد. نکته بعدی این است که در ناحیه غرب کشور و برای تجارت با عراق، منطقه آزاد اروند، امکان این ظرفیت و پوشش اقلیم کردستان را نیز دارد و ایجاد و اداره منطقه آزاد در استان کردستان به دلیل کمبود اراضی بلامعارض و منفصله بودن دو منطقه بانه و مریوان با مشکلاتی مواجه خواهد بود.

اما نکته‌ای که در گزارش مرکز پژوهش‌ها بسیار جالب به نظر می‌رسد پیشنهادی است که در پایان گزارش آمده است و عیار نمایندگان استان‌های مختلفی که مناطق آزاد جدید قرار است در آنها ایجاد شود را مشخص می‌کند؛ از جمله عیار نمایندگان مردم کردستان در مجلس را. بخوانید.

«با توجه به تفاوت زیرساخت‌های هر منطقه آزاد و ویژه و تفاوت ماهوی بندها و تبصره‌های مصوبه کمیسیون اقتصادی، پیشنهاد می‌شود أخذ رأی برای هر بند و هر منطقه به صورت جداگانه صورت پذیرد».

حالا و از آنجا که ایجاد مناطق آزاد و ویژه جدید چه در قالب لایحه و چه در قالب طرح برخلاف قانون برنامه ششم توسعه بوده و جهت تصویب، نیازمند کسب دوسوم آرای نمایندگان است، در صورت پذیرش پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها و با توجه به میزان نفوذی که از نمایندگان مردم کردستان در مجلس سراغ داریم و با توجه به عملکرد چند سال اخیر آنها، آیا فاتحه ایجاد منطقه آزاد بانه مریوان را نباید خواند؟!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
گل آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
سلام وسپاس از اینکه خیلى دیر و وقتى که آب از آب گذشته، از خواب خوش غفلت بیدار مى شویم،
اما فاتحه این نمایندگان را بایدهنگامى مى خواندیم که اهل کویر و آن تحفه نطنز چهار سال بر مقدراتمان مسلط شدند و بانگى از این حضرات برنخاست. البته دلمان خوش است که در این قحط الرجالى،لنگه کفش کهنه دربیابان نعمت است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار