تلف شدن 4 هزار قطعه ماهی و سایر آبزیان بر اثر مسمومیت
بیش از 4 هزار قطعه ماهی از نوع زرد رودخانه‌ای و نیز لاک‌پشت، خرچنگ و سایر آبزیان کوچک در یکی از رودخانه‌های فصلی بیجار تلف شده‌اند که دامپزشکی شهرستان علت را، بر اساس تحقیقات اولیه، مسمومیت با یک نوع سم نباتی اعلام کرده و گویا مدیرکل محیط زیست کردستان هم به طور ویژه پیگیر دلایل وقوع این فاجعه است.
کد خبر: ۶۲۵۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ 01 July 2018

به گزارش تابناک کردستان، پنجشنبه هفته گذشته بیش از 4 هزار قطعه ماهی از نوع زرد رودخانه‌ای و نیز لاک‌پشت، خرچنگ و سایر آبزیان کوچک در رودخانه فصلی محدوده روستای آلاگز شهرستان بیجار تلف شده‌اند که دامپزشکی شهرستان علت را، بر اساس تحقیقات اولیه، مسمومیت با یک نوع سم نباتی اعلام کرده است.

درباره فاجعه روی داده اطلاعاتی اولیه در اختیار رسانه‌ها قرار داده شده و رئیس اداره محیط زیست و رئیس شبکه دامپزشکی بیجار در اظهاراتی تقریباً مشابه علت واقعه را مسمومیت آبزیان اعلام کرده‌اند، البته گویا مدیرکل محیط زیست کردستان به طور ویژه پیگیر دلایل وقوع این فاجعه زیست محیطی است هرچند ظاهراً تاکنون و با گذشت سه روز، در این باره اظهار نظری از وی حتی در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان دیده نمی‌شود!

هادی اسکندری، رئیس شبکه دامپزشکی بیجار در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک کردستان با اشاره به تلف شدن حدود 4 هزار قطعه ماهی و سایر آبزیان در رودخانه فصلی محدوده روستای آلاگز شهرستان بیجار اظهار کرد: زمان وقوع فاجعه زیست محیطی بیجار، روز پنجشنبه هفته گذشته و ماهی‌های تلف‌شده از نوع زرد رودخانه‌ای بوده است.

وی با اشاره به بازدید میدانی انجام شده از محل گفت: کالبدگشایی چندین قطعه از آبزیان تلف‌شده در محل وقوع حادثه انجام و هیچ گونه علائم ظاهری بیماری در آبزیان تلف‌شده مشاهده نشد. 

رئیس شبکه دامپزشکی بیجار تصریح کرد: با کالبدگشایی انجام شده، علائم مسمومیت با سم محرز و مشخص شد که از جمله این علائم رنگ‌پریدگی کبد و رنگ‌پریدگی گوشت ماهی‌های تلف شده بود.

وی گفت: تعدادی لاک‌پشت و خرچنگ هم در این حادثه تلف شده بودند که هیچ‌گونه علائمی از بیماری در میان این آبزیان تلف‌شده هم مشاهده نشد.

اسکندری افزود: بر اساس شواهد موجود، نتیجه تحقیقات اولیه آن است که متأسفانه نوعی سم نباتات، توسط عامل انسانی وارد آب غیرقابل شرب رودخانه فصلی شده که قوطی سم هم در محل پیدا شده است.

فاجعه زیست محیطی در روستای آلاگز بیجار + تصاویر

فاجعه زیست محیطی در روستای آلاگز بیجار + تصاویر

فاجعه زیست محیطی در روستای آلاگز بیجار + تصاویر

فاجعه زیست محیطی در روستای آلاگز بیجار + تصاویر

فاجعه زیست محیطی در روستای آلاگز بیجار + تصاویر

فاجعه زیست محیطی در روستای آلاگز بیجار + تصاویر

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
با توجه به پیدا شدن قوطی سم در محل حادثه به نظر میاد که این کار عمدی و با قصد و نیت قبلی بوده .
كامران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
تشکر از تابناک برای این گزارش اما کاش بیشتر دیده می شد تا افراد بیشتری ببینند. با توجه به اینکه با کشاورزان سر و کار دارم ذکر چند نکته ضروری است . متاسفانه افراد بسیاری در زمینه ی سم و کود های شیمیایی نباتی که در حوزه کشاورزی و باغبانی استفاده می شود هیچ گونه اطلاعاتی ندارند بارها دیده ام که مقدار مجاز مصرف را رعایت نمی کنند. از همه بدتر که به ایمنی خود بی توجه اند و حتی نوشنه های روی ظرف را نمی خوانند و به راحتی به سم دست می زنند و هوای سمپاشی را استنشاق می کنند، ظروف سم را داخل جوی آب می اندازند و هیچ اطلاعی از سمی که مصرف می کنند ندارند. این قضیه در مورد کود نیز صادق است و اگر به صورت کلان به قضیه نگاه کنیم با فاجعه روبرو هستیم. صحبت از یک اتفاق در آلوده شدن محیط نیست صحبت از هزاران آلودگی شیمیایی سموم و کودهای شیمیایی است که به صورت گسترده منابع غذایی و محیط زیست مان را آلوده میکند فقط به خاطر ناآگاهی مصرف کننده. نقش دستگاههای عریض و طویل جهاد کشاورزی و سایر حوزه های مربوطه چیست؟ هیچ...صادقانه می گویم بارها و بارها به چشم خود در مناطق مختلف کشور این موضوع را دیده ام. خواشمندم در این زمینه کاری بکنید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار