در هفته‌های گذشته موج اعتراضی جدیدی پیرامون چرایی افزایش و اعمال تسهیلات ویژه در قانون سهمیه ایثارگران از سوی برخی داوطلبان فاقد سهمیه مطرح شد که بعضاً با واکنش‌های مثبتی از سوی نمایندگان و مسئولان سازمان سنجش رو به رو شده بود؛ واکنش‌های مثبتی که البته گویا با مطالبه داوطلبان همچنان تفاوت دارد.
کد خبر: ۶۲۵۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۷ 30 June 2018

به گزارش تابناک کردستان، افزایش ظرفیت سهمیه داوطلبان خانواده ایثارگر و تسری سهمیه‌های ورود به دانشگاه در مقاطع و رشته‌های مختلف به خانواده جانبازان زیر ۲۵ درصد و نیز الزام سازمان سنجش به اعطای سهمیه مازاد خانواده شهدا به خانواده رزمندگان و جانبازان در حالی همچنان به قوت خود پابرجاست که سخن‌هایی در مورد اصلاح این رویه در مجلس به گوش می‌رسید.

پس از بروز اعتراضات گسترده در این زمینه که با تجمع دانشجویان فاقد سهمیه آزمون تخصص پزشکی و کارشناسی ارشد در برابر ساختمان مجلس و وزارت علوم برگزار شد، مسئولان سازمان سنجش با شانه خالی کردن از زیر بار انتقاد‌های شکل گرفته خود را مجری قانون معرفی کردند و تأکید کردند که هر قانون اصلاحی نیازمند مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی است.

با اینکه هزاران داوطب آزمون‌های دانشگاهی سال جاری و سال‌های آتی منتظر ورود موثر مجلس شورای اسلامی به این ماجرا و کاهش سهمیه‌ها با هدف رعایت عدالت آموزشی بودند، اکنون سخنانی از سوی رئیس سازمان سنجش بیان شده است که نشان می‌دهد این انتظار عملاً در آینده دور و نزدیک محقق نخواهد شد.

در همین رابطه دکتر خدایی، رئیس سازمان سنجش با تأکید بر موضوع به جریان افتادن دوباره قانون اصلاح سهمیه‌ها به رسانه‌ها گفت: در اصلاح قانون سهمیه‌ها، هدف ما کم کردن ظرفیت این داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌ها نیست، بلکه موضوع متعادل کردن و توزیع متناسب در دانشگاه‌ها مطرح است و این مشکل حتی در دانشگاه‌های پزشکی نیز وجود دارد، اما به هر حال با توجه به اینکه اعمال سهمیه‌ها یک قانون است، ما تا زمان اصلاح آن موظف به اجرا هستیم.

خدایی ضمن اعلام این مطلب از احتمال تشکیل جلسه بررسی اصلاح قانون سهمیه ایثارگران در کنکور توسط کمیسیون آموزش مجلس در هفته جاری خبر داد و افزود: خوشبختانه موافقت کلی برای اصلاح قانون سهمیه ایثارگران توسط نمایندگان مجلس وجود دارد، چرا که اصلاح این قانون از سوی دو سوم نمایندگان مورد پذیرش و موافقت قرار گرفته است، اما اختلافاتی در جزئیات این اصلاحیه وجود دارد که باید در این خصوص نیز توافق کلی به دست بیاید.

وی تصریح کرد: در مورد اصلاح قانون سهمیه ایثارگران در کنکور دو بحث وجود دارد؛ اول این که نمایندگان در مورد حد نصاب نمره و جامعه هدف اختلافاتی دارند و نکاتی نیز بنیاد شهید در خصوص جامعه هدف ایثارگران مطرح می‌کند و معتقد هستند این جامعه نباید تحت تاثیر مسائل مختلف قرار بگیرد و از نظر آنها فرزند شهید، جانباز با درصد بالا و فرزند آزادگان به دلیل اینکه در مباحث تحصیلی خود دچار صدمه شده‌اند، بنابراین نباید بر اثر تصمیم‌گیری‌ها و تغییرات ما دچار آسیب شوند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: بحث دیگری که در خصوص اصلاح سهمیه ایثارگران مطرح می‌شود، عدالت آموزش عالی است که بر اثر اعمال این قوانین، دانشجویان با اختلاف سطح علمی وارد دانشگاه‌ها می‌شوند و نوعی توزیع نامتوازن در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد، بطور کلی هر ایثارگر فارغ از اینکه از چنین جامعه‌ای باشد، می‌تواند در هر رشته‌ای از گروه ریاضی و فنی حتی در دوره روزانه پذیرفته شود، اما بحث ما این است که نباید این توزیع در برخی دانشگاه‌های خاص اتفاق بیفتد و ظرفیت سایر دانشگاه‌ها خالی بماند؛ چرا که اختلافات شدید علمی برای ورود به دانشگاه‌های خاص به نوعی سطح نامتوازن علمی ایجاد کرده و موجب اعتراض دانشگاه‌ها، اساتید و گروه‌های آموزشی می‌شود، از طرفی دیگر دانشجویانی با رتبه‌های برتر و تک رقمی در دانشگاه‌های مورد نظر خود پذیرفته نمی‌شوند.

وی گفت: تمامی تلاش ما این است که قانون سهمیه‌ها در مجلس شورای اسلامی اصلاح شود و حد نصاب لازم برای ورود به دانشگاه‌ها که با اجماع وزارت بهداشت، وزارت علوم و کارشناسان دانشگاهی به دست آمده است، مورد توجه مجلس قرار بگیرد.

خدایی افزود: کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی هفته گذشته نیز یکسری تغییراتی در قانون سهمیه ایثارگران ایجاد کرده و جمع‌بندی‌هایی در این زمینه انجام داده است، اما از اینکه این جمع‌بندی چه زمانی دقیقاً در صحن مطرح شود، مطلع نیستیم، اما در هر صورت ما امیدوار هستیم طی هفته‌های آینده این موضوع در مجلس تصمیم‌گیری شود تا بتوان در آزمون‌های امسال قانون‌های جدید را اعمال کرد.

بر اساس آنچه که رئیس سازمان سنجش به عنوان کارشناس و مجری قانون به آن اشاره کرده است، رویه در پیش گرفته شده با هدف کاهش ظرفیت‌ها صورت نخواهد گرفت و تنها توزیع این سهمیه‌ها اصلاح خواهد شد.

این اتفاق به معنای آن است که نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت علوم خواسته هزاران داوطلب را شنیده و آن را بر حق می‌دانند، اما بنا به هر دلیلی علاقه ندارند به صورت تمام و کمال آن مطالبه شفاف و روشن را به صورت صریح عملیاتی کنند.

تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار