دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در نامه‌ای به لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همان‌طور که به درستی اشاره کرده‌اید، مناطق آزاد اقتصادی در کشور دچار یک سقط جنین شده‌اند و در یک کلمه به مناطق قاچاق تبدیل شده‌اند.
کد خبر: ۵۸۷۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵ 08 April 2018

به گزارش تابناک کردستان، داوود گودرزی در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد در کشور اظهار کرد: لایحه افزایش مناطق آزاد برای چندمین بار در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است و خبرها حاکی از آن است که برخی نمایندگان با نگاه‌های بخشی و جزیره‌ای و احتمالاً بدون توجه به منافع ملی و کلان کشور به دنبال تصویب این لایحه هستند، درحالی‌که تجربه ناموفق و عبرت‌آموز مناطق آزاد فعلی پیش روی ما قرار دارد.

در این نامه خطاب به لاریجانی آمده است: همانطور که به درستی فرموده‌اید مناطق آزاد اقتصادی که در کشور وجود دارد دچار یک سقط جنین شده‌اند و این مناطق از ابتدای شکل‌گیری تاکنون که قریب 24 سال از آن می‌گذارد تقریباً هیچ‌کدام از اهداف خود را پوشش نداده‌اند و در یک کلمه به مناطق قاچاق تبدیل شده‌اند.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در این نامه آورده است: بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان تحقق اهداف مطرح‌شده در قانون 1372 و بند 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به شرح زیر است. میزان جذب سرمایه خارجی در مناطق آزاد کمتر از 4 درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، میزان صادرات کمتر از یک درصد کل کشور، اشتغال‌زایی کمتر از 3 درصد کل کشور، بوده است، اما کارکردهای منفی مناطق آزاد شامل توسعه شرکت‌های صوری و افزایش فرار مالیاتی، بروز عوارض متعدد امنیتی و فرهنگی از طریق این مناطق برای کشور، تخلفات متعدد در واگذاری منابع و اراضی مناطق، افزایش قاچاق کالا و ارز در این مناطق به واسطه امتیازات ویژه‌ای که داده شده و نظارتی وجود ندارد.

در پایان این نامه آمده است: از شما و نمایندگان مجلس خواستاریم که با تأمل و بررسی دقیق‌تر و در نظر گرفتن منافع ملی جلوی تصویب این لایحه گرفته شود و با این کار از افزایش قاچاق کالا جلوگیری شود و گامی مؤثر برای تحقق شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی برداشته شود.

در صورت صلاحدید گزارش‌های مفصل از وضعیت موجود مناطق آزاد و راهکار جایگزین برای تأمین معیشت مردم مناطق مدنظر به صورت کتبی یا حضوری ارائه خواهد شد.

 نامه‌به‌رئیس‌مجلس‌برای‌جلوگیری‌از‌افزایش‌مناطق‌آزاد

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار