خواجه در نشست خبری:
رییس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به انعقاد قرارداد پژوهشی پنج دانشگاه با حضور وزارای نفت و علوم که هفته گذشته انجام گرفت، عنوان کرد: دانشگاه شهید چمران همزمان با چهار دانشگاه دیگر کشور با انعقاد قرارداد مطالعات ژئوشیمی سطحی و زیرسطحی دشت آبادان رسما وارد فعالیت‌ها تحقیقاتی پژوه‌های کلان ملی وزارت نفت شد.
کد خبر: ۵۷۹۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷ 14 March 2018

غلامحسین خواجه در نشست خبری که امروز (چهارشنبه 23 اسفند) برگزار شد، اظهار کرد: در دو سال اخیر دانشگاه شهید چمران تغییر چشمگیری در نگرش‌ها به درک بهتر از رسالت‌های خود و تمرکز نگاه بر نیازهای جامعه و توجه به کاربردی کردن پژوهش‌ها داشت و مشکلات جامعه از مهمترین سیاست‌های دانشگاه است.

وی افزود: توجه به ظرفیت‌های ملی استان خوزستان و برنامه‌ریزی جهت بالفعل کردن آن‌ها از دیگر برنامه‌های دانشگاه بود. توجه ویژه به آموزش و پژوهش به خصوص در زمینه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه در دو سال گذشته بود.

خواجه ادامه داد: این دانشگاه علی‌رغم استقرار در مرکز انرژی و نفت کشور، با گذشت بیش از 60 سال، تا سال گذشته رشته‌های نفتی نداشت و از آرزوهای دانشگاه بود که در این زمینه ورود کند. دانشگاه شهید چمران در سال گذشته کلنگ احداث چهار پروژه مهم دانشکده نفت، گاز و پتروشیمی، علوم زمین، مرکز تحقیقات حفاری و مرکز شیمی و پتروشیمی را زد. همچنین امسال با راه‌اندازی دو رشته مهندسی شیمی کارشناسی و مهندسی نفت گرایش حفاری کارشناسی ارشد، فاصله خود را با صنعت نفت کشور کم کرد.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: اعتبارات این پروژه‌ها توسط وزارت نفت تامین می‌شود و امیدواریم ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسند و با افتتاح آن‌ها دانشگاه وارد فعالیت‌های مرتبط با صنعت نفت شود.
خواجه با اشاره به انعقاد قرارداد پژوهشی پنج دانشگاه با حضور وزرای نفت و علوم که در هفته گذشته انجام گرفت، عنوان کرد: دانشگاه شهید چمران همزمان با چهار دانشگاه دیگر کشور با انعقاد قرارداد مطالعات ژئوشیمی سطحی و زیرسطحی دشت آبادان رسما وارد فعالیت‌ها تحقیقاتی پژوه‌های کلان ملی وزارت نفت شد. بنابراین دانشگاه شهید چمران یکی از دانشگاه‌های فعال در ارتباط با پروژه‌های نفتی است.

وی افزود: در سال 95 قرارداد مهمی با صنعت نفت کشور در خصوص ساخت پمپ‌های درون چاهی داشتیم که اخیرا رونمایی شد که وزیر علوم از محل ساخت آن‌ها بازدید داشت و وزارت علوم و نفت از عملکرد دانشگاه شهید چمران اعلام رضایت کرده‌اند.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ما با سایر سازمان‌ها نیز همکاری داریم و در خصوص تاسیس مراکز تحقیقاتی در دانشگاه ارتباط خوبی دارند. ما تنها دانشگاهی هستیم که اغلب مراکز تحقیقاتی ما با همکاری سازمان‌های مرتبط با آن مرکز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

خواجه با بیان اینکه تصویب برنامه راهبردی پنج ساله دانشگاه اقدام مهم دیگری بود که در سال جاری انجام شد، گفت: این برنامه در تاریخ 28 بهمن ماه امسال به تصویب هیات امنا رسید. ارتقای کیفی دانشگاه، تجهیز آزمایشگاه‌ها، جذب هیات علمی، راه‌اندازی رشته‌های جدید، راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی با کمک سازمان‌ها و صنایع، تکمیل و تجهیز دانشکده‌ها، راه‌اندازی مرکز خلاقیت و نوآوری دانشگاه، گسترش ارتباط با صنعت، پذیرش دانشجوی خارجی و ... از اهم برنامه‌ها در قالب برنامه پنج ساله است. اجرای این برنامه ملزوماتی دارد که تنها به خود دانشگاه مربوط نیست و سایر سازمان‌ها نیز باید همکاری و حمایت کنند.

وی با اشاره به تاثیر وجود فضاهای آموزشی، رفاهی، ورزشی و ... در ارتقای شاخص‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه، عنوان کرد: این دانشگاه در حال حاضر بیش از 70 هزار مترمربع فضا در دست احداث دارد که دانشکده نفت با 4500 مترمربع، مرکز تحقیقات حفاری با 2500 مترمربع، مرکز تحقیقات پتروشیمی با 2500 مترمربع، مرکز خلاقیت و نوآوری 3300 مترمربع، دانشکده علوم زمین با 8400 مترمربع، دانشکده عمران و معماری با 6000 مترمربع، دانشکده هنر شوشتر با 3000 مترمربع، توسعه گروه شیمی با 830 مترمربع، مجتمع کلاس‌های شیمی با 3300 مترمربع، مجتمع آزمایشگاهی کشاورزی با 2500 مترمربع، سالن‌های ورزشی با 2550 مترمربع، سالن‌های فرهنگی 1500 مترمربع، دانشکده مهندسی آب با 7000 مترمربع، دانشکده علوم ورزشی با 8000 مترمربع و ... از اهم پروژه‌های عمرانی در دست احداث دانشگاه است.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این دانشگاه برای اولین بار در سال 96 موفق شد که دو مجله علمی خود را در نمایه بین‌المللی اسکوپوس نمایه کند. رشد قراردادهای تحقیقاتی دانشگاه با سازمان‌ها و صنایع حدود 800 درصد، رشد مقالات ISI نیز 20 درصد و رشد مقالات ISC هم 19درصد بوده است. رونمایی از پمپ‌های درون چاهی و عقد قرارداد مطالعاتی اخیر با وزارت نفت، راه‌اندازی دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی با نفت، اعزام بیش از 50 دانشجو برای فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت به دانشگاه‌های دنیا، قرارگیری دانشگاه در لیست دانشگاه‌های پر استناد دنیا برای اولین بار، پیشنهاد تاسیس 12 قطب علمی در دانشگاه و چاپ 22 عنوان كتاب جدید از مهم‌ترین فعالیت‌ها در زمینه پژوهش بودند. ارزش ریالی تمام قراردادهای پژوهشی سال جاری حدود 16 میلیارد تومان بوده است.

خواجه با اشاره به مشكلاتی كه تابستان سال جاری در مجتمع خوابگاهی دخترانه دانشگاه رخ داد، تصریح كرد: مجتمع‌های خوابگاهی دانشگاه قدمت زیادی دارند و سال‌ها مورد نوسازی قرار نگرفته‌اند. به محض اینكه سال به پایان رسید دانشگاه ظرف دو ماه اقداماتی جدی انجام داد كه از جمله آن نوسازی سیستم مركزی و تجهیز سه بلوك به كولر اسپیلیت بود كه چیزی حدود 12 میلیارد تومان برای این كار صرف شد. اما همچنان نیاز به بازسازی وجود دارد و تابستان امسال بقیه كارهای مورد نیاز انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: اكنون مجتمع خوابگاهی پسرانه شهید علم‌الهدی در حال محوطه‌سازی است. همچنین تجهیزات خوابگاه متاهلی دانشگاه از برنامه‌های سال آینده است. همچنین در سال گذشته تجهیز آشپزخانه‌های دانشگاه انجام شد و امیدواریم در سال جاری تمام آشپزخانه‌ها را به دستگاه‌های صنعتی مجهز كنیم.

خواجه افزود: با راه‌اندازی دانشکده‌‌های جدید، در سطح شهر خوابگاه به اندازه کافی داریم و در حال حاضر مشکلی از لحاظ فضای خوابگاهی نداریم. همچنین خوابگاه متاهلی در سال آیند تکمیل می‌شود. برآورد ما برای تکمیل کار خوابگاه‌ها مبلغی حدود 10 میلیارد تومان است. همچنین خوشبختانه هیچ دانشجوی ستاره‌داری در دانشگاه نداریم.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص مشکلات جذب دانشجویان عراقی عنوان کرد: یکی از مشکلات این بود که ما مرکز آموزش زبان فارسی را نداشتیم که مجوز رسمی این مرکز در سفر آخر وزیر علوم اخذ شد. در گذشته دانشجویانی که زبان فارسی را یاد می‌گرفتند برای آزمون باید به مشهد می‌رفتند که موجب ماندگاری آن‌ها در آنجا می‌شد که اکنون این مشکل رفع شده است. برخی از این دانشجویان متاهل هستند و ما در حال پیگیری هستیم که مجوز مدرسه‌ای برای عراقی‌ها را اخذ کنیم که پروسه‌ای طولانی دارد. مشکل دیگر این بود که دانشگاه شهید چمران اهواز تا یک سال پیش در لیست دانشگاه‌های معتبر عراق قرار نداشت.

خواجه با تاکید بر تلاش برای ارتباطات بین‌المللی دانشگاه، گفت: ما عضو اتحادیه بین المللی‌سازی دانشگاه‌ها هستیم که پنج دانشگاه ایرانی و سه دانشگاه خارجی عضو آن هستند و جلسات آن به طور مرتب برگزار می‌شود. همچنین با بیش از 10 دانشگاه اروپایی تفاهمنامه داریم. اخیرا تفاهمنامه‌ای با کشورهای ترکیه و عراق در خصوص مطالعه ریزگردها منعقد شده که امیدواریم به نتیجه عملی منجر شود.

وی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که در فارغ‌التحصیلان خوب کشور وجود دارد این است که از نظر مهارتی مشکلاتی دارند. برای کاهش این مشکل اقداماتی از جمله تاسیس مراکز مهارت آموزی در کنار دانشگاه‌ها به کمک اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان‌ها توسط وزارت علوم در حال انجام است. ما نیز تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌‌‌کل فنی و حرفه‌ای استان خوزستان منعقد کردیم تا این مرکز را ایجاد کنیم.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: از کارهای دیگر این است که از ظرفیت انجمن‌های دانش‌آموختگان این دانشگاه برای ایجاد فرصت‌های لازم جهت کارآموزی دانشجویان در ایام تابستان استفاده کنیم. راه دیگر فعال کردن دفتر ارتباط دانشگاه با صنعت است که نسبت به معرفی دانشجویان به صنایع مختلف اقدام کند.

خواجه در خصوص رتبه علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: وزارت علوم یک سطح بندی انجام داده است که چندان مورد توافق همه دانشگاه‌های کشور نیست و وزارت علوم به دنبای رفع نواقص این سطح‌بندی است. دانشگاه شهید چمران اهواز در این سطح‌بندی مقدماتی در سطح 2 بود.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اعتبارات دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبارات دانشگاه ها را داده اما هنوز به طور 100 درصدی واریز نشده است.

خواجه در خصوص فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه با اشاره به وجود 57 انجمن علمی فعال گفت: در سال گذشته بیش از 991 برنامه فرهنگی توسط تشکل‌ها و انجمن‌ها به اجرا درآمد که باید بیشتر نیز گسترش پیدا کند.

وی تصریح کرد: حدود 16 هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند که بیش از 550 نفر از آن‌ها در تحصیلات تکمیلی و حدود یک هزار و 200 نفر در مقطع دکتری تخصصی هستند. همچنین 580 عضو هیات علمی داریم و در دو سال گذشته هر سال بیش از 30 هیات علمی جذب شدند.

همچنین عبدالرحیم پارسا، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در این نشست اظهار کرد: دوره‌های پردیس دانشگاه‌های کشور سابقه چندین ساله دارد و در مقطعی مجوز برگزاری آزمون‌های مستقل در اختیار دانشگاه‌ها بود اما این مجوز لغو شد و کسانی که مایل به تحصیل در دوره‌های پردیس خودگردان بودند باید در آزمون سازمان سنجش شرکت می‌کردند.

وی ادامه داد: هدف از این دوره‌ها پاسخگویی به تقاضاها در سطح ادارات، صنایع و شرکت‌ها بود. در مقطعی از این دوره‌ها استقبال شد اما بعد استقبال کم شد. اساتید انتظار دارند دانشجویان پردیس مانند سایر دانشجویان از کیفیت علمی قابل قبولی برخودار باشند. از سویی هزینه دوره‌های پردیس خودگردان بالا بود که دلایل اقتصادی از عوامل کاهش استقبال بوده است. در دو سال گذشته سعی کردیم این دوره‌ها را نظام‌مند کنیم. از اختیاراتی که از وزارت تقاضا کردیم، پذیرش دانشجوی پژوهش‌محور در دوره‌های پردیس بود. امسال 13 دانشجوی پردیس در مقطع دکتری و 26 دانشجو در مقطع ارشد پذیرفته شدند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ما تا سال گذشته در قطب 5 المپیاد بودیم که در اصفهان برگزار می شود که از سال گذشته دانشگاه‌های خوزستان به قطب مستقل منطقه 10 تبدیل شدند. اردیبهشت 96 بیست و دومین المپیاد دانشجویی برگزار شد که 11 نفر از دانشجویان ما رتبه برتر را کسب کردند.

وی افزود: امسال نیز 140 نفر را به مرحله غیر متمرکز در 21 رشته معرفی کردیم که اردبیهشت 97 در دانشگاه شهید چمران برگزار خواهد شد. سال گذشته المپیاد علمی دانشجویی در سطح دانشگاه در 19 رشته و امسال در 40 رشته برگزار شد و انتظار داریم در سال 97 درصد بیشتری از امتیازات مرحله کشوری استفاده کنند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز اداهم داد: بخشنامه‌ای که تازه ابلاغ شده است نشان می‌‌دهد ظرفیت پذیرش استعدادهای درخشان برای دانشگاه‌های سطح یک و دو از 20 به 40 درصد در دوره دکتری رسیده است. از کارهایی که از سال گذشته انجام دایم مذاکره با شرکت‌ها و صنایع متقاضی جذب نیرو بود که حدود هشت دانشجوی استعداد درخشان را معرفی کردیم و سعی کردیم از فرصت‌های موجود برای اشتغال دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه استفاده کنیم.

همچنین ابراهیم حاجی‌دولو، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، در این نشست بیان کرد: برای وزارت علوم چهار پروژه کلان اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده بود. یکی این بود که تحقیقات دانشگاه‌ها تقاضامحور شود، کارآفرینی و اشتغالزایی را جدی بگیرند، آمایش سرزمینی داشته باشند و 10 مرکز تحقیقاتی و دانشگاه کشور در زمره 200 مرکز برتر دنیا درآیند.

وی افزود: تمام فعالیت‌های حوزه پژوهش برای رفع نیازهای دستگاه‌ها، پروژه‌های اقتصاد مقاومتی هستند که مهمترین آن‌ها که در دو روز گذشته کلید خورد پروژه اکتشاف مخازن زیرزمینی به روش ژئوشیمیایی و پروژه مهم دیگر ساخت پمپ‌های سرچاهی و ساخت سیمولاتور حفاری است. همچنین ایجاد دفتر کاریابی در دانشگاه و مرکز مهارت آموزی از برنامه‌ها در راستای کارآفرینی است.

حاجی‌دولو در خصوص تحقیقات در زمینه آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: طبق سیاست‌های وزارت علوم تاکید بر این بود که تحقیقات بیشتر تقاضا محور باشند. در این زمینه سازمان‌ها چندان نیازهای خود را به دانشگاه اعلام نکرده‌اند. دانشگاه حدود 16 مرکز تحقیقاتی دارد اما این مراکز مربوط به جنبه‌های فنی هستند.

همچنین حمیدرضا غفوری، معاون طرح و برنامه‌ دانشگاه در این نشست گفت: از ده سال پیش مشکلات انباشت‌شده‌ای در خوابگاه‌ها وجود داشت که بخش عمده آن در تابستان رفع شد. تابستان آینده نیز سعی می‌شود بقیه اقدامات انجام شود. سال گذشته جلسه‌ای برگزار شد و تعدادی از دستگاه‌های استان خوزستان دعوت شده بودند تا امکاناتی در اختیار ما بگذارند که برخی از آن‌ها محقق شدند.

همچنین محسن بانشی مدیر فرهنگی دانشگاه بیان کرد: در بخش فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه یک مجموعه مستقل داریم که کارهای گسترده‌ای از جمله برگزاری نمایشگاه‌ها، مسابقات قرآنی، اعزام دانشجو به مسابقات کشوری و... در طول ترم انجام می‌دهد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار