معاون فنی اداره کل محیط زیست استان یزد از وضعیت نگران کننده یوز ایرانی خبر داد.
کد خبر: ۵۷۹۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶ 14 March 2018

این روزها حال یوز ایران اصلا خوش نیست و پایان تلخی برای آن متصور می شود. گونه‌ای که تنها چند قلاده از آن در ایران یافت می شود و تنها یک قدم تا نزدیک شدن به انقراض حتمی آن باقی مانده است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان یزد با بیان اینکه وضع یوز ایرانی بسیار نگران کننده است گفت: در بررسی‌های امسال آثار حضور یوز پلنگ دیده شده است اما شواهد حاکی از کم شدن تعداد یوزها در زیستگاه‌های استان یزد است و همین تعداد محدود نیز متاسفانه کلا نر هستند و امیدواریم یوز ماده‌ای نیز وجود داشته باشد و یا از مناطق دیگر به این زیستگاه آمده باشد تا شاهد انقراض یوز ایرانی نباشیم وگرنه این می‌تواند تلخ‌ترین خبر برای دوستداران طبیعت و حیات وحش در این سرزمین باشد.

حسن اکبری درباره علت کاهش ناگهانی یوزها در زیستگاه‌های یزد اظهار کرد: در سال ۸۸ مجلس قانون رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری را تصویب کرد که به موجب این قانون سازمان محیط زیست از گردونه استعلام‌های معدنی در خارج از مناطق حفاظت شده خارج شد که این قانون تیشه به ریشه یوزپلنگ‌ها زد چون بسیاری از معادن در زیستگاه های آزاد که عمدتا یوزها در آنجا تردد می‌کردند بدون کسب نظر محیط زیست به بهره‌برداری رسیدند.

وی افزود: آغاز فعالیت معدنی باعث توسعه جاده‌ها شد و راه دسترسی انسان به بسیاری از مناطق بکر باز و امنیت برای یوزها کلا از بین رفت.

اکبری اذعان کرد: از سال 1330 تا اواخر دهه 60 با تغییر کاربری اراضی، گسترش جاده‌ها، معادن، خشکسالی و کاهش طعمه در مناطق آزاد مهم‌ترین علت کاهش جمعیت یوزها در استان یزد است یعنی تاثیر جاده به حدی است که تنها در دهه ۸۰ حدود ۷ یوز در اثر تصادف جاده‌ای در استان کشته شدند که از این تعداد ۵ یوز فقط در منطقه کالمند و بهادران از بین رفت و از بین‌رفتن این تعداد یوز تاثیر بسیار زیادی بر کاهش جمعیت و زاد و ولد دارد.

اکبری ادامه داد: در حال حاضر تنها کاری که می‌توان کرد تکثیر نیمه طبیعی یوز است اما تلاش برای تکثیر این گونه در شرایط نیمه طبیعی به‌ دلیل محدودیت اعتبار مالی، مسکوت مانده و فقط نظاره گر نابودی تدریجی آن هستیم.

وی تصریح کرد: نجات یوز و بقیه گربه سانان مانند گربه وحشی، پالان کوهستانی کاراکال و پلنگ نیاز به مدیریت متمرکز  دارد.

اکبری ادامه داد: بهترین راه برای حفظ محیط زیست این است که تفکر محیط زیستی در مردم و همه بخش های جامعه ایجاد شود تا وقتی مهندسان در حال طراحی جاده است حتما به محیط زیست و حیاط وحش توجه داشته باشد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان یزد خاطر نشان کرد: تنها راه جلوگیری از خطر انقراض، تکثیر یوز است که مسلما در باغ وحش این کار امکان پذیر نیست و ما پیشنهاد تکثیر نیمه طبیعی را مطرح کرده‌ایم تا در یک منطقه حفاظت شده تعدادی قوچ و میش  به عنوان خوراک رها شوند و یوز ماده نیز از جای دیگر به یزد بیاوریم چون همین تعداد یوز اندک در استان هم نر هستند.

اکبری عنوان کرد:  با جدیت داریم این طرح رو دنبال می کنیم تا بتوانیم جلو انقراض یوز ایرانی را بگیریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار