امام جمعه پاوه:
امام جمعه پاوه با اشاره به اینکه دست‌هایی در کار است تا وضعیتی مانند کشورهای عراق و سوریه و یمن را برای کشور ما رقم بزنندگفت: اهل سنت، امنیت را بالاترین نعمت می‌داند؛ معتقدم حب وطن، حفظ امنیت و برادری به نفع همه مردم و همه نسل‌هاست.
کد خبر: ۵۷۲۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷ 28 February 2018

به گزارش تابناک کردستان، ماموستا ملاقادر قادری در همایش نقش علما و روحانیت در وحدت امت اسلامی که امروز در مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در سنندج و با حضور مشاور نخست وزیر عراق و جمعی از علما و روحانیون استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان برگزار شد، در ابتدای سخنان خود به حدیثی از امام شافعی(رض) اشاره و اظهار کرد: از اینکه در چنین مراسمی باشکوهی که در ذات خود مبارک است حضور یافته‌ام، خرسند هستم.

وی با اشاره به سفرهای خود به استان سیستان و بلوچستان در سال‌های گذشته و سخنرانی‌های خود در آن دیار به مناسبت‌های مختلف، خطاب به خانم «حمیرا ریگی» فرماندار قصرقند که به عنوان میهمان در جلسه حضور داشت، گفت: در یکی از سفرهایم به سیستان و بلوچستان دو پیشنهاد خطاب به برادرم، جناب آقای مولوی عبدالحمید، مطرح کردم؛ نخستین پیشنهادم این بود «مقداری به زنان بلوچستان آزادی بدهید» و پیشنهاد دوم بنده آن بود که جوانان خود را برای داشتن محاسن تحت فشار نگذارید.

امام جمعه پاوه با اشاره به فرماندار شدن خانم ریگی در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بنده خرسندم و این موضوع را اتفاقی مبارک قلمداد کرده و آن را از برکات جمهوری اسلامی می‌دانم؛ به نظر اینجانب در گذشته در آن دیار محدودیت‌هایی برای بانوان وجود داشت و به‌حمدالله امروز معلوم است که این محدودیت‌ها برطرف شده است.

وی گفت: ما مسلمانان همواره پرچمدار «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» و «اِنَ هذِهِ اُمَتُکُم اُمَةً وَحِدَةً» بوده‌ایم و حالا جای سؤال است که چرا وضعیت‌ حاضر برای‌مان پیش آمده و وظیفه ما با پیش‌آمد چنین وضعیتی چیست.

ماموستا قادری با اشاره به یکی از اشعار مولانا در مدح نبی مکرم اسلام(ص) افزود: در عصر نبوت، جامعه تنها دو جبهه داشت، که به عبارتی از آن دوجبهه به دو سوی خندق یاد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در یک طرف خندق، گویندگان «لا إله الا الله» و «محمد رسول‌ الله» و در طرف دیگر خندق هم کسانی بودند که شعارشان «مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى» بود؛ با وجود حضرت خاتم(ص) اختلافی وجود نداشت ولی با رحلت رسول‌الله(ص) در امر جانشینی اختلاف‌ آغاز شد اما به دلیل تلمذ اصحاب در مدرسه رسول خدا(ص)، تقوای حاکم بین اصحاب و دلسوزی نسبت به همدیگر آن اختلاف آفتابی و آشکار نشد.

امام جمعه پاوه گفت: با توسعه اسلام و ورود اقوام مختلف از اقصی نقاط جهان به مدینه منوره و وقوع جنگ‌های جمل، صفین و نهروان اختلاف آشکار شد و با انتقال پایتخت اسلام از مدینه به شام و سپرده شدن مسیر خلفای راشدین به بنی‌امیه، اختلافی بزرگ بین امت اسلام ایجاد شد.

وی با اشاره به دایر شدن مدارس مختلف در سرزمین‌های اسلامی، که در برخی تعابیر از ایجاد 70 مدرسه هم سخن به میان آمده افزود: با روی دادن چنین وضعیتی حفظ اسلام را تنها می‌توان نتیجه لطف خداوند دانست و این همان تحقق وعده الهی در حفظ دین اسلام بود؛ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ.

ماموستا قادری اظهار کرد: نباید فراموش کرد در کل زمان با وجود جزر و مدهای فراوان، وقوع جنگ‌ها عدیده علیه اسلام و هجمه‌های مختلف بزرگ و کوچک به ممالک اسلامی، تنها علما بودند که آستین‌ها را بالا زده و با شعار «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» از اسلام دفاع کردند و در آینده هم به این کار ادامه خواهند داد.

وی به آلوده بودن عصر حاضر اشاره کرده و گفت: قدرت جهان امروز در دست پنج کشور آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس است و مردم مسلمان هم در حیرانی و گرفتاری هستند و امنیت از میان آنها رخت بربسته است؛ انتخاب اسوه در میان امت اسلام مشکل است و اگر هم هست، تبلیغات سوء، به کسی اجازه اسوه قرار گرفتن را نمی‌دهد.

امام جمعه پاوه افزود: علمای کردستان از روز تولد انقلاب اسلامی با خون خود اعلام وحدت کرده‌اند و به نسبت جمعیت، اهل سنت غرب کشور به نسبت سایر اهل سنت ایران، برای انقلاب و نظام، بیشتر شهید داده‌اند و به نسبت جمعیت شاید بیش از اهل تشیع هم شهید داد‌ه‌اند.

وی با بیان اینکه امروز اوضاع حاکم بر بلاد اسلامی از هر زمان دیگری خطرناک‌تر است، خاطر نشان کرد: تندروی دوام و بقایی ندارد؛ گروهکی چون داعش از نظر فیزیکی یا تمام شده یا در حال تمام شدن است اما فکر داعش باقی می‌ماند، سرباز مقابله با افکار داعش علمای اسلامی و روحانیون هستند.

ماموستا قادری گفت: برای همه مردم ایران اسلامی از هر قوم و نژاد و مذهبی دو مسئله دارای اهمیت است؛ یکی اسلام و دیگری امنیت کشور و معتقدیم حفظ این دو ممکن نیست الا اینکه مردم، مسئولان و علما، دست به دست هم داده و از اسلام و امنیت ایران پاسداری کنیم.

وی افزود: اهل سنت، امنیت را بالاترین نعمت می‌داند؛ معتقدم حب وطن، حفظ امنیت و برادری به نفع همه مردم و همه نسل‌هاست.

امام جمعه پاوه اظهار کرد: همه ما شاهد جنگ و خونریزی در افغانستان، یمن، عراق، سوریه و نقاط دیگر هستیم اما به لطف پروردگار، حکمت رهبری، بصیرت علما و در میدان بودن نیروهای مسلح، ما از نعمت امنیت برخوردار هستیم و از این بابت خداوند را شاکریم.

وی گفت: در چنین شرایطی بی‌خبر نیستیم که دست‌هایی در کار است تا وضعیتی مانند کشورهای عراق و سوریه و یمن را برای کشور ما رقم بزنند و در چنین شرایطی می‌طلبد همه ما هوشیار باشیم.

ماموستا قادری با اشاره به اینکه در چهلمین سال انقلاب هستیم، افزود: خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید اگر سن شما به چهل سالگی رسید باید در کل شئون، اعم از گفتار، ذکر، عبادت و گذشته تجدیدنظر کنید، اگر خوب کار کرده‌اید ادامه دهید و اگر نامطلوب حرکت کرده‌اید دست به تجدیدنظر بزنید؛ حالا دیگر ابتدای انقلاب نیست، این انقلاب مردم را بیدار و آگاه کرده و جوانان ما بیش از ما دارای آگاهی هستند.

وی تصریح کرد: دشمنان مترصد غفلت ما هستند، باید برای مقابله برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ نسل امروز نسلی متفاوت است و باید با توجه به نیازهای امروز حرکت کرد.

امام جمعه پاوه با اشاره به مثلی در میان کُردها با این مضمون که «اول تێـرم که، اوسا فێـرم که» (نخست ما را سیر کنید بعد به ما تعلیم دهید)، گفت: اگر دوستان ما در تهران بخواهند روحانیت اهل سنت در مقابل هجمه فرهنگی و رسانه‌ای دشمنان ایستادگی کنند، با این وضعیت معیشتی که امروز روحانیون ما دارند، قادر به این کار نخواهیم بود؛ ضروری است در وضعیت روحانیون تجدید نظر شود و در آن زمان از آنها بخواهیم در مقابل تندروی، انحرافات، کثرت طلاق و اعتیاد و امثال این‌ها بایستند؛ اگر وضعیت روحانیت بهبود پیدا کند این قشر بهتر از پیش در صحنه حاضر خواهد شد و در غیر اینصورت همچنان که تا امروز عمل کرده در آینده هم به وظیفه خود عمل خواهد کرد ولی توفیقات ما در برابر هجمه دشمن ناچیز خواهد بود.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار