رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان با تاکید بر اینکه خفاش‌ها لانه ندارند، از مردم خواست به خاطر شایعات بی‌اساس آنها را از خواب زمستانی بیدار نکنند.
کد خبر: ۵۷۰۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴ 24 February 2018

به گزارش تابناک کردستان، حیدر ویسی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: خفاش‌ها تنها پستاندارانی هستند که پرواز حقیقی دارند و از حیوانات بسیار مفید برای طبیعت به شمار می‌روند که با تغذیه از پشه‌ها و حشرات مضر، نقش مهمی در کنترل بیولوژیک آفات و بیماری‌ها ایفا می‌کنند و در اکوسیستم‌های طبیعی دارای جایگاه ویژه‌ای هستند.

وی گفت: این پرنده در گرده افشانی درختان نقش موثری ایفا کرده و به صورت گروهی در غارها زندگی می‌کنند و در جمعیت‌های زیاد به صورت خوشه‌ای از سقف غارها در حالی که سرشان پایین است با پاهای خود، آویزان می‌شوند و هیچ لانه‌ای ندارند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان تصریح کرد: بعضی از خفاش‌ها با شروع فصل زمستان به مناطق گرمسیر مهاجرت می‌کنند و برخی دیگر نیز با سرد شدن هوا به خواب زمستانی در درون غارها فرو می‌روند.

وی گفت: در موقع خواب زمستانی، متابولیسم بدن خفاش‌ها به شدت پایین می‌آید و اگر در این فصل، خطری برای آنها پیش بیاید و از خواب زمستانی بیدار شوند از گرسنگی می‌میرند.

ویسی افزود: این پرنده در سال یک بار زایمان کرده و در هر زایمان یک یا 2 بچه به دنیا می‌آورد که بچه خود را در میان بال‌هایشان می‌گیرند، بچه خفاش‌ها حتی هنگام شکار نیز از مادر خود جدا نمی‌شود.

وی اظهار کرد: برخی افراد سودجو و فرصت طلب که هیچ اطلاعی از رفتار این گونه جانوری ندارند با رفتار ناآگاهانه خود که ناشی از نداشتن اطلاعات از رفتار خفاش است، در صدد نابودی این گونه هستند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان گفت: خفاش‌ها می‌تواند ناقل بیماری‌های هاری و ایبولا باشند و کسانی که با خفاش ها سر و کار دارند باید واکسن ضد این 2 بیماری را دریافت کنند.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده افراد سودجو، فرصت طلب و ناآگاه که قصد آزار رساندن به گونه‌های جانوری را دارند مراتب را در اسرع وقت به ادارات محیط زیست گزارش دهند تا پیگیری‌های لازم و برخورد قانونی با آنان به عمل آید.

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر مطالبی مبنی بر قصد تعدادی از مردم برای جمع آوری لانه خفاش ها در فضای مجازی منتشر شد که باعث نگرانی عمیق دوستداران محیط زیست و حیات وحش شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار