امثال او هستند که ناامیدی در کشور ایجاد می‌کنند
طی یکسال و اندی گذشته حوادث مرگباری در حوزه کاری عباس آخوندی رخ داده است؛ با این حال وزیر راه و شهرسازی هیچ‌گاه طوری رفتار نکرده که تأثر و اندوه خود از این حوادث را نشان دهد. او بیشتر از آنکه به بی‌کفایتی شهره باشد به پاسخگو نبودن و مردم و رسانه‌ها را به سخره گرفتن شهرت دارد.
کد خبر: ۵۶۹۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸ 21 February 2018

به گزارش تابناک کردستان، دوشنبه سی‌ام بهمن‌ماه فیلمی منتشر شد که از برخورد ناشایست و خجالت آور اطرافیان وزیر راه و شهرسازی با یکی از نزدیکان یکی از مسافران پرواز تهران یاسوج ، حکایت داشت. این برخورد تداعی کننده برخوردهای غیرمسئولانه‌ای است که طی یک‌سال اخیر عباس آخوندی با برخی از مردم و اصحاب رسانه‌ها داشته است. با این تفاوت که این ‌بار شخصی که مقابل آقای وزیر قرار گرفته، داغدار و عزادار بوده و در فضایی نسبت به سقوط و نوع جستجوی لاشه پرواز تهران یاسوج هواپیمایی آسمان اعتراض داشت که افکار عمومی از این حادثه جریحه دار و احساسات عمومی برانگیخته شده است.

حادثه در همه حوزه‌های صنعت حمل و نقل

طی یکسال و اندی گذشته حوادث مرگباری در حوزه کاری عباس آخوندی باجناق علی‌اکبر ناطق‌نوری و وزیر راه و شهرسازی دولت حسن روحانی رخ داده است. در تمام حوزه‌های زمینی، ریلی، هوایی و دریایی شاهد حادثه بوده‌ایم. مرگ و میرهای جاده‌ای که گویا به یک روال عادی در کشورمان تبدیل شده و کسی چندان بدان‌ها توجه نمی‌کند. بر اساس آمار رسمی روزانه بیش از 50 نفر و سالانه رقمی بالغ بر 16 هزار نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند و سالیان سال است که نهادهای مسئول، دیگران را مقصر می‌خوانند. پلیس راه، خودروسازی‌ها و سازمان راهداری‌ها وابسته به وزارت راه و شهرسازی، هر کدام دیگری را مقصر می‌خواند. با وجود فاجعه آمیز بودن آمار کشتار جاده‌ای، این حوزه دیگر چندان افکار عمومی را برنمی‌انگیزد و گویا به امری عادی در ایران تبدیل شده است.

اما حوادث ریلی، دریایی و هوایی همچنان احساسات عمومی را جریحه‌دار می‌کند. همانطور که از لحظه سقوط پرواز تهران یاسوج در 29 بهمن‌ماه تا امروز این موضوع هر روز از سوی افکار عمومی پیگیری شده و جمع کثیری را در بر گفته است. همانطور که آذرماه سال گذشته به هنگام تصادف دو قطار در مسیر تهران مشهد گروه زیادی بخصوص مردم آذربایجان( یکی از قطارها از تبریز عازم مشهد بود) درگیر این حادثه شدند، همچنین در حادثه غم‌بار کشتی سانچی که 16 دی‌ماه سال جاری رخ داد، برای بیشتر از یک هفته بسیاری از ایرانیان پیگیر ماجرا بودند و با بازماندگان حادثه همدردی می کردند.

دانای کل با حامیانی سرسخت

با این حال وزیر راه و شهرسازی هیچ‌گاه طوری رفتار نکرده که تأثر و اندوه خود از این حوادث را نشان دهد. او در حالی که خانواده مسافران قطار تهران مشهد عزادار بوده و انتظار می‌رفت با رفتار خود تسلی بخش آلام بازماندگان باشد در یک برنامه تلویزیونی چنین گفت: «همه خانواده‌ها چه آنهایی که کشته شده‌اند و چه آنهایی که مجروح هستند، زیرپوشش بیمه قرار دارند و از این جهت نگرانی خاصی وجود ندارد.» این برخورد همان موقع اعتراض مردم تبریز و برخی نمایندگان آذربایجانی را در پی داشت. این اعتراضات به استیضاحی منجر شد که مانند استیضاح قبلی ناکام ماند و نمایندگان تنها نمایشی از استیضاح را به اجرا گذاشتند. در واقع حامیان آخوندی در ساختار قدرت، چنان از او حمایت می‌کنند که وی دلیلی برای پاسخگو بودن به افکار عمومی نمی‌بیند.

همین وضعیت موجب شده که او بیشتر از آنکه به بی‌کفایتی شهره داشته باشد به پاسخگو نبودن و مردم و رسانه‌ها را به سخره گرفتن شهرت دارد. او خود را برتر و بالاتر از دیگران می‌بیند. عباس آخوندی خود را دانای کل و ژن برتری می‌بیند و نیازی به توجیه و توضیح رویدادها برای دیگران احساس نمی‌کند. او بر این تصور رسیده است که نام و نشان و حامیانش، از هر قدرتی بالاتر است؛ به همین دلیل است که از کنار هر مخاطبی از جنس مردم عادی و یا نمایندگان آنها در رسانه‌ها، به راحتی می‌گذرد. او حتی چنان به حامیانش پشت‌گرم است که می‌داند نمایندگان مجلس توان استیضاح و برکناری او را ندارند. این تصور تنها در دوران وزارت برای آخوندی شکل نگرفته، بلکه پیش از آن نیز وی با این تصور روزگار سپری کرده است. نشانه‌های زیادی برای این ادعا وجود دارد.

شما خودتان را معرفی کنید!

روشن‌ترین دلیل این ادعا را در فیلم دیدار نمایندگان کاندیداهای انتخابات سال 88 ریاست جمهوری با رهبری می توان دید. در آن فیلم آخوندی از موضع نماینده یکی از کاندیداها در شورای نگهبان قصد سخن با رهبری را دارد. خدا می‌داند که از چه موضع و با چه پرستیژی شروع به سخن می‌کند که آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به وی می‌گوید: «شما خودتان را معرفی کنید». طبیعی است که رهبری باجناق حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، داماد سید هاشم رسولی‌محلاتی (از اعضای دفتر امام و رهبری انقلاب) و وزیر مسکن دولت دوم هاشمی‌رفسنجانی را به خوبی می‌شناسد. با این حال رهبری از او می‌خواهد که خود را معرفی کند. این سخن معنایی دارد که شاید در دوران وزارت آخوندی بر وزارت مسکن و شهرسازی دلایل آن بیشتر و بهتر مشخص شد.

وزیری که حامی مردم نیست!

یکی دیگر از اتفاقاتی که در زیر مجموعه تحت مدیریت آقای آخوندی رخ داد، سو مدیریت فرودگاه امام خمینی(ره) در روزهای برفی تهران بود که برای چندین روز سردرگمی و اعتراض هموطنان و مسافران خارجی را موجب شد. در همان روزها، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تاکسی‌ها، مسافران را با قیمت بعضاً میلیونی به تهران منتقل می‌کنند. وقتی این خبر را در کنار دیدار آقای وزیر از فرودگاه مهرآباد در  27 اسفندماه سال 95 می‌گذاریم، به دلیل این اتفاق می‌رسیم. وزیر راه در بازدید از فرودگاه مهرآباد در پاسخ به یک شهروند که نسبت به هزینه 200 هزار تومانی پارکینگ اعتراض داشت گفت که ما وظیفه نداریم برای شما پارکینگ ایجاد کنیم و سپس در حالی که پشت به شهروند به راه خود ادامه می داد گفت: «باید بیشتر از شما بگیرند». به فاصله کمتر از یک‌سال سرما و کولاک مسافران فرودگاه امام(ره) را در موقعیتی قرار داد که مجبور به پرداخت هزینه‌های آنچنانی شدند.

آخوندی بعد از برخورد غرور آمیز خود با یک مسافر در فرودگاه مهرآباد در 19 فروردین ماه سال جاری در حاشیه جلسه هیئت دولت، میکروفن خبرنگار صدا و سیما درباره مرجوعی بودن هواپیمای ایرباس را به کنار زده و با او نیز به تندی برخورد می‌کند. البته وزیر بعد از مشاهده اعتراض‌ها در توضیحی خطاب به خبرنگاران رسانه‌ها سعی می‌کند در این باره توضیح داده و به شیوه خود و از موضع بالا از رسانه‌ها دلجویی کند. او در همان مطلب تاکید کرد که جریانی می‌خواهد در کشور ناامیدی ایجاد کند!

تمام افتخار وزیر راه و شهرسازی وارد کردن هواپیماهای نو در دوران پسابرجامی است. آنهم هواپیماهایی که به صورت لیزینگ خریداری شده و پول آن را از محل افزایش قیمت بلیط هواپیما مردم می‌پردازند. این تنها و مهمترین کار ویژه وزیر راه است. عملکرد وی در دیگر حوزه هم که گفته شد! بنابراین باید به آقای آخوندی گفت؛ امثال او هستند که ناامیدی در کشور ایجاد می‌کنند و بهتر است به جای حمله به این و آن در رفتار و عملکرد خود تجدید نظر کنند.

 تفرعن آقای وزیر!

قانون

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار