توضیحات معاون استاندار کردستان در مورد تصویب‌نامه هیئت وزیران درباره کولبری:
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان از پایان یافتن کولبری در مناطق مرزی استان با تصویب هیئت وزیران خبر داد و گفت: مرزنشینان استان کردستان در سه بازارچه مله‌خورد سروآباد، خانم شیخان مریوان و سیرانبند بانه فعالیت خواهند داشت.
کد خبر: ۵۵۸۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۸ 27 January 2018

به گزارش تابناک کردستان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، حسین فیروزی با بیان اینکه با تصویب هیئت وزیران؛ مرزنشینان استان کردستان در سه بازارچه مله‌خورد سروآباد، خانم شیخان مریوان و سیرانبند بانه فعالیت خواهند داشت اظهار کرد: کلیه فعالیت‌ها در این بازارچه‌ها با مدیریت گمرک، همکاری مرزبانی، سازمان صنعت، معدن تجارت و با نظارت فرمانداری‌ها انجام خواهد شد.

وی با تشریح جزییات بیشتری از برچیده شدن بساط کولبری و جایگزین شدن پیله‌وری در این مناطق گفت: مبادله کالا در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و سیستان بلوچستان با مسئولیت سازمان‌های ذیربط اجرایی می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان با اعلام اینکه فرمانداران شهرستان‌های مرزی موظف به احصاء و معرفی واجدان شرایط مرزنشین تا شعاع ۲۰ کیلومتری نوار مرزی  و بارگذاری اطلاعات مربوط به آنان در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن تجارت هم موظف  است در کارت الکترونیکی مرزنشینان خدمات تخفیف تعرفه گمرکی به ازای هر نفر ۵۰۰  هزار تومان در هر ماه را برای آنان شارژ کند.

وی گفت: بر اساس این طرح مقرر شده است که کالاهای ترانزیتی از سایر مرزهای رسمی کشور پس از طی تشریفات گمرکی با لحاظ تخفیف‌های تعرفه‌ای به غرفه‌ها و بازارچه‌های مرزی منتقل سپس مرزنشینان مشمول با استفاده از سقف معافیت‌های ماهانه می‌توانند نسبت به خرید کالاهای ترانزیتی از غرفه‌های مذکور اقدام کنند.

فیروزی حذف کولبری و حمل کالا بر دوش مرزنشینان را اقدامی مفید در ساماندهی مبادلات مرزی برشمرد و افزود: افراد مشمول این طرح  پیله‌ورانی هستند که با تخفیف‌های گمرکی سود مناسب ماهیانه را کسب خواهند کرد.

وی اظهار کرد: برای مثال یک خانواده چهار نفری در ماه درآمدی دو میلیون تومانی خواهند داشت و این امر نقش بسزایی در ارتقای معیشت مرزنشینان عزیز کردستانی خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان به انسداد مرز بعد از اجرای تصویب نامه هیئت وزیران برای ساماندهی مبادلات مرزی هم گریزی زد و گفت: بعد از اجرای این طرح مبادلات تجاری تنها از مرزهای رسمی و این بازارچه‌ها به رسمیت شناخته خواهد شد.

وی همچنین به مرزنشینان شهرستان سقز و چگونگی بهره‌مندی آنان از این مصوبه هیئت وزیران هم اشاره کرد و افزود: با پیشنهاد استاندار کردستان و تایید وزارت کشور کارت الکترونیکی مرزنشینان سقز هم صادر می‌شود و تا راه اندازی مرز سیف می‌توانند در  بازارچه سیرانبند بانه فعالیت تجاری خود را انجام دهند.

فیروزی با بیان اینکه اجرای زیرساخت‌های سه بازارچه مرزی در شهرستان‌های سروآباد، مریوان و بانه تا پایان هفته جاری به اتمام می‌رسد تصریح کرد: کارگروهی در استان  با مسئولیت استانداری و با حضور فرمانداران شهرستان‌های مرزی، مدیران گمرک، نیروی انتظامی، مرزبانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت بر اجرای مناسب  طرح نظارت مستمر خواهند داشت و در حین اجرا نقاط ضعف و نواقص مشخص و رفع خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار