وزیر تعاون در جلسه کارگروه اشتغال کردستان وعده «دنبال می‌کنم» داد
کد خبر: ۵۴۴۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴ 27 December 2017

کارگروه تخصصی اشتغال کردستان امروز برگزار شد؛ داستان تکراری برشماری مشکلات بار دیگر ورق زده شد و نمایندگان مجلس میدان‌دار مطلق جلسه بودند؛ وزیر تعاون هم، بیش از آنکه به تشریح برنامه‌های خود برای کردستان بپردازد به توضیح در مورد بودجه 97 پرداخت! و جالب آنکه «مرادنیا» در مسابقه برشماری دردهای استان شرکت نکرد.

به گزارش تابناک کردستان، کارگروه تخصصی اشتغال کردستان امروز با حضور علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استانداری کردستان برگزار شد، بجز نماینده بیجار که در جلسه حضور نداشت سایر نمایندگان مردم کردستان در مجلس میدان‌دار اصلی برشماری مشکلات استان بودند و جناب وزیر هم به جای آنکه به تشریح برنامه‌های خود و وزارتخانه تحت امرش ـ البته در صورت وجود برنامه‌ای مدون ـ برای حل مشکلات کردستان بپردازد، ترجیح داد بیشتر وقت سخنرانی خود را صرف توضیح درباره بودجه 97 کند!

البته «ربیعی» در پاسخ به برخی درخواست‌های مطرح شده در جلسه هم وعده «دنبال می‌کنم» داد؛ حالا چه اندازه حاضران در جلسه به این وعده دلگرم شده‌اند موضوعی است که باید از خودشان پرسید.

اما یکی از نکات جالب جلسه، سخنرانی بسیار کوتاه استاندار کردستان بود؛ «بهمن مرادنیا» مطلقاً تمایلی به شرکت در مسابقه امروز برشماری مشکلات کردستان از خود نشان نداد.

دستیار و مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در جلسه مذکور مسئله‌ای قابل تأمل مطرح کرد؛ وی ضمن تمجید از استاندار کردستان، گفت: با توجه به تعصبی که استاندار جدید نسبت به کردستان دارد اگر در دوره مسئولیت وی نتوانیم ارزش افزوده‌ای در اقتصاد استان به وجود بیاوریم شاید این فرصت دیگر تکرار نشود.

اما آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از اظهارات مطرح شده در جلسه است، با این توضیح که تنها بخشی از سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ارتباط مستقیم با مسائل کردستان داشت در این گزارش نقل شده است.

بهمن مرادنیا، استاندار کردستان:

استاندار کردستان در این جلسه خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اعتقاد شما همواره این بوده که کارهایی که دولت در کردستان می‌خواهد انجام دهد مبتنی بر اقتصاد منفعت و هزینه نباشد بلکه باید اقتصاد سیاسی در استان حاکم باشد چرا که در کردستان زمانی که می‌شد در بعد سرمایه‌گذاری‌های دولتی کاری انجام شود عملی صورت نگرفته است.

وی افزود: خواهش من از شما این است که صدای مردم کردستان را در دولت مطرح کرده و اعلام کنید این استان نیاز به توجه و توسعه دارد و این کار با لطف خدا و همت دولت قابل انجام است.

حسین فیروزی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان:

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: سهم امسال کردستان از 200 هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال، 3.42درصد یا به عبارتی 6422 میلیارد ریال برای اشتغال 22295 نفر در رسته‌های منتخب در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به سهم بانک‌های عامل از تسهیلات 6422 میلیارد ریالی اشتغال و درصد ابلاغ شده از این تسهیلات به هر کدام از بانک‌ها افزود: جمع کل طرح‌های مصوب شده در کارگروه‌های اشتغال استان تا امروز 1293 طرح بوده است.

فیروزی تصریح کرد: خواهش ما آن است که بانک‌های استان را دلگرم کنید که مبلغ 6422 میلیارد ریال را با توجه به نیاز جدی استان به اشتغال، به طرح‌های مصوب پرداخت کنند و نیز انتظار داریم وعده‌ شما مبنی بر افزایش 30 درصدی تسهیلات اختصاص یافته به کردستان در صورت جذب مبلغ فعلی، عملی شود.

علی‌محمد مرادی، نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی:

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیشترین نرخ بیکاری کشور در استان کردستان است، گفت: در کردستان قریب به 120 هزار تحصیل‌کرده بیکار داریم که بیشترین آنها در مریوان، دهگلان و کامیاران با 28درصد و کمترین آنها مربوط به بانه با 12.5درصد است.

وی افزود: کارخانه ذوب آهن کردستان که در آنجا 400 نفر مشغول به کار بودند، تعطیل شده است و ما نه تنها اشتغال را حفظ نکرده‌ایم بلکه افراد شاغل هم شغل خود را از دست داده‌اند.

مرادی اظهار کرد: ظرفیت کارخانه لاستیک بارز دهگلان در زمان افتتاح 900 نفر اعلام شد ولی هم‌اکنون اشتغال کمتر از 700 نفر است، بنابراین خواستار شفاف‌سازی در این زمینه و اصلاح سیستم استخدام در این واحد هستیم.

وی گفت: خواهان تغییر در سطح مدیریت لاستیک بارز هستیم، به خاطر شما موضوع را در کمیسیون اصل 90 مطرح نکرده‌ایم و برای آخرین بار هم تذکر می‌دهیم که اقدام لازم را به عمل آورید.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: بانک‌ها در کردستان یکه تازی می‌کنند و واحدهای تولیدی را به ورطه نابودی کشانده‌اند با سود و هزینه دیرکردهای کمرشکن و یا با تملک و تصاحب این واحدهای تولیدی، صاحبان آنها را ورشکسته و هزاران نفر را بیکار کرده‌اند.

وی با این استدلال که وعده‌های رئیس جمهور در رابطه با اقوام و مذاهب محقق نشده پیشنهاد کرد برای جلب رضایت مردم کردستان در هر کدام از کارخانه‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 3 نفر جوان تحصیل‌کرده از اهل سنت استان استخدام شوند.

سیداحسن علوی، نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی:

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک طرح جامع و راهبردی در زمینه اشتغال در کشور نداریم، گفت: به همین دلیل به دنبال تزریق پول برای ایجاد شغل می‌رویم و این کار صحیح نیست.

وی با اشاره به عدم حضورش در استان در زمان سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: در کشور به آفتی دچار شده‌ایم که حرف‌مان با عمل‌مان یکی نیست.

علوی خطاب به شمخانی خاطر نشان کرد: شما به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی مرزها را مسدود می‌کنید ولی ترکیه با باز کردن مرزهایش به داد و ستد خود ادامه می‌دهد؛ روزانه صدها ماشین پشت مرزها می‌ماند، صدها نفر بیکار می‌شود و این یعنی اقتصاد ملی فلج می‌شود.

وی گفت: اگر بخواهیم بگوییم آب سد آزاد را به جاهای دیگر نبرید موضوع را به شورای عالی امنیت ملی می‌دهند که بنده دیگر نتوانم صحبت کنم.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمارهای اعلام شده در جلسه افزود: آنطور که دوستان اعلام می‌کنند قاعدتاً در استان کردستان نباید یک نفر بیکار داشته باشیم؛ از صد نفر افرادی که با بنده ملاقات می‌کنند 80 نفر برای شغل مراجعه می‌کنند.  

سیدمهدی فرشادان، نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی:

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمارهای رسمی بیکاری در کردستان گفت: چرخه امنیت در کردستان خوب می‌چرخد ولی چرخه اشتغال در استان زنگ‌زده و در حال ایستادن از کار است.

وی با اشاره به اینکه درآمد سرانه مردم کردستان نصف میانگین درآمد سرانه در کشور است، آمارهای رسمی بیکاری در استان را مرور کرد و افزود: این وضعیت نه زیبنده استان کردستان و نه انصاف است.

فرشادان با اشاره به وعده «ربیعی» مبنی بر افزایش تسهیلات اشتغال کردستان از 624 به یک هزار میلیارد تومان در صورت توانایی در جذب منابع، تصریح کرد: حالا زمان عمل به وعده است.

وی، «ربیعی» را به عنوان یکی از متولیان اشتغال کشور مورد خطاب قرار داد و گفت: در کردستان 33 سد ساخته شده و 6 میلیارد مترمکعب آب پشت آنها ذخیره شده با این حال میانگین کشاورزی آبی در کردستان 10 درصد و میانگین کشور 47درصد است؛ ما خواهان اجرای عدالت در تخصیص آب هستیم.

منصور مرادی، نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی:

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انجام بحث‌های تکراری در حوزه اشتغال گفت: آمار رسمی بیکاری در کردستان 15.2درصد است ولی در واقع حداقل 48درصد بیکاری در کردستان داریم.

وی افزود: تنها با تخصیص اعتبار نمی‌توان در کردستان شغل ایجاد کرد بلکه لازم است برای ایجاد اشتغال در استان برنامه وجود داشته باشد.

محسن بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی:

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی وزرا با وجود اینکه در دوره دوم وزارت هستند هنوز یک بار هم به کردستان نیامده‌اند گفت: از همین تریبون گلایه خود را از این وزرا اعلام می‌کنیم.

وی افزود: سرمایه‌گذاری شرکت‌های شستا در یکایک شهرهای کردستان یک ضرورت است.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به شناختی که از استاندار کردستان دارد گفت: با توجه به این شناخت در آمدن وی به کردستان نقش داشتم و کار را پیگیری کردم؛ «مرادنیا»، استانداری کاری و با دانش است بنابراین روزهای بهتری در انتظار استان کردستان خواهد بود.

وی به رویکرد نمایندگان استان کردستان در مجلس در قبال دولت اشاره کرد و افزود: با وجود برخی اختلاف‌ نظرهای طبیعی، مجموعه نمایندگان کردستان در مجلس، همراه دولت هستند.

ربیعی با اشاره به راه‌اندازی انستیتو گیم در سنندج و نتایج این کار خاطر نشان کرد: یکی از نیازهای استان نهادسازی است، یکی از بحث‌های ما در کردستان در ارتباط با توت فرنگی و راه‌اندازی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی این محصول است.

وی گفت: اگر بخواهیم جهش پیدا کرده و کمتر از یک درصد اشتغال استان را بهبود ببخشیم حتماً باید در رسته‌های پرکشش اشتغال هم کار کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بهمن‌ماه امسال 150 نفر دیگر در لاستیک بارز استخدام می‌شوند افزود: حتماً ترتیبی داده خواهد شد که استخدام‌ها از استان باشد.

وی با اشاره به بحث مسدود شدن مرزها تصریح کرد: آقای روحانی به شدت برخورد کرده و تذکر دادند و گفتند مرزها ظرف یک هفته باز شوند.

ربیعی به برنامه‌های سفر خود به سقز اشاره کرد و گفت: پوشاک یکی از رسته‌های پرکشش اشتغال است و ما در حال همفکری با استاندار هستیم تا در این زمینه به ایجاد شغل در استان اقدام کنیم، سرمایه‌گذار خارجی را هم آماده کرده‌ایم.  

محمد امین سازگارنژاد، دستیار و مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

دستیار و مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: انتصاب مرادنیا به عنوان استاندار کردستان فرصتی بسیار بزرگ است؛ اگر با این هماهنگی و اجماعی که بین نمایندگان استان و دولت وجود دارد و نیز تعصبی که استاندار جدید نسبت به کردستان دارد نتوانیم ارزش افزوده‌ای در اقتصاد استان به وجود بیاوریم شاید این فرصت دیگر تکرار نشود.

وی افزود: امیدوارم عصر آقای مرادنیا عصر رشد و توسعه‌ کردستان باشد و ما هم در وزارتخانه در کنار وی هستیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
نیازی به توضیح مشروح نیست فقط مرقوم می کردی تکرار مکررات کافی بود چون این جلسه و هیچ جلسه ی دیگر نتیجه ای ندارد کسی که الفبای خدمت را نمی داند و نمی خواهد هم بداند دیگر چه جلسه بگذارد و چه نگذارد یکی است با این ترفندها می خواهند استاندار جدید را سرگرم کنند تا او هم به این وضع عادت کند و به او بقبولانند که کار همانگونه انجام می شود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار